Krakowskie warsztaty e-Bus: Elektromobilność w pigułce [FILM]

infobus
07.12.2017 12:41

9 listopada 2017 r., w Krakowie, odbyły warsztaty z cyklu Dobre Praktyki E-bus. Prezentujemy najciekawsze wystąpienia, w tym m.in. firm MPK Kraków i MZA Warszawa, które podzieliły się swoimi e-doświadczeniami. Z góry przepraszamy za trzaski na nagraniach – to historyczny parkiet w krakowskim magistracie.

Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa

Krakowskie spotkanie z cyklu „Dobre Praktyki E-bus” otworzył wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel, który przedstawił działania miasta na rzecz elektromobilności, w tym przystąpienie do rządowej inicjatywy e-Bus. To właśnie dzięki tej inicjatywie krakowskie MPK chce powiększyć swoja flotę elektrobusów aż do 161 szt.

{https://www.youtube.com/watch?v=ssZLrjeo31w}

Grzegorz Dyrkacz, MPK Kraków

Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes MPK Kraków przedstawił na elektromobilnym spotkaniu aktualny stan taboru przewoźnika i opowiedział o elektrycznych planach na przyszłość. Aktualnie przewoźnik posiada największą flotę elektrycznych autobusów w Polsce, na którą składa się 26 pojazdów, w tym 3 szt. Solaris Urbino 18 electric, 17 szt. Solaris Urbino 1 electric i 4 szt. Solaris Urbino 8,9LE Electric. Dalsze elektromobilne plany oraz determinacja zarządu są bardzo ambitne

{https://www.youtube.com/watch?v=n-R3EhBzwWY}

Włodzimierz Hrymniak, PFR

O aktualnej sytuacji w zakresie rządowego projektu e-Bus mówił w Krakowie Włodzimierz Hrymniak, dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju. Jednym z elementów wspierania elektromobilnosci jest stały monitoring kupowanych i zamawianych elektrobusów, gdzie partnerem PFR jest portal InfoBus.pl

{https://www.youtube.com/watch?v=ktkwrePgrhw}

Kazimierz Fudala, MPK Kraków

Kazimierz Fudala z MPK Kraków wygłosił wystąpienie „Jak organizowana jest infrastruktura dla autobusów elektrycznych w Krakowie?”. Krakowski przewoźnik ma największe aktualnie doświadczenie w zakresie elektrobusów – ma ich najwięcej w Polsce – 26 pojazdów i do tego jeszcze w trzech kategoriach masowych. Równolegle już w przyszłym roku firma chce dysponować pięcioma szybkimi ładowarkami na terenie miasta.

{ https://www.youtube.com/watch?v=ihvN5r46uEI}

Janusz Ciepieńko, MZA Warszawa

Janusz Ciepieńko z MZA Warszawa przedstawił w Krakowie aktualny stan taborowy autobusów elektrycznych w Warszawie i wskazał dalsze kierunki e-rozwoju spółki. A są one krótko mówiąc bardzo ciekawe. 162 elektrobusy do 2020 r., co będzie stanowić 10% całej floty MZA. Spółka czeka tylko na potwierdzenie dofinansowania z POIiŚ przez Brukselę. Ponadto przedstawiciel MZA pokazał, gdzie spółka chce zlokalizować stacje szybkiego ładowania na terenie stolicy. To łącznie 19 punktów, z czego jeden już działa – na ulicy Spartańskiej.

{https://www.youtube.com/watch?v=_oWWI0YsYH8}

Robert Karwacki, MZK Zielona Góra

Czy zajezdniowa fotowoltaika ma sens? A może dodatkowa stacja magazynowania energii? – o tym mówił Robert Karwacki z MZK Zielona Góra w swojej prezentacji. W tym roku spółka zamówiła rekordową liczbę autobusów eklektycznych (47) pod których kątem modernizuje też zajezdnię, także MZK ma sporo doświadczeń na każdym elektromobilnym polu.

{https://www.youtube.com/watch?v=7xZXFOAW500}

Danuta Walas, MPK Kraków

Uroczyste uruchomienie elektrobusów w blasku reporterskich fleszy to krótki, aczkolwiek bardzo przyjemny, koniec długiej i ciężkiej pracy – m.in. nad uzyskaniem setek pozwoleń obejmujących budowę infrastruktury ładującej pojazdy. O tym żmudnym procesie – zabierającym nawet kilkanaście miesięcy mówiła Danuta Walas z MPK Kraków. Dodajmy, że przewoźnik w tym roku wybudował 28 stanowisk wolnego ładowania na swojej zajezdni, a w przyszłym roku będzie dysponował pięcioma stacjami szybkiego ładowania na mieście. To konieczna lektury dla tych wszystkich, którzy myślą o wprowadzeniu elektrycznych pojazdów do swoich miast.

{https://www.youtube.com/watch?v=rsiU6Eq_KIg}

Grzegorz Grzegrzółka, Medcom

Po eksploratorach swój cykl wystąpień w Krakowie mieli producenci ładowarek. Grzegorz Grzegrzółka z Medcom mówił o tym, jakimi parametrami charakteryzują się ładowarki do autobusów elektrycznych. Podkreślił że firma kończy drugiego zakładu produkcyjnego, a całość produkcji ulokowana jest w Warszawie.

{https://www.youtube.com/watch?v=x_yAf6Myo64}

Maciej Wojeński, Ekoenergetyka-Polska

O tym czy ładowarkę do ładowani autobusów elektrycznych można ukryć w miejskim krajobrazie mówił Maciej Wojeński z Ekoenergetyki-Polska. Zielonogórska firma ma swoim koncie już ponad 140 wdrożeń w 28 miastach. To jeden z europejskich liderów na tym polu

{https://www.youtube.com/watch?v=azm2iflTNuc}

Adam Olszewski, Impact

O tym, jak dobrać baterie trakcyjne do autobusów elektrycznych i jakie są dostępne rodzaje baterii trakcyjnych do autobusów mówił w Krakowie Adam Olszewski z Impact Clean Power Technology. Z tej wypowiedzi jasno wynikało, że w warunkach mocnego obciążenia komunikacyjnego najlepszym wyborem są baterie LTO.

{https://www.youtube.com/watch?v=M8q5Cw19S0Q}

Tomasz Ciszek, BMZ Poland

Na warsztatach e-Bus o różnicach pomiędzy technologią LTO a NMI w bateriach trakcyjnych opowiedział Tomasz Ciszek z BMZ Poland. Z jego prezentacji zatytułowanej „Jak dobrać rodzaj baterii trakcyjnej do lokalnych potrzeb danego miasta?” wynika, że baterie NMI nie do końca są na straconej pozycji, a wręcz przeciwnie – w pewnych warunkach mają swoje niezaprzeczalne zalety.

{https://www.youtube.com/watch?v=ExtCwY1VU-A}

Michał Markiewicz, NCBR

Na to wystąpienie czekali wszyscy obecni na sali goście, jednak chyba nie nasycili swojego apetytu na wiedzę o rządowym projekcie e-Bus, który ma upowszechnić elektrobusy w Polsce. Cały czas elektryczny SIWZ jest uzgadniany z samorządowymi partnerami, a lista życzeń – patrząc po prezentowanym filmie – nie ma granic. O polskim autobusie elektrycznym wg NCBR mówił w Krakowie Michał Markiewicz z NCBR.

{https://www.youtube.com/watch?v=p39DKfKyr54}

Marcin Koniak, Politechnika Warszawska

Całość krakowskich wystąpień zgrabnie podsumował Marcin Koniak z Politechniki Warszawskiej, który jednocześnie zaprosił wszystkich na warsztaty. Warto przejrzeć zaproponowane wzory, które mogą pomóc kolejnym samorządom przygotować projekt elektryfikacji lokalnej komunikacji.

{https://www.youtube.com/watch?v=WpOLI9r_feU}