Kraków kupuje Solarisy

18 listopada br. zostały oficjalnie otworzone oferty złożone do przetargu na zakup 50 autobusów niskopodłogowych o długości 12 metrów (klasa maxi), które zgłosiły cztery firmy: Solaris Bus &Coach (z swoim dealerem – firmą Texim) i spółka Polskie Autobusy (również ze swoim dealerem – firmą Lider Trading). Przypomnijmy, że specyfikacja tego zamówienia była dość nietypowa i zawierała m.in. kryterium (o znaczeniu 10%) zlecenia części prac montażowych zakładom naprawy taboru w Krakowie. Ponadto komisja przetargowa oceniała: koszt pojazdu (65%), wartość kontrolnego zużycia paliwa uzyskanego podczas badań homologacyjnych w cyklu miejskim dla dopuszczalnej masy całkowitej (15%), pojemność autobusu (5%) i wskaźnik oceny niskiej podłogi autobusu (5%). Z tego co się dowiedzieliśmy, to Solaris zaoferował ponad 800 godzin pracy przy autobusie Urbino 12 o zużyciu paliwa wg homologacji (z silnikiem DAF) 27 l/100 km, którego pojemność pasażerska wynosi 104 osoby. Natomiast Polskie Autobusy zaproponowały autobus Jelcz M125 Vecto, przy którym przewidziano ponad 500 godzin prac, jego zużycie paliwa określono wg homologacji na 30,8 l/100 km, a pojemność pasażerska tego pojazdu to 100 osób.
Zgodnie ze specyfikacją, w ciągu tygodnia po otwarciu ofert przeprowadzono testy obu pojazdów. W dniach od 25 do 28 na krakowskiej linii 502 pojawił Jelcz M125M z PKS Rybnik oraz Solaris Urbino 12 z PKM Sosnowiec.
Według jeszcze nieoficjalnych informacji krakowski kontrakt o wartości około 36-39 mln wygrał Solaris Bus & Coach, który w przyszłym roku dostarczy 50 szt. autobusów Urbino do stacji remontów MPK Kraków ( dawne Miejskie Zakłady Naprawy Tramwajów) celem ich dalszego wykończenia.