Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: Oferty na budowę Trasy Łagiewnickiej

infobus
21.11.2016 07:40

Na 802 mln zł opiewa najkorzystniejsza oferta złożona wprzetargu na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, blisko4-km arterii na południu miasta będącej fragmentem trzeciej obwodnicy.Przedstawiło ją konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.

W piątek spółka powołana przez miasto otworzyła ofertyzłożone w tym przetargu. Najtańsza oferta jest też najkorzystniejsza podwzględem wydłużonej gwarancji o 48 miesięcy.

Jak tłumaczy Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnickazamawiający ma teraz 90 dni na ocenę ofert i podpisanie umowy ze zwycięzcąprzetargu.

Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy naodcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzkąi z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest liniatramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Według Marcinko zadanie będzie podzielone na kilka etapów.Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzjeadministracyjne. Najpierw zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os.Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej – ten element będzie współfinansowany ze środkówunijnych.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa Łagiewnicka – wraz z planowanymi w przyszłości trasamiPychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącąpołudniową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projektkluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dlarozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu wdzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnicamoże być zrealizowana do 2030 r.

Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzysą przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przezcenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady MiastaKrakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni ztransparentami „Nie stać nas na pomysły z lat 70.”, „Nie lejciebetonu na kredyt”. (PAP)