Kraków z pierwszą szeregową hybrydą

infobus
30.12.2014 13:15

W poniedziałek, 29 grudnia z przystanku Struga na trasę linii nr 501 wyjechał przegubowy autobus Solaris Urbino 18 Hybrid. To zarówno pierwszy pojazd z napędem hybrydowym, który zakupiło MPK Krakowie, jaki pierwsza w Polsce hybryda z szeregowym układem Vossloh Kiepe.Do tej pory małopolski przewoźnik jedynie testował tego rodzaju autobusy. Najnowszy nabytek MPK będzie stacjonował w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. To oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501. Jego zakup oraz prezentacja w ostatnich dniach grudnia 2014 roku nie jest przypadkiem. W przyszłym roku krakowski przewoźnik będzie świętował 140 lat funkcjonowania miejskiej komunikacji w grodzie Kraka. Wyjazd nowoczesnej hybrydy na miejskie linie jest jednocześnie inauguracją obchodów tego jubileuszu. O tym zresztą informuje napis umieszczony na górnych osłonach pojazdu. Jak dodaje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków – decyzja o zakupie autobusu hybrydowego była podyktowanatakże troską krakowskiego przewoźnika o środowisko i czyste powietrze. Wcześniej najnowszy pojazd MPK pełnił wcześniej funkcje demonstracyjne w barwach spółki Solaris Bus &Coach. M.in. mogliśmy go zobaczyć w „akcji”podczas serii europejskich pokazów targowych w 2010 r. Zamontowany w hybrydzie silnik spalinowy spełnia normę emisji spalin EEV.

1_i_front_7602_760_01

Krakowski egzemplarz Solaris Urbino 18 Hybrid jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy (Cummins ISB6.7 285 EEV) oraz trakcyjny firmy Vossloh Kiepe, który przenosi napęd na oś analogicznie jak w trolejbusach. Autobus nie ma więc klasycznej skrzyni biegów (jak w przypadku równoległego układu hybrydowego firmy Allison), a za źródło napędu służy mu silnik elektryczny o mocy 240 kW. Jest on zasilany poprzez baterie litowo-fosforowe (umiejscowione na dachu) oraz osiem modułów superkondensatorów (umieszczonych także na dachu), które dodatkowo zbierają energię podczas hamowania (w ramach procesu rekuperacji). Baterie są także ładowane poprzez generator, który z kolei jest zasilany przez silnik spalinowy Cummins o pojemności 6,7-litra i mocy 285 KM. Dodatkowo Solaris Urbino 18 Hybrid posiada złącze typu plug-in, które umożliwia ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Pojazd może więc działać w „systemie zamkniętym”bez konieczności ładowania z zewnątrz i wówczas baterie oraz superkondensatory ładowane są w ramach procesu rekuperacji oraz z generatora spalinowego. Albo w „systemie otwartym”, gdzie baterie mogą być ładowane poprzez wtyczkę –w zależności od dostępności stacji ładowania i czynników ekonomicznych. W efekcie przewoźnik wybiera to, co jest dla niego tańsze – czy „prąd ze ściany”czy silnik Diesel. Generalnie z zewnątrz Solaris Urbino 18 Hybridz szeregowym układem napędowym różni się tylko specjalnymi osłonami, natomiast w środku jest zupełnie podobny do standardowych Urbino. Pojazd o długości 18 m z układem drzwi 2-2-2-2 może jednorazowo przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Zarówno w normalnej eksploatacji, jak i podczas testów kierowcy podkreślają cichą prace układu napędowego. Przy włączonym silniku elektrycznym Urbino 18 nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

3_760_014_760

Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie. Przypomnijmy, że od kwietnia 2014 roku kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus &Coach SA, SOR, Skoda, LBUS/AMZ-Kutno oraz Rampini. Są one eksploatowane w Krakowie w ramach rocznych testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK Kraków planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.