Kraków: Trzeci przewoźnik na eko-gazie?

infobus
23.07.2009 20:10

Nie Mobilis, nie MPK, a prawdopodobnie Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego będzie od stycznia wozić krakowian na sześciu liniach autobusowych. Po Krakowie będzie jeździć kilkadziesiąt napędzanych ekologicznym gazem autobusów. W piątek Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosi wyniki przetargu na obsługę sześciu miejskich linii autobusowych. Do konkursu zgłosiło się pięć firm specjalizujących się w przewozach pasażerskich. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że największe szanse na zwycięstwo ma właśnie PTS. Z wyliczeń ekspertów forum internetowego 'Komunikacja w Krakowie’ wynika bowiem jednoznacznie, że to właśnie ta firma zbierze najwięcej punktów, zostawiając w tyle konkurentów.
Dlaczego? Szanse PTS-u zwiększa ekologia. Przewoźnik zadeklarował, że jego autobusy będą napędzane wyłącznie ciekłym gazem LNG, a za takie rozwiązanie można zdobyć 10 proc. punktów w przetargu. Zaletą LNG w porównaniu z gazem sprężonym (CNG) jest przede wszystkim jego mniejsza objętość i duża czystość, co sprawia, że silniki zużywają się dużo wolniej. Problem w tym, że nie ma w Europie autobusów przegubowych, w których zastosowano taką technologię. Pracuje nad nimi dopiero firma Solbus z Solca Kujawskiego, z którą PTS ma zamiar podpisać umowę na dostawę pojazdów. Według znawców tematu projektanci mogą nie zdążyć z homologacją prototypu do 2010 r., a wtedy nowe autobusy mają wyjechać na krakowskie ulice. – Nie ma się czego obawiać – uspokaja Jakub Śliżak, dyrektor handlowy zakładów Solbus. – Jeżeli PTS wygra przetarg, to bez problemu zdążymy z dostawą pojazdów. Starania o homologację trwają, dostaniemy ją jeszcze przed końcem roku – zapewnia.
W razie wygranej PTS będzie musiało wybudować również stację paliw, w której da się zatankować LNG. W Polsce istnieje dopiero jeden taki obiekt. – Nie chcę dzielić skóry na niedźwiedziu, ale jeżeli podpiszemy umowę z ZIKiT-em, to takie miejsce powstanie – potwierdza Karol Koneczny, dyrektor ds. ekonomii PTS-u. Nowy przewoźnik będzie obsługiwał linie 105 (405), 115, 122, 153, 174 i 182. Jego pojazdy wyjadą na ulice w styczniu 2010 r.