Krakowski dworzec autokarowy zintegrowany z KCK [FILM]
O sześć nowych stanowisk autobusowych, które potencjalnie mogą zwiększyć ilość kursów nawet o 450 dziennie, powiększył się Małopolski Dworzec Autobusowy po rozbudowie. Otwarcie odbyło się w sobotę, 25 lutego 2017 r., kiedy na dworcu panuje relatywnie mniejszy ruch.
-„Oddajemy dzisiaj inwestycję, która integruje Krakowskie Centrum Komunikacyjne, łącząc górną i dolną płytę MDA z dworcem kolejowym, z przystankami komunikacji miejskiej i z lotniskiem, które zbliżyło się do nas na odległość 15 minut” – powiedział Marcin Fall, prezes Małopolskich Dworców Autobusowych.
Według niego inwestycję można nazwać bardzo trudną, nie tylko dlatego, że MDA nie był właścicielem terenu i dopiero po roku dysponował umową najmu. „Pod względem technicznym była ona trudna o tyle, że kubaturowo dobudowaliśmy prawie drugi dworzec, nie przerywając funkcjonowania istniejącego” ? powiedział podczas otwarcia prezes MDA.
Z krakowskiego dworca autobusowego korzysta ok. 10 mln pasażerów rocznie, w ciągu doby przebywa tu od 90 tys. do 100 tys. osób. Średnio w ciągu doby odbywa się tu 1250 odpraw, co stanowi światową czołówkę. „Miło mi powiedzieć, że dzięki rozbudowie ten parametr się pogorszy” ? dodał prezes MDA.
Jak podkreślił wicemarszałek województwa małopolskiego Wojciech Kozak, inwestycja jest sukcesem z punktu widzenia rozwoju turystyki, aktywności gospodarczej jak i dobrze skomunikowanej Małopolski.
-„Dzisiaj ten dworzec jest elementem największego zintegrowanego węzła przesiadkowego w Polsce. Trzeba mieć świadomość, że to centrum komunikacyjne obsługuje wszystkie relacje komunikacyjne lokalne, regionalne, ogólnopolskie i międzynarodowe” ? podkreślał z kolei wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Jak poinformował PAP prezes MDA Marcin Fall, Inwestycja trwała ok. półtora roku ? łącznie z przestojem na przeprojektowanie niektórych elementów na prośbę PKP, będącego właścicielem terenu, w wyniku czego zmieniła się m.in. koncepcja wylotu tunelu Magda. Koszt rozbudowy MDA wyniósł ponad 20 mln zł. (PAP)
{https://www.youtube.com/watch?v=nfY-4R2M47c}
Komunikacyjna integracja
Dzięki tej inwestycji powstało sześć nowych stanowisk odprawy autobusów, jak również stworzone zostało spójne i funkcjonalne połączenie komunikacyjne integrujące całe Krakowskie Centrum Komunikacyjne. Połączone zostały obie płyty Dworca Autobusowego MDA z:
-
dworcem kolejowym,
-
przystankami szybkiego tramwaju,
-
przystankami komunikacji miejskiej,
-
parkingiem na płycie centrum,
-
poprzez dostęp do peronów PKP- z lotniskiem.
Nowy ciąg komunikacyjny obejmuje udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. W kolejnych miesiącach uruchomiona zostanie na terenie Dworca Autobusowego MDA w Krakowie nowa strefa komercyjna ze sklepami i punktami usługowymi.
Dworzec Autobusowy MDA w Krakowie jest jednym z największych w Europie. Dotychczas, pomimo ograniczonej powierzchni i jedynie 31 stanowisk, na Dworcu realizowanych jest średnio 1250 odjazdów w ciągu doby. Dworzec Autobusowy MDA w Krakowie obsługuje około 10 mln pasażerów rocznie. Połączenia autobusowe są najczęściej wybieranym środkiem transportu przez podróżnych odwiedzających Kraków.
„