Kraków po raz pierwszy od dawna bez ofert na autobusy
Na 5 października KrakTransRem zaplanował otwarcie ofert w przetargu na zakup 10 szt. nowych autobusów Low Entry.
Jak się dzisiaj okazała małopolska firma nie otrzymała żadnej propozycji od autobusowych producentów, co jest sporym ewenementem. Naszym zdaniem wynika to zbyt krótkiego terminu dostawy i trochę skomplikowanych wymagań, co razem spowodowało, że zarówno Iveco, jak i Solaris, Volvo czy Scania nie podeszły do tego zamówienia. Czekamy na szybką powtórkę.
CO chciał Kraków?
KrakTransRem, czyli spółka-córka MPK Kraków, poszukiwała dostawcy i finansującego (leasing operacyjny) 10 sztuk nowych autobusów miejskich klasy MAXI z silnikami diesla Euro 6. Inwestycja odbywała się z myślą o liniach aglomeracyjnych.
Zamawiający zamierzał oceniać oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (70%) i kryteriów technicznych (30%). Wśród tych ostatnich – KrakTransRem premiuje następujące rozwiązania:
- co najmniej 54 miesiące gwarancji całopojazdowej – 4 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących – powyżej 46 – 4 pkt,
- długość autobusu wynosi co najmniej 12,5 m, a mniej niż 13,5 m – 2 pkt,
- autobus posiada aktywny tempomat oraz asystenta kontroli prawej strony – 6 pkt,
- efektywna szerokość pierwszych drzwi wynosi więcej niż 1100 mm – 3 pkt,
- moment maksymalny w Nm silnika wynosi 1400,00 lub więcej – 3 pkt,
- autobus wyposażony w napęd hybrydowy – 5 pkt,
- wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, otwierane odskokowo-przesuwnie na zewnątrz – 3 pkt.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy miały być konstrukcyjnie i funkcjonalnie przystosowane do przewozu osób na miejscach siedzących i stojących w warunkach komunikacji miejskiej oraz poza granicami administracyjnymi miasta i gminy. Ich nadwozia mają mieć długość od 11,8 do 13,5 m, szerokość 2,55 m i wysokość max. 3,35 m. Pojazdy miały być napędzane silnikiem wysokoprężnym o pojemności co najmniej 6,7 dcm3, lecz nie większym niż 11,0 dcm3,o mocy maksymalnej 190 – 260 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymiana pasażerów miała się odbywać się poprzez dwoje drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Zamawiający chciał, aby dostarczono mu autobusy niskopodłogowe, lecz dopuszczał stopnie w podłodze za drugimi drzwiami.
Pasażerowie mieli pojechać na fotelach wysokich, o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, miękkich z podłokietnikami (tylko dla siedzeń skrajnych od strony przejścia). Fotele miały być wyposażone w pasy bezpieczeństwa odpowiadające lokalizacji miejsca.
Autobus miał tez posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko pracy kierowcy. W kabinie miał znajdować się fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od potrzeb prowadzącego, wyposażony w pasy bezpieczeństwa co najmniej dwupunktowo mocowane, automatycznie blokujące się, ze zwijaczami. Autobusy mają być klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze bursztynowym oraz wyświetlacz wewnętrzny boczny przekazujący informacje o trasie przejazdu danej linii. Ma to być monitor ciekłokrystaliczny o przekątnej minimum 38 cali. Dodatkowo wewnątrz pod sufitem miał być zamontowany ekran LCD IPS, podzielony na część informacyjną i część reklamową.