Kraków: Urząd Zamówień Publicznych odrzucił protest, ale autobusów na gaz 1 stycznia raczej nie będzie
Prawie trzy miesiące temu rozstrzygnięty został przetarg na obsługę siedmiu linii autobusowych w Krakowie, ale dopiero wczoraj został rozstrzygnięty protest dotyczący wyłonienia zwycięzcy. Z tego powodu nowy przewoźnik prawdopodobnie nie ruszy na trasy 1 stycznia – co zakładano, bo nietypowe autobusy dopiero trzeba będzie robić.
Już na początku sierpnia miała zostać podpisana umowa ze zwycięzcą przetargu na obsługę 7 linii autobusowych, ale wpłynął protest. Przypomnijmy, że o kontrakt starało się 5 firm – najwięcej punktów – 92,44 (na 100 możliwych) przyznano Przedsiębiorstwu Transportu Samochodowego (firma wiodąca w konsorcjum). Decydująca przy wyborze okazała się deklaracja PTS, że cały tabor zasilany będzie sprężonym gazem LNG;firma dostała za to 10 punktów, gdy pozostali maksymalnie 1. Od tego rozstrzygnięcia odwołała się firma Mobilis. Zarzuty dotyczyły m.in. tego, że oferta PTS na cały okres przewidywanego kontraktu (czyli osiem lat) przekroczyła budżet, jaki przeznaczył na to ZIKiT. Odwołujący się zwracali także uwagę na to, że warunki przewidywały, iż trzeba mieć ubezpieczenie OC od przewozów pasażerskich na ponad 10 mln zł, a PTS tego nie miał. Zwycięzca przetargu, czyli PTS, uważał zarzuty za bezpodstawne. Stwierdzono, że kwota 107 mln zł przeznaczonych na kontrakt jest tylko orientacyjna. Poinformowano też, że ubezpieczenie OC (10 mln zł) ma PKS Chojnice, które jest uczestnikiem konsorcjum, a PTS dodawał też, że ma zapewnienia firmy Solbus, że wszystkie autobusy (krótkie i przegubowe) na gaz będą w terminie.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu odrzucił zarzuty Mobilisa, ale ten odwołał się do Urzędu Zamówień Publicznych. Dopiero wczoraj Krajowa Izba Odwoławcza przy UZP wydała orzeczenie – oddalając odwołanie firmy Mobilis.
– Jeśli ta decyzja nie zostanie zaskarżona – w ciągu najbliższych dni będziemy mogli popisać umowę z PTS – powiedział nam Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT.
– To nowa sytuacja i będziemy w tej sprawie rozmawiać z fabryką i Zarządem Infrastruktury Komunalnej. Będziemy chcieli ruszyć tak szybko, jak to będzie możliwe – zapewnił Wiesław Trzepla, prezes PTS.
– Z uwagi na to, że wszystko tak się opóźniło, jeszcze nie mamy zamówienia na te autobusy;ponieważ na niektóre komponenty trzeba czekać nawet 3 miesiące, sądzę, że autobusy mogłyby być gotowe na 1 lutego, najpóźniej 1 marca – powiedział nam Antoni Śliżak, prezes Fabryki Autobusów Solbus. – Nie będziemy się już podejmowali dalszych kroków. Życzymy zwycięzcy przetargu wszystkiego najlepszego i czekamy na 1 stycznia, by zobaczyć te autobusy na gaz na ulicach Krakowa – powiedział nam Ireneusz Hyra, rzecznik prasowy firmy Mobilis.