Kraków: Autobus na etanol przetestowany

infobus
23.07.2008 11:18

Przez dwa tygodnie na krakowskiej linii 502 testowany był nowy autobus Scania OmniCity napędzany bioetanolem. MPK zapewnia, że to nie pierwszy autobus na paliwo odnawialne, który będzie testowany w Krakowie. Klimatyzacja, podłoga antypoślizgowa, wygodne siedzenia, a miejsce kierowcy zbliżone do wnętrza samochodu osobowego – tak wygląda nowy autobus Scania OmniCity, który jako pierwszy testowało krakowskie MPK. Teraz pojedzie do Warszawy, Lublina, Kielc i Zielonej Góry. – To właśnie te miasta stawiają na ekologię i chcą współpracować, dlatego właśnie je wybraliśmy – podkreśla Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania. Autobus napędzany paliwem ekologicznym, jakim jest bioetanol, jest bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu z tradycyjnym autobusem na olej napędowy;wydala o 90 proc. mniej dwutlenku węgla. MPK zadowolone z nowej Scanii wciąż będzie szukać rozwiązania najlepszego z punktu widzenia ekologii i finansów – wkrótce zabierze się za testowanie innego ekologicznego autobusu – z napędem hybrydowym. Autobusy jeżdżące na bioetanolu mają jednak gigantyczną zaletę: cenę. – Scania też ma w zanadrzu autobusy hybrydowe, ale są one droższe o 100 proc. od tradycyjnego diesla. A autobusy na bioetanol są droższe tylko o 10 proc. – wskazuje Andrzej Jaworski.
Podczas testowania autobusu pasażerowie mogli wypełniać ankiety. Komentarze były pozytywne, większości najbardziej podobała się klimatyzacja. – Autobus bajka. Mój fotel wygląda jak królewski, mam tam wszystko. Lepsze wyposażenie niż w niejednym samochodzie osobowym. Fotele regulowane, podłokietniki, tego nie ma nigdzie – mówił jeden z kierowców.
Kiedy pasażerowie wsiądą do takiego autobusu? To zależy od tego, czy będą pieniądze. Decyzję podjąć mają władze Krakowa.