Kraków: Płaszów polubił telebusy
W ciągu pierwszych trzech tygodni kursowania telebusów w Płaszowie z usługi skorzystało już blisko 1,2 tysiąca pasażerów. – To krótki okres, a już widać, że zainteresowanie jest duże – nie ukrywa satysfakcji rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk. Telebusy to autobusy na zamówienie, które nie mają sztywnych rozkładów jazdy ani stałych tras. Pasażer sam wskazuje przystanki, na których chce rozpocząć i zakończyć podróż, sam też określa godzinę przejazdu. Wcześniej ta usługa była dostępna tylko na terenie Rybitw i Przewozu, a z końcem marca rozszerzono ją o Płaszów, gdzie telebusy objęły swym zasięgiem ulice: Surzyckiego, Płk. Dąbka, Lipską, Saską, Przewóz, Myśliwską, Węglarską, Łanową, Grochową, Motylą, Goszczyńskiego, Siemienowicza, a także Krzywda i Gromadzką (aż do tunelu pod torami kolejowymi).
Okazuje się, że mieszkańcy Płaszowa szybko zaakceptowali nowy środek transportu. W ciągu pierwszych trzech tygodni kursowania telebusów w tym rejonie z usługi skorzystało już blisko 1200 pasażerów, a gdyby nie święta wielkanocne byłoby ich jeszcze więcej (dla porównania: w marcu przewieziono 835 pasażerów). – Po rozszerzeniu usługi o Płaszów odnotowaliśmy zdecydowany wzrost zainteresowania telebusami. Stale przybywa zamawiających. Zauważyliśmy, że zwiększyła się liczba kursów (o jedną czwartą w porównaniu do okresu sprzed poszerzenia). Wzrosła też liczba kursów w weekendy i to aż dwukrotnie – wylicza rzecznik MPK Marek Gancarczyk.
Dokąd jeżdżą mieszkańcy Płaszowa? Największym powodzeniem cieszą się kursy do szkół: SP nr 47 przy ul. Myśliwskiej oraz Gimnazjum nr 51 przy ul. Goszczyńskiego (telebusy robią do tych placówek po kilka, a nawet kilkanaście kursów dziennie, głównie w godzinach porannych). Bardzo popularnym celem podróży płaszowian jest także tunel u wylotu ul. Gromadzkiej, gdyż stamtąd już łatwo i szybko można się dostać na stację PKP w Płaszowie czy przystanek tramwajowy przy ul. Wielickiej.
Zdaniem przedstawicieli MPK poszerzenie usługi o Płaszów było bardzo dobrym pomysłem. – Liczby mówią same za siebie. Widać, że telebusy to dobre rozwiązanie dla mieszkańców. Jestem przekonany, że usługa nadal będzie się dynamicznie rozwijać – uważa rzecznik MPK.
Zamówienia na telebusy można składać, dzwoniąc pod numer bezpłatny 0800-54-17-17 (z telefonów stacjonarnych) lub płatny 012-254-17-17 (z telefonów komórkowych). Zgłoszenia od pasażerów przyjmują dyspozytorzy, którzy na bieżąco planują trasy przejazdów, w zależności od zapotrzebowania. Telebusy – niewielkie, zielono-niebieskie jelcze – kursują w dni robocze w godzinach 7.30 – 23, a w weekendy 6 – 23. Obowiązują w nich takie same bile- ty jak w zwykłych autobu- sach (więcej informacji: www.mpk.krakow.pl) .