Krasnopol i Działoszyce odebrały elektryczne autobusy szkolne
Na początku maja Solaris rozpoczął realizuję zamówień na szkolne autobusy elektryczne z II edycji rządowego programu „Kangur”.
Takie pojazdy – z pilotażowego Kangura 1.0 – wożą już dzieci w Bielanach, Godzianowie i Gręboszowie. Teraz kolejne „e-gimbusy” trafiły do Działoszyc i Krasnopola. Na swoje pojazdy z Bolechowa czekają jeszcze Pałecznica, Przedecz, Troszyn i Rzeczyca. Razem 9 gmin posiada lub będzie posiadać elektryczne autobusy szkolne z fabryki w Bolechowie.
Krasnopol i Działoszyce
8 maja do Działoszyc przyjechał elektryczny autobus szkolny. O postępowaniu na ten pojazd pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Jak w przypadku zakupu wszystkich szkolnych autobusów elektrycznych, było to możliwe dzięki wsparciu NFOŚiGW w ramach programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”
-„Bardzo się cieszymy z tego zakupu! Zeroemisyjny, ekologiczny transport to konkretne korzyści dla mieszkańców, takie jak mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejszy hałas. Zakup elektrycznego autobusu to także korzyści dla gminy w sensie ekonomicznym. Długo oczekiwany autobus elektryczny zastąpi wyeksploatowany i kosztochłonny transport, dotychczas wykorzystywany na terenie gminy. Dzięki nowoczesnym technologiom zastosowanym w nowym autobusie, będziemy mogli zapewnić bezpieczeństwo transportu dzieci do szkół i poprawę jakości życia mieszkańców naszej gminy – napisał Urząd Miasta i Gminy w Działoszycach.
Koszt tej inwestycji to 2.472.300,00zł. Składają się na niego zakup nowego autobusu, stacji ładowania i szkolenia kierowców.
Z kolei 9 maja Gmina Krasnopol odebrała dwój autobus szkolny o napędzie elektrycznym oraz stację ładowania. O przetargu na ten pojazd pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Pojazd będzie przewoził dzieci i młodzież do Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II. Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wyniósł 2.220.150,00 PLN brutto, z czego kwota dotacji to 1.980.135,00 zł, a pożyczka – 222.015,00 zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusowa wyprawka
Szkolne autobusy od Solarisa posiadają charakterystyczne pomarańczowe barwy. Na ścianie przedniej i tylnej autobusów widnieją specjalnie oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Dodatkowo z tyłu na dachu zamontowane zostaną pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.
Przechodząc do wnętrza pojazdu, gimbus przewiezie każdorazowo 41 młodych pasażerów. Na komfort jazdy z pewnością wpłynie płynna praca silników elektrycznych, które nie generują hałasu i szkodliwych emisji. E-bus będzie posiadał wydajną klimatyzację. Najwyższy stopień bezpieczeństwa zapewnią pasy, w które doposażone zostaną wszystkie fotele na pokładzie. Siedzenia będą również wyposażone w gniazda USB, umożliwiające sprawne ładowanie sprzętu elektronicznego oraz składane podłokietniki, dodatkowo wspierające komfort i bezpieczeństwo podróżujących. W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych, pojazd będzie zaopatrzony w system monitoringu oraz system informacji pasażerskiej.
Źródłem energii w gimbusie będą cztery baterie Solaris High Energy, o łącznej pojemności ponad 300 kWh, które doskonale sprawdzą się na trasach podmiejskich, zapewniając odpowiedni zasięg pojazdu.
W ramach realizacji postępowania Solaris wraz z partnerami dostarczy kompletny projekt infrastrukturalny dla elektromobilności. Obok autobusu szkolnego i stacji ładowania o mocy maksymalnej 60 kW, producent wybuduje mikroinstalację fotowoltaiczną na gruncie o mocy szczytowej do 50 kW i produkcji rocznej ponad 50 MWh. Instalacja ta będzie wykorzystywać odnawialne źródła energii – energię słoneczną – i wypełni zapotrzebowanie energetyczne zajezdni oraz infrastruktury ładowania autobusu.