Kraków: Gotowi na zimę
Miasto jest przygotowane do zwalczania i łagodzenia skutków zimy 2006/2007. W tym roku zimowym utrzymaniem objęto 768 km dróg oraz 500 tys. m2 chodników, obiektów oraz pętli autobusowych i tramwajowych. Prezydent Miasta Krakowa zarządzeniem nr 2279/2006 z dnia 30 października 2006 roku powołał Miejski Komitet Koordynacyjny do spraw Zimy 2006/2007. Do podstawowych zadań komitetu należą: przygotowanie miejskiego systemu do zwalczania skutków zimy, zapewnienie koordynacji funkcjonowania służb i jednostek powołanych do działania w komitecie, organizowanie działań nadzwyczajnych w sytuacjach szczególnego zagrożenia lub zaistnienia nieprzewidzianych poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu infrastruktury miasta, a wynikających lub związanych z zimowymi warunkami pogodowymi. Na czas sezonu zimowego – od 31 października 2006 do 15 kwietnia 2007 – zostają wprowadzone całodobowe dyżury służby koordynacyjno-interwencyjnej (telefony kontaktowe dla mieszkańców miasta Krakowa czynne całą dobę: 012 254 14 30, 012 254 14 31).
Ustalono następujące standardy utrzymania dróg:
1) standard I (drogi krajowe, wojewódzkie, ul. Mirowska, Rynek Główny, plac Mariacki, plac Marii Magdaleny, ulice w obrębie Plant) – do 2 godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości przy pełnej dostępności): jezdnia odśnieżona, posypywana solą zwilżoną solanką do temperatury – 10 °C, w przypadku niższej temperatury – posypywana mieszanką szorstką z dodatkiem 10 proc. soli, brak kolein i zasp śnieżnych, dopuszcza się błoto pośniegowe na jezdni do 4 godzin;
2) standard II (drogi powiatowe) – do 4 godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości przy pełnej dostępności): jezdnia odśnieżona na całej szerokości, posypywanie solą zwilżoną solanką do temp. – 10 °C, w przypadku niższej temperatury posypywana mieszanką szorstką z dodatkiem 10 proc. soli, może występować zajeżdżony śnieg;
3) standard III (drogi gminne) – do 6 godzin po ustaniu opadów: jezdnia odśnieżona na całej szerokości przy pełnej dostępności, posypana na odcinkach decydujących o warunkach ruchu, dopuszcza się przerwy w komunikacji do 2 godzin.
Do dyspozycji komitetu wykonawcy przeznaczyli następujący sprzęt: RDM 'KROWODRZA’ (obszar I: dzielnica Krowodrza i fragment Podgórza – Dębniki Stare, Tyniecka) – 4 solarki, 5 pługopiaskarek, 4 samochody opłużone, 4 ciągniki z rozrzutnikiem, 1 ładowarka i 2 samochody do wywozu śniegu;RDM 'ŚRÓDMIEŚCIE’ (obszar II: dzielnica Śródmieście za wyjątkiem obszaru Starego Miasta wewnątrz Plant) – 10 solarek, 6 pługopiaskarek, 9 samochodów opłużonych, 4 ciągniki z rozrzutnikiem i pługiem, 1 ładowarka i 3 samochody do wywozu śniegu;Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (obszar III: dzielnica Nowa Huta): 10 solarek, 6 samochodów opłużonych, 4 ciągniki z rozrzutnikiem i pługiem, 1 ładowarka i 2 samochody do wywozu śniegu;Zakład Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. (obszar IV – dzielnica Podgórze za wyjątkiem fragmentu Stare Dębniki i ul. Tyniecka): 9 solarek, 9 pługopiaskarek, 8 samochodów opłużonych, 7 ciągników z rozrzutnikiem i pługiem, 4 ładowarki i 6 samochodów do wywozu śniegu;Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Dekoracji sp. z o.o. (obszar V: Stare Miasto – ulice wewnątrz Plant): 1 solarka, 1 mała solarka, 1 pługopiaskarka, 2 ciągniki z rozrzutnikiem i pługiem, 2 ciągniki z pługiem, 1 ładowarka i trzy samochody do wywozu śniegu. Ponadto KZK zorganizowało dodatkowy przetarg dla wyłonienia wykonawców zimowego utrzymania ulic na terenie miasta Krakowa dotychczas nieobjętych utrzymaniem. Łącznie wykonawcy zapewnią dodatkowo 11 pługopiaskarek oraz ciągników z pługiem i rozrzutnikiem. KZK obejmuje swoim utrzymaniem także ciągi piesze zlokalizowane w parkach miejskich, na zieleńcach oraz na niezabudowanych terenach Gminy Kraków i Skarbu Państwa nieposiadających zarządcy oraz przystanki autobusowe przewoźników innych niż MPK S.A. (odśnieżanie alejek i chodników, posypywanie piaskiem, skuwanie lodu, usuwanie błota pośniegowego, oczyszczanie alejek i chodników po zimie). Przypomnijmy: do obowiązków właściciela nieruchomości należy uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Więcej informacji o przygotowaniach służb miejskich do zwalczania skutków zimy (m.in. telefony alarmowe) można znaleźć na stronach Magicznego Krakowa (www.krakow.pl) w segmencie 'Polecamy’.