Kraków porządkując uderza w busy. 17 czerwca
Ograniczenie ruchu pojazdów, a co za tym idzie hałasu ispalin, w ścisłym centrum Krakowa i przyspieszenie komunikacji zbiorowej naAlejach Trzech Wieszczów – to główne efekty zmian w funkcjonowaniu przewoźnikówtypu BUS w Krakowie. Zostaną one wprowadzone w życie już 17 czerwca.Krótko mówiąc koniec samowolki.
W związku z planowanym przez Gminę Miejską Krakówwprowadzaniem rozwiązań systemowych w zakresie organizacji ruchu w centrumKrakowa, ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza, przestrzeni publicznejoraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, ZIKiT Kraków prowadziprace nad zmianami zasad dostępności dla użytkowników, w tym również dlaprzewoźników osobowych, niektórych ulic i przystanków wewnątrz tzw. IIobwodnicy tj. na Alei Trzech Wieszczów, al. 29 Listopada, ul. Dietla i dalejal. Powstania Warszawskiego, ul. Lubomirskiego i ul. Wita Stwosza.
Jednym z elementów wdrażanego planu jest reorganizacja ruchuprzewozów osobowych w rejonie ciągów ulic Pawia-Warszawska-Basztowa orazwewnątrz tego obszaru, co jest wynikiem podjętych decyzji i jednym z etapówporządkowania dostępności Śródmieścia Krakowa, w której docelowo powinienoperować wyłącznie transport zero lub niskoemisyjny.
Nowy Kleparz zamiast ul. Pawiej
Jak informuje ZIKiT, w związku z powyższym zaistniałakonieczność wprowadzenia zmian, w tym ograniczeń listy ogólnodostępnychprzystanków przy ulicach Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej (dot. przystankówprzelotowych), które od jesieni ubiegłego roku nie są uwzględniane przywydawaniu przez ZIKiT Kraków przewoźnikom zasad korzystania z przystanków naterenie Krakowa. W związku z planowanymi zmianami w organizacji ruchuzwiązanymi m.in. z rozpoczęciem przebudowy ul. Basztowej (początek 17 czerwca)docelowo nie będzie również możliwe korzystanie z przystanków początkowych/końcowychzlokalizowanych w rejonie ulic Worcella i Ogrodowej.
Wychodząc naprzeciw planowanym ograniczeniom podjęto decyzjęo możliwej zmianie charakteru pętli pn. „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej iudostępnieniu jej jako przystanku początkowego/końcowego o co wielokrotniezabiegało środowisko samych przewoźników.
Sprawniejszakomunikacja na Alei Trzech Wieszczów
Jednocześnie ZIKiT Podkreśla, iż opracowane zmiany nienakładają na przewoźników osobowych zakazu dojazdu do centrum Krakowa w rejonII obwodnicy, a ich pasażerom nie uniemożliwiają wsiadania i wysiadania naprzystankach zlokalizowanych np. w ciągu Alei Trzech Wieszczów.
Zarząd mając na uwadze wieloletnie negatywne doświadczeniew kwestii m.in. „blokowania” pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK)np. na przystankach wzdłuż ATW, podjął decyzję, aby ruch BUS „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórychciągach jedynie przystanków „dedykowanych” dla konkretnych kierunków. Polegaćma to na tym, iż np. przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiegoprzez ul. Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na alejach jedynie naprzystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę ul. Wielickiej przystanek”AGH”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dla wymiany pasażerów wybrano te przystanki, które na dzieńdzisiejszy nie mają przekroczonej przepustowości oraz umożliwiają bezproblemoweomijanie pojazdów dokonujących wymiany pasażerów czyli są zlokalizowane w zatokachlub jak w przypadku przystanku „Jubilat” w kierunku Mostu Dębnickiego kończysię na nich buspas.
Podobne zmiany planuje się wprowadzić w ciągu ulic Dietla iGrzegórzeckiej. gdzie udostępniony dla przewoźników (ale tylko dla tychkierujących się od strony Ronda Grunwaldzkiego) będzie przystanek”Starowiślna”, który zlokalizowany jest w zatokach.
W przypadku linii autobusowych poruszających się z kierunkuod ul. Limanowskiego do Ronda Grzegórzeckiego i dalej, najbardziej optymalnątrasą jest ta prowadząca przez Zabłocie i Most Kotlarski, która odległościowojest krótsza od przejazdu ulicami Starowiślną i dalej Grzegórzecką, a dodatkoworuch na niej jest zdecydowanie mniejszy. Brak jest tam również skrzyżowań zsygnalizacją świetlną, gdzie przy alternatywnej trasie takich „spowalniających”miejsc jest aż pięć, w związku z czym powyższa zmiana z pewnością pozytywniewpłynie na czasy przejazdu.
Na zdjęciach pokazujemy na schematach zakres planowanych dowprowadzenia zmian w zakresie przewoźników osobowych.
„