Krakowianie pozytywnie o usługach komunalnych
infobus
14.10.2007 15:15
Krakowianie pozytywnie o usługach komunalnych
Krakowianie bardzo dobrze oceniają świadczone przez spółki miejskie usługi komunalne –to konkluzja badania społecznego „Usługi komunalne w budżetach i opiniach mieszkańców Krakowa”, przeprowadzonego przez warszawski Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, na zlecenie Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A.
–„Cieszy utrzymujące się zadowolenie mieszkańców z usług komunalnych oferowanych przez spółki miejskie. Wysoka ocena mobilizuje do stałego ulepszania i poszerzania oferty Miasta w tej dziedzinie”–mówił zastępca prezydenta Wiesław Starowicz podczas dzisiejszej prezentacji wyników badania. Podobnie jak w latach poprzednich, krakowianie najwyżej oceniają usługi świadczone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. Dostarczanie zimnej wody i odprowadzanie ścieków uzyskało średnią ocenę 8 w skali od 1 do 10.
Krakowianie na 7,3 punkty ocenili komunikację miejską. W porównaniu z latami poprzednimi zdecydowanie wzrosła liczba osób, które korzystają z oferty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. Podróżowanie po Krakowie autobusem i tramwajem deklaruje obecnie 74 proc. badanych, w porównaniu do 55 proc. w roku ubiegłym. W przypadku usług świadczonych przez miejskiego przewoźnika, krakowanie cenią sobie szczególnie częstotliwość kursowania w ciągu dnia i w godzinach szczytu. Badanie potwierdza też otwartość mieszkańców na nowe oferowane przez MPK usługi, np. „linie giętkie”w peryferyjnych obszarach miasta i wydzielone pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej. Mieszkańcy pozytywnie oceniają możliwość zakupu biletów w automatach montowanych w pojazdach, przychylnie patrzą na proekologiczne działania spółki –m.in. zakup autobusów na paliwa alternatywne.
MPK S.A. na siódemkę
Usługi świadczone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A., podobnie jak w poprzednich latach, zostały ocenione przez krakowian bardzo wysoko. W skali od 1 do 10 ocena ta wyniosła ponad 7. Co ciekawe w porównaniu z poprzednim rokiem zdecydowanie wzrosła liczba osób, które podróżują po mieście komunikacją publiczną (wzrost z 55 do 74%.). Prywatnym samochodem osobowym podróżuje 39,2% ankietowanych, a pieszo chodzi 9,85%. Wśród badanych było 42 rowerzystów i motocyklistów (3,2%).
Większość badanych deklarowała swoją akceptacje wobec takich kwestii jak między innymi wprowadzenie wydzielonych pasów ruchu w strefie śródmiejskiej przyspieszających przejazd komunikacją miejską (ok.60%).Prawie 40% zadeklarowało swoje poparcie dla pomysłu wprowadzenia dla prywatnych samochodów osobowych, którymi podróżuje co najmniej 4 osoby przywileju przejazdu pasami ruchu wydzielonymi dla komunikacji miejskiej.
Mieszkańcy wypowiedzieli sie także na temat najważniejszych zagadnień, jakie powinna zawierać Karta Praw Pasażera. Zaliczyli do nich: bezpieczeństwo, komfort jazdy i zachowanie czystości. Spośród sposobu rekompensaty za niedotrzymanie standardu usługi przewozowej za najlepszy uznali: zwrot kosztów przejazdu i poniesionych strat. Najbardziej popularną formą kupowanych biletów okazały sie bilety miesięczne.
Usługi MPK mieszkańcy chwalą sobie najbardziej za:
· częstotliwość kursowania komunikacji w ciągu dnia i godzinach szczytu
· odpowiednie rozmieszczenie przystanków oraz łatwość przemieszczania się bez przesiadek.
Bardzo dobrze oceniana jest komunikacja również za:
· pewność, ze autobusy dowiozą pasażerów tam, gdzie to sobie zaplanowali
· dostępność rozkładów jazdy na przystankach
· oznakowanie miejsc dla niepełnosprawnych
· punktualność kursowania.
Gorzej komunikacja oceniana jest za tłok i hałas. Co ciekawe jeżeli, z przyczyn niezależnych od przewoźnika, pojazdy komunikacji publicznej przyjadą na przystanek do 5 minut wolniej, to jest w stanie to zaakceptować aż 95 proc. pasażerów.
Telebus się przyjął
Mieszkańcy korzystający z komunikacji bardzo doceniają prowadzone przez MPK działania mające na celu uatrakcyjnienie oferty przewozowej. Prawie wszyscy (97 proc.) pozytywnie oceniają montowanie w autobusach i tramwajach automatów do sprzedaży biletów. Podobnym poparciem cieszy sie montaż kamer w pojazdach, co ma poprawić bezpieczeństwo podróży oraz zapowiadanie przystanków w pojazdach. Krakowianom podoba sie również to, ze MPK stara się być przedsiębiorstwem coraz bardziej przyjaznym dla środowiska. 62,6% respondentów chce, aby po Krakowie kursowały autobusy miejskie wykorzystujące ekologiczne paliwa.
Mimo, ze skrót MPK jest najbardziej rozpoznawanym skrótem wśród wszystkich miejskich spółek (poprawnie odczytało go 84 proc.) wiedza o zakresie odpowiedzialności, za co tak naprawdę MPK odpowiada, jest mała. Większość krakowian nadal uważa, ze to MPK ustala ceny biletów (56 proc), oraz organizuje transport publiczny, mimo ze są za to odpowiedzialne inne jednostki i organy miasta.
Bardzo wysoko została również oceniona wprowadzona w tym roku usługa telebusa. Mieszkańcy obszaru, po którym on kursuje doceniła rozmieszczenie przystanków oraz godziny odjazdów autobusów. Dla zdecydowanej większości (ponad 90 proc.) nie jest problem zadzwonienie po autobus, jeżeli to pozwala na ustalenie dogodnej godziny odjazdu.
Wyniki komentuje Ewa Goras, Instytut Rozwoju Miast
Od wielu lat bardzo uważnie obserwuje rozwój komunikacji publicznej w wielu miastach Polski. Musze powiedzieć, ze wysoka ocena, jaką pasażerowie wystawili krakowskiemu MPK jest jak najbardziej zasłużona. Osobiście uważam, ze jest to jedno z najlepszych przedsiębiorstw w kraju. I to nie tylko ze względu na inwestycje związane z zakupem nowego taboru. Ważna jest również otwartość i pozytywny stosunek do pasażera, a w Krakowie jest to na bardzo wysokim poziomie. Warto dodać, ze w ostatnich dniach dzięki zakupom nowego taboru autobusowego, dokonanego przez MPK (zakup ponad 50 nowych pojazdów w tym roku) Kraków jako pierwsze duże miasto w Polsce wycofało stare Ikarusy. Dzięki temu stało sie posiadaczem jednego z najnowocześniejszego taboru w Polsce.
Kilka słów o autorach badania
Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dostarcza także ciekawych informacji o samych mieszkańcach Krakowa. Coraz lepiej oceniamy naszą sytuację materialną. Dochody krakowian wzrosły z 2017 zł w 2006 roku do 2688 zł w roku bieżącym. Więcej jest osób z wyższym wykształceniem i aktywnych zawodowo. Jedynie 1 proc. badanych to osoby bezrobotne. Badania opinii krakowian na temat usług komunalnych przeprowadzone zostały po raz 8. Na pytania odpowiadało 1320 osób z każdej dzielnicy Krakowa, metodą indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych w domach. Sondaż w dniach 9 czerwca do 5 lipca br. zrealizował na zlecenie KHK S.A. Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia z Warszawy. Wyniki badania dostępne są na stronach www.krakow.pl oraz www.khk.krakow.pl .