Kraków zamawia pierwsze autobusy z systemem CPC
ContiPressureCheck, czyli system monitorowania ciśnienia w ogumieniu wchodzi na rynek autobusów miejskich w Polsce. MPK Kraków w ramach zamówienia uzupełniającego odbierze 8 szt. przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 wyposażonych w ten innowacyjny układ. Planowo najnowsze pojazdy powinny pojawić się w krakowskiej flocie pod koniec sierpnia br. Będą to jednocześnie pierwsze autobusy wyposażone w CPC w naszym kraju. Do tej pory system ten był zainstalowany tylko pojeździe demonstracyjnym AMZ-KUTNO. Teraz w Krakowie przejdzie swój chrzest bojowy w regularnej eksploatacji. Zresztą nie będzie to jedyna niespodzianka jaka czeka krakowskich pasażerów w najnowszych Urbino. Zostaną one m.in. wyposażone w system zarządzania flotą FM, który w połączeniu z CPC będzie przekazywał dyspozytorowi pełną informację o stanie pojazdów. W razie wystąpienia awarii ogumienia będzie on mógł natychmiast podjąć odpowiednie kroki w celi usunięcia usterki. W efekcie wysłanie autobusu zastępczego czy pojazdu pogotowania technicznego nastąpi zdecydowanie szybciej. Kolejny plus zastosowanie systemu monitorowania ciśnienia w ogumieniu to oczywiście mniejsze zużycie paliwa. Obliczenia przeprowadzone przez Continental dla pojazdów ciężarowych wykazują, że zwiększone opory toczenia, wynikające ze zbyt niskiego ciśnienia w oponach, wiążą się z wyższymi kosztami paliwa. Przy cenie oleju napędowego równej około 1,3 EUR za litr, daje to łącznie nawet 1000 EUR rocznie dla każdego pojazdu. System ContiPressureCheck może zapobiec takim dodatkowym wydatkom. System daje dostęp do dokładnych danych dotyczących ciśnienia i temperatury ogumienia i pełni rolę ważnego wskaźnika pomagającego w ograniczaniu zużycia paliwa oraz zarządzaniu ogumieniem floty. Umożliwia on kierowcy monitorowanie stanu opon w czasie rzeczywistym oraz natychmiastową reakcję, jeżeli wartość ciśnienia spadnie poniżej określonego poziomu. System składa się z jednego nadajnika o długości 2 cm i wadze poniżej 20 gram. W nadajniku tym, przymocowanym do wewnętrznej strony opony za pomocą specjalnego, gumowego kontenera, znajdują się dwa czujniki oraz procesor. Po wymianie opony nadajnik można wyjąć z kontenera i zamontować w innym kole. Bateria nadajnika wystarcza na sześć lat lub około 600 000 kilometrów przebiegu. W skład systemu wchodzi również odbiornik zamocowany do ramy pojazdu oraz wyświetlacz w kabinie kierowcy. Podkreślmy, że ContiPressureCheck współpracuje z oponami wszystkich marek oraz wszystkimi pojazdami.
Następna zaleta CPC to niższy poziom uszkodzeń opon i wyższa wartość karkasów. Już nawet nieznacznie niedopompowana opona podlega zdecydowanie większym odkształceniom, co znacznie skraca jej żywotność. Z badań wynika, że ciśnienie w oponach pojazdów użytkowych, poruszających się po naszych drogach, jest za niskie średnio o 12%. W większości przypadków ubytek ciśnienia pojawia się stopniowo i jest przyczyną ponad 90% awarii ogumienia. Jeżeli natomiast ciśnienie w oponie jest za wysokie, to ulega ona szybszemu lub nierównomiernemu zużyciu, co także powoduje konieczność jej przedwczesnej wymiany. Krótkie czasy żywotności opony wiążą się z dodatkowymi wydatkami ponoszonymi przez operatorów flot. Często liczone są one w dziesiątkach tysięcy euro, w zależności od wielkości floty. Optymalne ciśnienie w ogumieniu natomiast sprawia, że karkasy zachowują zdolność do bieżnikowania, a tym samym swą wartość. Potwierdzają to opinie przewoźników ciężarowych, którzy ten system stosują w zdecydowanie większej skali. Alfredo Maia, właściciel firmy Transmaia Transporte z Portugalii mówi: -„Nasze opony wyposażone w czujniki systemu ContiPressureCheck pokonują zdecydowanie więcej kilometrów. Po zakończeniu ich eksploatacji karkasy są w idealnym stanie i doskonale nadają się do bieżnikowania, co pozwala nam zaoszczędzić na zakupie nowego ogumienia. Dzięki ContiPressureCheck wydajemy też zdecydowanie mniej na usługi assistance. W przypadku nagłego spadku ciśnienia lub innych komplikacji, takich jak zablokowany hamulec lub awaria łożyska koła, system natychmiast aktywuje alarm, a nasi kierowcy mogą zareagować zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem intuicyjnej obsługi systemu ContiPressureCheck™. W szczególności doceniają poczucie bezpieczeństwa, jakie im on zapewnia”. Dodajmy na zakończenie, że od 1 listopada 2014r. system monitorowania ciśnienia w oponach będzie obowiązkowy w fabryczne nowych samochodach osobowych. W pojazdach użytkowych, czyli pojazdach ciężarowych i autobusach ma to nastąpić zgodnie z zapowiedziami w 2016 r. Dostawcą zarówno ContiPressureCheck, jak i systemu zarządzania flotą FM dla MPK Kraków jest firma Drabpol, generalny przedstawiciel Siemens VDO w Polsce.