Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Czarny koń PTS

infobus
30.07.2009 09:45
Czarny koń przetargu czy pokerowy ruch PTS, tak od kilku dni komentują przetarg w ZiKIT Kraków dziennikarze. Przedstawiamy teraz kulisy przetargu i czekamy na podpisanie umowy.
W krakowskim przetargu na obsługę linii wystartowało pięciu przewoźników. Ich stawki plasowały się następująco:
1. Konsorcjum MPK Łódź Sp. z o.o. i PKS Myślenice Sp. z o.o.
Cena brutto za pierwszy rok: 12 826 717 zł 82 gr
Cena brutto za całą ofertę 103 824 240 zł
Wzkm 18 metrów: 6,91 netto / 7,3937 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,53 netto / 5,9171 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 0%
2. Mobilis Sp. z o.o.
Cena brutto za pierwszy rok: 13 095 484 zł 12 gr
Cena brutto za całą ofertę 104 766 789 zł 04 gr
Wzkm 18 metrów: 6,85 netto / 7,33 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,84 netto / 6,25 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 6,25%
3. Konsorcjum MPK Serwis Sp. z o.o. i MPK Kraków S.A.
Cena brutto za pierwszy rok: 12 458 459 zł 12 gr
Cena brutto za całą ofertę 99 667 672 zł 96 gr
Wzkm 18 metrów: 6,65 netto / 7,12 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,43 netto / 5,81 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 0%
4. Dolnośląskie Linie Autobusowe
Cena brutto za pierwszy rok: 13 945 791 zł 82 gr
Cena brutto za całą ofertę 111 566 334 zł 56 gr
Wzkm 18 metrów: 7,67 netto / 8,21 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,89 netto / 6,30 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 10%
5. PTS Kraków
Cena brutto za pierwszy rok: 13 600 992 zł 63 gr
Cena brutto za całą ofertę 108 807 941 zł 08 gr
Wzkm 18 metrów: 7,09 netto / 7,59 brutto
Wzkm 12 metrów: 6,09 netto / 6,52 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 100% (LNG)
solbul_sm12_lng_760
Czas na zmiany
A wszystko zaczęło się od tego, że włodarze miasta Kraków od dobrych kilku lat próbowali udowodnić MPK Kraków, że można taniej świadczyć usługi komunikacji miejskiej. -„Przecież na Śląsku przewoźnicy jeżdżą za połowę stawki MPK”: tak komentowali krakowscy urzędnicy. 'MPK jest monopolistą i najwyższy czas wprowadzić konkurencję’: dopowiadali inni. W końcu w połowie 2008 roku udało się. Na liniach miejskich w Krakowie, z niewielkim poślizgiem (nie do końca ze swojej winy) pojawiły się żółte autobusy firmy MOBILIS. Po prawie roku działalności autobusy tej firmy stały się oczywistym elementem miejskiego krajobrazu, pośród dominujących na ulicach biało-niebieskich autobusów MPK Kraków. To zachęciło miasto do kolejnego ruchu i w tym roku zadecydowano, że trzeba ogłosić kolejny przetarg na świadczenie usług komunikacji miejskiej. Już wtedy spekulowano, że może pojawi się trzeci przewoźnik, który wpasuje się pomiędzy dwie już jeżdżące po Krakowie firmy.
Wygrywa PTS
I tak też się stało. Przetarg na obsługę 7 linii wygrało konsorcjum PTS Kraków–PKS Chojnice. PTS zaoferowało 100% autobusów ekologicznych, napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będzie to zupełna nowość, nie tylko w krakowskiej komunikacji miejskiej, ale także w skali całej Europy. Dotychczas żaden z europejskich przewoźników nie zdecydował się na wprowadzenie do normalnej eksploatacji na liniach miejskich autobusów zasilanych LNG. Przede wszystkim jest to związane z brakiem infrastruktury do wytwarzania i tankowania tego typu gazu. Po drugie –przewoźnicy nie maja doświadczenia w korzystaniu z tego typu napędu i dlatego podchodzą do niego bardzo ostrożnie. W Polsce tego typu technologię propaguje Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego. Od momentu premiery nowego, niskopodłogowego autobusu miejskiego Solcity 12 (pisaliśmy o tym na TUTAJ), temat skroplonego gazu ziemnego jest nierozerwalnie związany z tym producentem. Wówczas na pytanie o wprowadzenie LNG do Polski Jakub Śliżak, prezes Solbusa odpowiedział: „Po rozmowie z naszymi dotychczasowymi i potencjalnymi klientami zorientowaliśmy się, że CNG ma sporo minusów. Są one związane głównie z czasem tankowania autobusów, ale i czystością tego gazu. Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy. Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan”–powiedział nam Jakub Śliżak.
Aby rozwiać wszystkie wątpliwości i sprawdzić autobus LNG w naszych warunkach klimatycznych, od miesiąca trwają testy Solcity 12 LNG w MZK Ostrów Wielkopolski. Jak do tej pory nie pojawiły się tutaj żadne problemy i próbna eksploatacja przebiega planowo. Czyli w okresie wyższych temperatur wszystko jest w porządku. Nie wiemy jednak jak LNG zachowuje się w okresie niskich temperatur w zimie. Czekamy tutaj na wyniki kolejnych testów.
Stacja tankowania
Kolejne wyzwanie, przed którym stoi PTS w Krakowie to stacja tankowania. Obecnie jedyna stacja tankowania LNG w Polsce istnieje około 15 km od Ostrowa Wielkopolskiego. Wiemy także o mobilnych stacjach firmy LNG Silesia (http://www.lngsilesia.pl/). Czy jednak w 5 miesięcy uda się uruchomić stację tankowania gazu w Krakowie, która w kilka godzin będzie w stanie zatankować do pełna około 30 autobusów? Biorąc pod uwagę podawany do tej pory czas tankowania pojazdów LNG – około 1 godziny –będzie to spore wyzwanie, zarówno logistyczne, jak i techniczne. Zakładając, że przewoźnik będzie miał 5 godzin przerwy pomiędzy wieczornym zjazdem a porannym wyjazdem autobusów, musi zatankować średnio 6 pojazdów w ciągu jednej godziny. Oczywiście, ta infrastruktura musi być w 100% pewna, a dostawy gazu gwarantowane w każdych okolicznościach.
Autobusowe novum
Pozostaje jeszcze kwestia autobusów przegubowych –Solbus Solcity 18 LNG, które poinny być gotowe najpóźniej do 1 stycznia 2010 r. Dotychczas Solbus wyprodukował jeden egzemplarz autobusu 12-metrowego napędzanego skroplonym gazem LNG. Zakładając, że prototyp przegubowego Solbusa SM18 powstanie jeszcze w III kw. 2009 r., procenta ma naprawdę mało czasu, aby: – przetestować pojazd;uzyskać homologację i wyprodukować kilkanaście sztuk autobusów gotowych do eksploatacji z dniem 1 tycznia 2010 roku. Autobusy do seryjnej produkcji przygotowuje się minimum rok, a czasem i dłużej. Ich produkcja jest poprzedzona szeregiem bardzo trudnych testów, przede wszystkim w realnych warunkach komunikacji miejskiej. Czy producent z tym wszystkim zdąży –ciężko jest nam to pytanie odpowiedzieć. Zobaczymy.
Ekologiczne założenia
Wróćmy jeszcze do głównych założeń, jakie przyświecały tegorocznemu przetargowi na obsługę linii w Krakowie. Nowi przewoźnicy mieli być przede wszystkim tańsi od obecnie świadczącego usługi MPK. O ile w przypadku pierwszego przetargu w 2008 roku wygranego przez MOBLIS Izabelin udało się to osiągnąć, o tyle w przypadku tegorocznego przetargu okazuje się, że cena jaką zaoferowało konsorcjum PTS Kraków-PKS Chojnice będzie nie tylko droższa od najtańszej oferty konsorcjum MPK Service i MPK Kraków, ale i wyższa od stawki MPK Kraków na pozostałych liniach na terenie miasta. Oczywiście w zamian miasto dostaje w pełni ekologiczny i innowacyjny tabor. Za tą zaletę można było otrzymać w przetargu dodatkowe 10 punktów. Według urzędników ekologiczne źródła zasilania to: napęd gazowy, elektryczny i hybrydowy. Natomiast standardowy napęd Diesla, który obecnie spełnia identyczne normy czystości spalin (EURO5 lub EEV) nie jest już ekologiczny. Cóż, widać, że krakowski magistrat chce za wszelką cenę podjąć ryzykowną dość grę z nowym napędem w nowych autobusach. Miejmy nadzieję, że w ostatecznym rozrachunku wszystko uda się zgrać w czasie, a pasażerowie Krakowa otrzymają 1 stycznia 2010 r. nowoczesne autobusy, na które z uwagą będzie patrzyła cała Europa. Oby z podziwem.