Krakowskie ładowanie przy użyciu pantografu
infobus
11.07.2014 14:50
Krakowskie ładowanie przy użyciu pantografu
Jednym z celów krakowskich testów autobusów elektrycznych jest sprawdzenie modelu eksploatacji pojazdów z doładowywaniem akumulatorów na przystanku końcowym, bez zjeżdżania do zajezdni. Na razie dotyczy to autobusów Rampini, ale dowiedzieliśmy się, że Solaris rozważa możliwość zainstalowania pantografu w testowanym Urbino Electric. W praktyce doładowywanie akumulatorów wygląda następująco. Rampini kończą obsługę pasażerów linii 154 na przystanku Dworzec Główny Zachód i podjeżdżają do pobliskiej zatoki przy ulicy Pawiej, gdzie przygotowano stanowisko do ładowania przy pomocy pantografu. Kierowca podnosi pantograf, wysiada z autobusu i po otwarciu drzwiczek umieszczonych z prawej strony, z tyłu pojazdu, wybiera odpowiedni tryb ładowania akumulatorów. Po zakończeniu ładowania czynności są wykonywane w odwrotnej kolejności, autobus podjeżdża na przystanek początkowy i rusza na linię. Autobusy linii 154 odjeżdżają z przystanku początkowego co 20 lub co 30 minut (w zależności od pory dnia). Odejmując czas potrzebny na wysadzenie pasażerów, wykonanie czynności związanych z ładowaniem akumulatorów oraz powrót na przystanek, autobus może być każdorazowo doładowywany przez 10 –20 minut, o ile ruch miejski pozwoli na punktualny przyjazd na „końcówkę”. W tym czasie poziom naładowania akumulatorów wzrasta o 1,5 –3% całkowitej pojemności. Budowa punktu ładowania przy ulicy Pawiej była stosunkowo prosta. Tuż obok zatoki biegnie linia tramwajowa w kierunku pętli Krowodrza Górka, źródło prądu stałego o napięciu 600V było więc pod ręką. Wykonano rozgałęzienie sieci trakcyjnej montując dodatkowe wsporniki umożliwiające zawieszenie przewodu, a właściwie dwóch przewodów nad zatoką. Takie rozwiązanie, podobne do stosowanego w sieci trolejbusowej jest niezbędne. Lewy przewód, patrząc w kierunku jazdy autobusu, (znajdujący się bliżej słupów i torowiska) jest przewodem zasilającym, natomiast prawy jest przewodem powrotnym, zamykającym obwód. W przypadku tramwajów wystarcza jeden przewód, ponieważ obwód zamykają szyny przewodzące prąd do stacji zasilającej.
Żeby właściwie ocenić wyniki eksploatacji autobusów doładowywanych na jednym przystanku, trzeba wziąć pod uwagę kilka faktów:
– Nie wszystkie linie autobusowe mają przystanki końcowe zlokalizowane w pobliżu linii tramwajowych a budowa stacji zasilającej „od podstaw”z dala od niej byłaby znacznie droższa.
– Z punktu widzenia czasu obsługi nie ma większego znaczenia, czy ładowanie na przystanku końcowym odbywa się za pomocą pantografu, czy wtyczki. Istotne jest natomiast która metoda (prądem stałym 600V czy przemiennym 400V) jest szybsza ale to zależy od konstrukcji układu elektrycznego konkretnego autobusu.
– Zalety pantografu widać najwyraźniej wtedy, gdy na linii buduje się wiele punktów ładowania na przystankach albo nad pasami ruchu dla autobusów, przed skrzyżowaniami. I to pod warunkiem, że konstrukcja autobusu umożliwia automatyczne podnoszenie i opuszczanie pantografu w czasie obsługi przystanku albo oczekiwania na zmianę świateł.
– Stworzenie rozbudowanej sieci punktów doładowywania jest kosztowne a inwestycja w infrastrukturę może się okazać zbędna, jeśli w ciągu najbliższych lat konstruktorom uda się poprawić stosunek pojemności elektrycznej akumulatorów do ich masy i objętości oraz skrócić czas ładowania.
Więcej z Działu Kontrakty
Koliber w Nowym Sączu
07.12.2003
Nowa lokalizacja dworca PKS w Pilźnie
07.12.2003
Gdańsk – Sopot
07.12.2003
Kultura w autobusach MZK Przemyśl
07.12.2003
Podwyżka w Gdańsku?
07.12.2003
Pierwszy Jelcz w MPK Radom
07.12.2003
PKM Gdynia kupuje Volvo 7000A
07.12.2003
Zmiany w opłatach w Radomiu
07.12.2003
Poszukiwani kontrolerzy w Gorzowie
07.12.2003
Gadające autobusy w Rzeszowie
07.12.2003
Kapena w Jarocinie
07.12.2003
Nowa linia autobusowa w Rzeszowie
07.12.2003
Spokojniej w Katowicach
07.12.2003
Zmiana kontrolerów w Starachowicach
07.12.2003
Odłożenie przetargu w Kielcach
07.12.2003
Cięcia w Tychach
07.12.2003
MPK w Kielcach testuje biopaliwo
07.12.2003
Nowa firma na linii Wałbrzych-Świdnica
07.12.2003
Pikieta „Solidarności” w Kielcach
07.12.2003
Solaris w Wejherowie
07.12.2003
Kraków kupuje Solarisy
07.12.2003
Volvo we Wrocławiu
07.12.2003
Zmiany w MKS Krosno
07.12.2003
Scania w PKS Białystok
07.12.2003
Program naprawczy w Łodzi
07.12.2003
Białystok kupuje Solarisy
07.12.2003
MAN zmienia adres
07.12.2003
Autosan zwalnia
07.12.2003
Likwidacja ZOKM Białystok?
07.12.2003
Solaris w Białymstoku
05.11.2003
Więcej z Działu Przewoźnicy
PKM Jaworzno chce kupić elektrobus
01.08.2014
Stuttgart: SSB kupi 20 autobusów
30.07.2014
Hawr: Kontrakt na 56 autobusów
30.07.2014
Florange: Przetarg na 47 autobusów
30.07.2014
Regensburg: RVB zakupi 10 szt. Citaro
30.07.2014
Warszawa: Autobusy w Godzinę „W”
30.07.2014
Warszawa: Lipcowe wydanie „Klaksonu”
30.07.2014
PolskiBus.com dobrze oceniany w sieci
30.07.2014
Czy PKS Białystok wyjdzie na prostą?
30.07.2014
Lublana odbiera gazowe lwy
30.07.2014
Sewilla: TUSSAM wybiera autobusy MAN
29.07.2014
Gmina Lubin z darmowymi autobusami
26.07.2014
Jelcz z Izbą Pamięci
25.07.2014
Pierwsze Solarisy w Żylinie!
25.07.2014
Opłakany stan wałbrzyskich minibusów
24.07.2014
TigerExpress z nowym rozkładem jazdy
24.07.2014
BVG przetestuje piętrową Scanię
22.07.2014
Meteor walczy w Lublinie
22.07.2014
Wrocław: MPK sprzeda cztery autobusy
21.07.2014
Więcej z Działu Producenci
NowySolaris: Piąty detal odsłonięty!
30.07.2014
Solbus rusza z eksportem!
29.07.2014
Czesi kupili już 500 Solarisów
24.07.2014
Solaris: IV odsłona nowego Solarisa
20.07.2014
Alcoa wchodzi w segment minibusów
20.07.2014
Setra TopClass 500 debiutuje w Europie
20.07.2014
15 Mercedesów CapaCity dla LAC Grenada
20.07.2014
AMZ z gotowymi autobusami dla Krakowa
14.07.2014
Kolejny polski elektrobus w Niemczech
14.07.2014
Rok nowego Sprintera
11.07.2014
Elektryczna premiera w Łodzi
07.07.2014
24-metrowy Trambus Bozankaya
03.07.2014
Na gazie ze Słupska do Meksyku
03.07.2014
Caen odbiera pierwsze Crealisy
03.07.2014
Stawiski: CMS AUTO dostarczy minibus
02.07.2014
EvoBus Polska zmienia swoją strukturę
01.07.2014
ZeEUS wystartował w Sztokholmie
30.06.2014
Kolejne odsłony IV generacji Urbino
30.06.2014
Mundialowe autobusy z oponami
26.06.2014
Cztery premiery Setry na IAA 2014
26.06.2014
Nowy Daily rozpoczął Roadshow
23.06.2014
Więcej z Działu Infrastruktura
A1: Kolejny MOP otwarty
17.07.2014
A4: Częściowo zamknięty węzeł Prąd
09.07.2014
Kraków: Koniec remontu Dworca MDA
25.06.2014
GDDKiA: Autostradą do Czech
26.05.2014
A4: Za autostradę zapłacisz kartą
15.05.2014
MIR: Sieć „ekspresówek” do 2020 r.
09.05.2014
MIR: Autostradą A1 nad morze!
09.05.2014
Rzeszów: MPK rozbudowuje zajezdnię
02.04.2014
Krasnystaw: Miasto kupi minibus
17.03.2014
Kraków: Remont płyty górnej RDA
07.03.2014
Bydgoszcz: Przebudowa pętli Błonie
21.02.2014