Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Krakowski test eCitaro zmienia trasę

infobus
18.02.2021 07:00

15 lutego testowany w Krakowie elektryczny autobus Mercedes-Benz eCitaro wyjechał po raz pierwszy na linię nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony).

Wcześniej – i to przez cały miesiąc - pojazd sprawdzamy był na trasie nr 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka Miasto).

128 i 304

Jak zapowiada MPK Kraków, przez kolejne dwa miesiące testów to właśnie na tych dwóch liniach będzie kursował ten bezemisyjny pojazd.

Jak przypomina przewoźnik, eCitaro stacjonuje w zajezdni Płaszów. Po raz pierwszy wyjechał i zaczął wozić pasażerów w Krakowie 14 stycznia. Niskopodłogowy elektrobus o długości 12 metrów to pojazd demonstracyjny EvoBus Polska. Konstrukcja została wyposażona w trzy pary drzwi (2-2-2), posiada klimatyzację i monitoring. Dla osób poruszających się na wózkach jest w nim zamontowana platforma umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie

Konstrukcję bazową dla nowego eCitaro dostarczył światowy bestseller Citaro, który jest doskoanale znany w Krakowie i na całym świcie – w imponującej liczbie ponad 50 000 sprzedanych egzemplarzy. Silniki eCitaro zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostały podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu eCitaro montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. Mając do dyspozycji minimum sześć a maksymalnie dziesięć modułów akumulatorowych operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb.

88 pasażerów

W przypadku pełnego wyposażenia w dziesięć modułów akumulatorowych eCitaro w standardowej specyfikacji waży około 13,44 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą 19,5 tony odpowiada to ładowności przekraczającej 6 ton, czyli około 88 pasażerom - praktyczne nawet w godzinach szczytu.

Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest w stanie dostosować się również do indywidualnych życzeń i wymagań operatorów transportu publicznego. Pojazd standardowo wyposażony jest w gniazdo dla wtyczki Combo 2, ja k i może być opcjonalnie ładowany za pomocą pantografu.

W przypadku autobusu miejskiego zasięg zależy w dużej mierze od warunków klimatycznych i tym samym od chłodzenia, a przede wszystkim od ogrzewania wnętrza pojazdu. Dlatego właśnie inżynierowie poświęcili wiele uwagi kwestii zarządzania ciepłem. Jest to jedna z wyjątkowych cech eCitaro i została zoptymalizowana w każdym szczególe: W porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40%.

Według SORT2 wyposażony w pełny zestaw akumulatorów Citaro uzyskuje w lecie zasięg około 150 kilometrów. Oznacza to, że poszczególne części sieci obejmujące dzienne pensum jednego autobusu miejskiego już dziś mogą być obsługiwane bez doładowania. W idealnych warunkach eCitaro pokonuje nawet 250 kilometrów bez doładowania.