Kraków czeka na 50 MEGA elektrobusów. Pierwszy już jedzie!
25 stycznia z fabryki Solaris Bus & Coach w Bolechowie wyjechał pierwszy z 50 nowych przegubowych autobusów elektrycznych zamówionych przez MPK Kraków.
Pojazd na specjalnej lawecie zostanie przywieziony do Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka.
Wirsusowy odbiór
Po dostawie rozpocznie się proces odbioru technicznego nowego autobusu we flocie MPK Kraków, czyli Solaris Urbino 18 electric IV generacji. Będzie on w całości przeprowadzony w zajezdni przewoźnika, gdyż ze względu na ograniczenia związane z pandemią SARS-CoV-2 nie ma obecnie możliwości, aby te odbiory techniczne odbywały się tak jak do tej pory w fabryce producenta.
Przypomnijmy, że kontrakt obejmujący dostawę 50 autobusów elektrycznych oraz 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego pojazdu, został podpisany 25 maja 2020 roku. Wszystkie nowe autobusy będą przewozić pasażerów na czterech liniach nr 144, 173, 179 i częściowo 503, kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.
Krakowski standard
Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast baterie Solaris High Energy+.
Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż dla 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa zostanie zamontowana przy drugich drzwiach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
unijne wsparcie
Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych.
- Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa - powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK Kraków.
To już kolejne autobusy elektryczne w stolicy Małopolski. Mieszkańcy Krakowa mogą obecnie korzystać z 29 bezemisyjnych pojazdów. Wszystkie marki Solaris. Poniżej taborowa tebalka MPK Kraków:
Lp. | Typ | TB | TP | TW | Razem |
1 | Solaris Urbino 12 | 86 | 66 | 35 | 187 |
2 | Solaris Urbino 18 | 26 | 47 | 83 | 156 |
3 | Solaris Urbino 12.9 hybrid | 4 | 0 | 5 | 9 |
4 | Solaris Urbino 18 hybrid | 13 | 0 | 0 | 13 |
5 | Mercedes-Benz Citaro/Conecto przegubowy | 0 | 0 | 31+4* | 35 |
6 | Mercedes-Benz Citaro/Conecto solo | 30 | 30 | 34+1* | 95 |
7 | Autosan Sancity M09LE | 18 | 0 | 18 | 36 |
8 | Mercedes-Automet Sprinter City | 0 | 3 | 0 | 3 |
9 | Volvo 7900 Hybrid | 12 | 0 | 0 | 12 |
10 | Solaris Urbino 12E | 0 | 0 | 19 | 19 |
11 | Solaris Urbino 18E | 0 | 0 | 5 | 5 |
12 | Solaris Urbino 8.9E | 0 | 0 | 4 | 4 |
RAZEM | 189 | 146 | 239 | 574 |