Kraków rozwija telebusa. Powiadomienia sms
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wprowadziło nowe udogodnienia dla pasażerów zamawiających telebusa.
Przypomnijmy, że w Polsce ta usługa funkcjonuje chyba już tylko w Krakowie (po likwidacji w Szczecinie i na terenie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego). Polega ona na zamówieniu przejazdu przez telefon. Autobusy nie mają stałych tras, ani rozkładów jazdy. Godzina przyjazdu autobusu oraz trasa zależą od potrzeb pasażerów i dostępności autobusów.
Zmiany, zmiany
Od 10 lutego każda osoba, która zamówi usługę krakowskiego telebusa otrzyma wiadomość sms potwierdzającą datę i trasę przejazdu wraz z godziną początkową i końcową kursu (dotyczy tych pasażerów, którzy podczas przekazywania danych kontaktowych dyspozytorowi MPK podali numer telefonu komórkowego).
Dodatkowo na 15 minut przed planowaną godziną rozpoczęcia przejazdu, pasażer otrzyma ponowny komunikat sms z przypomnieniem o planowej podróży.
Warto dodać, że wiadomości sms będą także wysyłane do pasażerów w sytuacjach awaryjnych, np. gdy z jakiegoś powodu przyjazd autobusu o określonej godzinie nie będzie możliwy lub z przyczyn niezależnych od MPK musi ulec zmianie trasa przejazdu (np. zablokowana jest droga).
Cel: apka!
-„Wprowadzenie powiadomień wysyłanych na telefony użytkowników telebusa to początek zmian w funkcjonowaniu tej usługi. W planach MPK jest wprowadzenie możliwości składania zamówień przy pomocy aplikacji mobilnej lub strony internetowej – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Obecnie zamówienia tej usługi można składać telefonicznie dzwoniąc do dyspozytorni na numery telefonów: 800 54 17 17 (połączenie bezpłatne) lub 12 254 17 17. Zamówienie telebusa można zgłaszać w dzień podróży, jednak nie później niż 30 minut przed jej planowanym rozpoczęciem lub na dowolny dzień w bieżącym tygodniu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodajmy, że krakowskie telebusy operują obecnie w rejonie Płaszowa i Rybitw. To trzy minibusy Mercede-Benz Sprinter z zabudową Automet, które zostały zakupione w 2018 r. za ponad 2 mln zł brutto. Posiadają one niskopodłogową przestrzeń w przedniej części pojazdu, rampę wjazdową ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz klimatyzację, tablice elektroniczne, automat biletowy i monitoring.
Ich długość to ok. 7,4 m. Pojemność pasażerska - 13 miejsc siedzących i 16 miejsc stojących.
Szersza strefa
Przypomnijmy, że pierwszy kurs krakowskiej linii telebus odbył się 14 lipca 2007 roku. W ciągu pierwszego miesiąca skorzystało z tej usługi tylko 350 osób. Obecnie taka liczba osób podróżuje czasami w ciągu jednego dnia.
Zdaniem MPK Kraków miesięcznie średnia liczba pasażerów usługi telebus to ok. 4 000 osób.
W ciągu tych 14 lat usługa zmieniała się i dostosowywała do potrzeb mieszkańców. Krakowski telebus rozszerzał swoje granice cztery razy. Ofertą zostały objęte przede wszystkim szkoły, a małe autobusy MPK stały się pewnym i bezpiecznym środkiem transportu dla małych dzieci. Przystanki zlokalizowane przed wejściem do szkół w rejonie kursów linii zminimalizowały konieczność przejść przez ulicę, co jest szczególnie ważne w kwestii bezpieczeństwa dzieci.
W ostatnim czasie pojawiła się petycja – TUTAJ - aby zwiększyć strefę zasięgu o całą dzielnice Stary Bieżanów, aby zapewnić mieszkańcom środek transportu do nowego oddziału szpitala w Prokocimiu oraz umożliwić im przesiadki z telebusa na tramwaj i pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA1, SKA3 i SKA3P).