Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków podlicza elektrobusy. Czy jest zysk? [FILM]

infobus
15.05.2018 11:16

Podczas krakowskiej konferencji „Kierunek e-mobilność”,Kazimierz Fudala z MPK Kraków podał informacje, ile spółkę kosztował milionkilometrów autobusów elektrycznych.

Na początek kilka informacji o elektrycznej flocie MPK SA.29 kwietnia 2014 r. operator uruchomił pierwszą regularną linię autobusową wPolsce obsługiwaną przez autobusy elektryczne. Dzisiaj spółka posiada 26autobusów elektrycznych, w tym:

  1. 3 pojazdy o długości 18 metrów – Solaris Urbino 18 electric

  2. 19 pojazdów o długości 12 metrów – Solaris Urbino 12 electric

  3. 4 pojazdy o długości 9 metrów – Solaris Urbino 8,9LE electric

To nie koniec e-inwestycji. W zależności od warunków rządowego programu e-Bus,Kraków zamierza nabyć dodatkowo 161 autobusów elektrycznych.

W zakresie infrastruktury firma posiada 4 stacje szybkiegoładowania poprzez pantograf oraz 28 wolnych stacji ładujących na tereniezajezdni Wola Duchacka. Kolejne 4 stacje ładowania poprzez pantograf są wbudowie. O tym podczas konferencji „Kierunek e-mobilność” mówił KazimierzFudala z MPK Kraków:

{https://www.youtube.com/watch?v=GyKQSxn1n6o}

Koszty po milionie

Teraz informacje co do wydajność transportu w okresiepróbnym. W tym czasie elektryczna flota MPK Kraków przejechała ok. 1 milion km.Dane opracowana na podstawie eksploatacji 26 autobusów elektrycznych. Kosztzużycia energii dla tego przebiegu wyniósł ponad 336 tys. zł. Dla pokonaniatego samego dystansu przez analogiczne autobusy z silnikami diesla MPKmusiałoby wydać 1327 tys. zł, co oznacza zysk na poziomie 992 tys. zł. Iod razu mamy pierwsze zastrzeżenie. W celu wykonania tej samej czynnościprzewozowej MPK musiałoby podstawić 21 autobusów z silnikiem wysokoprężnym,które dysponują większą pojemnością pasażerską. Czyli firma mogłaby kupić o 5mniej nowych pojazdów. Do tego dochodzą nakłady na infrastrukturę ładowania. Ostatecznienie udało się nam precyzyjnie policzyć, czy mówić kolokwialnie autobusy na prądsię opłacają, gdyż całość zaburza jeszcze aspekty ekologiczny i poziomukomfortu dla pasażerów oraz kierowców. Zapowiadane przez Kraków dalszee-inwestycje pokazują, że przed MPK Kraków kierunek jest tylko jeden -elektromobilność.

Zgodnie z planem przed krakowską flota autobusów elektrycznychsą następujące ważne etapy :

  • 2018 r. – udział elektrobusów we flocie MPK SA wynosi 5%;

  • 2025 r. – udział elektrobusów we flocie MPK SA ma wynieść20%;

  • 2028 r. – udział elektrobusów we flocie MPK SA ma wynieść30%.

Takie wskaźniki równolegle pozwolą firmie spełnić wskaźnikizakładane przez ustawę o elektromobilności. Natomiast spółka nie zamierza – przynajmniej na razie – radykalniezwiększać tego udziału. Przewoźnik nie jest jeszcze gotowy na pobór tak dużejmocy. Dodatkowo liczba obsługiwanych linii aglomeracyjnych również nie pozwalana znaczne zwiększenie udziału elektrobusów we flocie MPK.

O elektryzującej przyszłości Krakowa rozmówiliśmy z KazimierzemFudalą w zajezdni MPK Kraków Wola Duchacka.

{https://www.youtube.com/watch?v=UZsEGpdzQL8}