Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków planuje „agloekspressy”, czyli szybkie autobusy aglomeracyjne

infobus
25.03.2021 14:00

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego zapowiedział uruchomienie autobusowych, przyspieszonych linii aglomeracyjnych.

To rozwiązanie ma poprawić transport zbiorowym na trasach łączących Kraków z ościennymi gminami, gdzie nie ma sieci kolejowej.

Brak przewoźników

Sprawa jest o tyle pilna, że pandemia spowodowała zniknięcie wielu prywatnych przewoźników autobusowych z krakowskiej aglomeracji, którzy do tej pory utrzymywali główny kręgosłup transportowej sieci w metropolii. Teraz ich brakuje i pojawia się problem wykluczenia transportowego.

-„Aktualnie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie wydał 84 zezwolenia na wykonywanie połączeń (w tym zatrzymywanie się na miejskich przystankach) dla 61 przewoźników. Od początku 2020 roku wygaszono aż 20 takich zezwoleń, a siedmiu przewoźników całkowicie zrezygnowało z wykonywania przewozów - informuje "gazetę Krakowską" Sebastian Kowal z ZTP.

Inne dane - w kwietniu 2020 r. na Małopolskim Dworcu Autobusowym zawieszono 11 tys. kursów. I choć część z nich to także odwołane połączenia dalekobieżne, to po roku pandemii wiadomo, że niektórzy przewoźnicy w ogóle nie wrócili do wożenia pasażerów.

Walka z wykluczeniem

W tej sytuacji ZTP zaczął projektować zmiany, które w skrócie spowoduję wyjście komunikacji miejskiej do tych gmin, które nie mają połączeni kolejowego ze stolica Małopolski.  

Na razie nie wiadomo jeszcze na jakich trasach będą kursować agloekspressy. Koszty ich funkcjonowania mają być równomiernie podzielone między Kraków i gminy ościenne, tak jak jest to do tej pory w przypadku linii aglomeracyjnych.

Przy „pomyślnych wiatrach” pierwsze linie miałyby wystartować jeszcze jesienią. Na razie - co podkreśla dyrektor krakowskiego ZTP Łukasz Franek - toczą się rozmowy z gminami ościennymi.

Dla Krakowa to strategiczna decyzja na transportowym froncie. Brak prywatnych autobusów „otwiera” miast na wzmożony ruch samochodów osobowych.

-„Najlepszą odpowiedzią na to jest stworzenie alternatywy w postaci szybkiej i komfortowej komunikacji zbiorowej, stąd pomysł przyspieszonych linii aglomeracyjnych - podkreślił w rozmowie z "Gazetą wyborczą" dyrektor ZTP i jako dobrą praktykę podaje linię nr 304 (Dworzec Główny Zachód - Wieliczka Kampus), gdzie autobusy kursują w szczycie co 10 minut.