Kraków: Zagrywka MPK
Do przetargu na obsługę sześciu miejskich linii autobusowych stanęło pięć firm. Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum, w skład którego weszło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które jeszcze tydzień temu zarzekało się, że w ogóle nie wystartuje w przetargu. Na początku czerwca Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na obsługę sześciu linii autobusowych: 105, 115, 122, 153, 174, 182. Ma to zwiększyć konkurencję w krakowskiej komunikacji miejskiej. Pierwszy z takich konkursów wygrał w ub. r. warszawski Mobilis, który teraz obsługuje linie 152, 178 i 304.
W specyfikacji przetargu założono, że sześć linii ma być obsługiwanych przez nowy tabor wyposażony w klimatyzację i system głosowych zapowiedzi kolejnych przystanków. – Przy wyłanianiu zwycięzcy najistotniejsza będzie cena zaproponowana przez przewoźnika. Dodatkowym atutem może być np. rodzaj stosowanego paliwa. Im bardziej ekologiczne, tym lepiej – mówi Michał Pyclik z ZIKiT.
Przez długi czas były wątpliwości, czy do przetargu stanie największy krakowski przewoźnik, czyli MPK. Julian Pilszczek, prezes przedsiębiorstwa, nie ukrywał, że jego firma nie jest w stanie zaoferować tak konkurencyjnych cen jak prywatni przewoźnicy. – Wszystko przez zwiększone koszty, które ponosimy. Generują je m.in. związki zawodowe, czy utrzymanie zajezdni autobusowych – tłumaczył 'Gazecie’. Nieoficjalnie jednak komentowano, że MPK nie może na potrzeby tego przetargu obniżyć swoich stawek, ponieważ za kilka lat przy okazji podpisywania nowej umowy z MPK, miasto mogłoby zażądać obniżenia cen na pozostałe linie.
MPK jednak z tego wybrnęło. Do przetargu zgłosiło się bowiem konsorcjum złożone z MPK i jej spółki córki – MPK Service, która – jeśli wygra – będzie odpowiadać za przewozy na tych liniach. – My tylko użyczymy jej autobusów i infrastruktury – wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.
Wyniki przetargu zostaną ogłoszone w przyszłym tygodniu. W sumie do konkursu stanęło pięć firm. Oferty MPK Łódź, MPK Service, Mobilisa, Dolnośląskich Linii Autobusowych Wrocław i Przedsiębiorstwa Transportu Samochodowego wahają się między 12,5 mln zł (MPK Service) a 14 mln (DLAW) za rok przewozów i są niższe od początkowo zakładanych przez ZIKiT o prawie 2 mln zł.