Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków odbierze Urbino 18 MetroStyle

infobus
10.09.2014 21:28

Już jutro MPK Kraków odsłoni skrywaną od wielu miesięcy tajemnicę. Przewoźnik zaprezentuje swoje najnowsze nabytki –pierwsze w Polsce autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 MetroStyle. I to w liczbie aż 8 sztuk! To także premierowe pojazdy tego typu z silnikami DAF MX-11 Euro 6. Ich oficjalny pokaz odbędzie się 11 września o godz. 11.15 na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce. Autobusy zostaną zaprezentowane podczas inauguracji organizowanego przez MPK konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”. To tradycyjne zawody kierowców i motorniczych przewoźnika o prymat najlepszego prowadzącego w Krakowie. Pierwszego dnia, w czwartek, od 9.00 do 12.30, w konkursie rywalizować będą kierowcy autobusów oraz mechanicy i inspektorzy nadzoru ruchu. Z kolei w piątek, od 9.00 do 12.30, na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze, przy ul. Brożka 3 swoje zawody rozegrają motorniczowie i elektromechanicy.

1_i_front_760

MPK Kraków to czwarty odbiorca pojazdów z stylistyką Metrostyle. Pierwszy był Salzburg z Trollino 18, a potem Reunion (Urbino 18/Urbino 18H). W tym roku takie pojazdy zamówił hiszpański Castellón (Trollino 12) i teraz do tejekskluzywnej grupy dołączył Kraków (Urbino 18). Pierwszy prototyp Solaris Urbino 18 MetroStyle został zaprezentowany w 2010 r. i przede wszystkim miał podbić francuski rynek BRT/BHNS. W lutym 2011 r. koncern Transdev rozpoczął jego roczne testy w Paryżu. W 2011 roku zaliczył on także testowy epizod w Grudziądzu. Niestety, z ambitnych francuskich planów nic nie wyszło, ale koncepcja pojazdu o podrasowanym wyglądzie i podwyższonym standardzie obsługi został przetransportowano do modelu Trollino 18. I to z dużym powodzeniem. W 2012 r. zostało dostarczonych pierwszych 10 tego typu trolejbusów dla Salzburga z nadwoziem typu MetroStyle (jako Solaris Trollino 18AC Tram-Look).

2_760

Futurystyczny autobus z Bolechowa wyróżnia się zupełnie nową konstrukcją ściany przedniej i tylnej (aczkolwiek podobno w krakowskiej wersji tył pojazdów pozostał bez zmian i wygląda jak klasyczne Urbino 18) Pojazd ma charakterystyczny układ drzwi 1-2-2-2, a w przedniej, pochylonej szybie zastosowano wycieraczki bardzo podobne do tych używanych w tramwajach Tramino. Zresztą cały design MetroStylema więcej wspólnego z Tramino niż z jakimkolwiek innym pojazdem z całej gamy Solarisa. Dodatkowo z zewnątrz wyróżnia go obniżony linia bocznych szyb, opływowa zabudowa dachu oraz odmienna stylistyka nadkoli. W oryginalnej wersji dla ten model posiadał także ozdobne kołpaki oraz przegub firmy Hübner z przeźroczystą opończą, która mogła być podświetlana na różne kolory. MPK Kraków zrezygnowało jednak z takich fanaberii. W wnętrzu MetroStyle mamy szersze przejścia przy nadkolach oraz duże szyberdachy, które sprawiają, że przestrzeń pasażerska pojazdu wydaje się bardziej przestronna i jaśniejsza. W wersji BHNS system dynamicznej informacji pasażerskiej był wyświetlany na specjalnie zaprojektowanych ekranach. Czy podobnie będzie w Krakowie? Tego jeszcze nie wiemy. Na zakończenie warto dodać, że najnowsze pojazdy MPK zostały zamówione w ramach rozszerzenia zamówienia na zakup 100 autobusów (27 przegubowych oraz 73 standardowych). Przewoźnik skorzystał już z tej opcji w odniesieniu do pojazdów 12-metrowych, dlatego obecnie krakowska spółka posiada największą flotę pojazdów Euro 6 w Polsce. Łącznie jest ich 36 szt., w tym 28 szt. szt. Urbino 12 oraz 8 szt. Urbino 18 MetroStyle.

1_7604_7605_7606_760