Kraków: Autobus na etanol przetestowany
Przez dwa tygodnie na krakowskiej linii 502 testowany był nowy autobus Scania OmniCity napędzany bioetanolem. MPK zapewnia, że to nie pierwszy autobus na paliwo odnawialne, który będzie testowany w Krakowie. Klimatyzacja, podłoga antypoślizgowa, wygodne siedzenia, a miejsce kierowcy zbliżone do wnętrza samochodu osobowego – tak wygląda nowy autobus Scania OmniCity, który jako pierwszy testowało krakowskie MPK. Teraz pojedzie do Warszawy, Lublina, Kielc i Zielonej Góry. – To właśnie te miasta stawiają na ekologię i chcą współpracować, dlatego właśnie je wybraliśmy – podkreśla Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania. Autobus napędzany paliwem ekologicznym, jakim jest bioetanol, jest bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu z tradycyjnym autobusem na olej napędowy;wydala o 90 proc. mniej dwutlenku węgla. MPK zadowolone z nowej Scanii wciąż będzie szukać rozwiązania najlepszego z punktu widzenia ekologii i finansów – wkrótce zabierze się za testowanie innego ekologicznego autobusu – z napędem hybrydowym. Autobusy jeżdżące na bioetanolu mają jednak gigantyczną zaletę: cenę. – Scania też ma w zanadrzu autobusy hybrydowe, ale są one droższe o 100 proc. od tradycyjnego diesla. A autobusy na bioetanol są droższe tylko o 10 proc. – wskazuje Andrzej Jaworski.
Podczas testowania autobusu pasażerowie mogli wypełniać ankiety. Komentarze były pozytywne, większości najbardziej podobała się klimatyzacja. – Autobus bajka. Mój fotel wygląda jak królewski, mam tam wszystko. Lepsze wyposażenie niż w niejednym samochodzie osobowym. Fotele regulowane, podłokietniki, tego nie ma nigdzie – mówił jeden z kierowców.
Kiedy pasażerowie wsiądą do takiego autobusu? To zależy od tego, czy będą pieniądze. Decyzję podjąć mają władze Krakowa.