Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KPK Białystok zadowolone z Mercedesów Euro 6

infobus
13.02.2014 09:24
Minęły już blisko trzy miesiące od wprowadzenia do eksploatacji przez Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. do eksploatacji autobusów typu Mercedes-Benz O530G Citaro C2 z silnikiem Euro 6. W związku z tym postanowiliśmy poprosić Kierownika Wydziału Eksploatacji KPK Białystok, Pana Leszka Maja o dokonanie porównania kosztów eksploatacji tych autobusów względem pojazdów Mercedes-Benz O530G poprzedniej generacji z silnikami Euro 5. Zdaniem Leszka Maja, eksploatacja najnowszych nabytków jest tańsza od poprzedników. Autobusy praktycznie cały czas są w ruchu. Spalanie paliwa jest o prawie 2,5 litra na 100 km mniejsze niż w pojeździe z silnikiem Euro 5 i wynosi w lutym średnio 43,43 l/100 km, przy średnim spalaniu Mercedesa poprzedniej generacji wynoszącym 45,8 l/100 km, nawet włączając w to konieczność dopalania spalin na postoju autobusu. Tak więc obietnice producenta odnośnie mniejszego zużycia paliwa przez nowe autobusy została spełniona. W poniższej tabeli dokonaliśmy porównania obu autobusów pod względem zużycia paliwa w miesiącach. Dodajmy, iż oba pojazdy wyposażone są w ekonomiczną skrzynię biegów firmy Voith. Ponadto wszyscy kierowcy w firmie (nie tylko ci, którzy eksploatują Mercedesy) zostali przeszkoleni przez firmę Voith z zakresu ekonomicznej jazdy. I ta praktyka także przynosi także wymierne efekty.
Typ autobusu, norma spalania silnika
Zużycie paliwa w grudniu 2013 r.
Zużycie paliwa w styczniu 2014 r.
Zużycie paliwa w lutym 2014 r.
Mercedes-Benz O530G Euro V
44,71 l/100 km
48,00 l/100 km
45,80 l/100 km
Mercedes-Benz O530G C2 Euro VI
44,08 l/100 km
44,95 l/100 km
43,43 l/100 km
Źródło: Opracowanie własne autora na podstawie danych KPK Białystok
Z analizy powyższej tabeli wynika, iż w grudniu 2013 roku zużycie paliwa przez oba autobusy było podobne. Zdaniem Leszka Maja, wynika to stąd, iż kierowcy dopiero uczyli się jeździć nowymi pojazdami. Przypomnijmy, iż nowe autobusy spod znaku gwiazdy dotarły do Białegostoku pod koniec listopada 2013 r. Zużycie AdBlue wynosi 1l/100 km. Porównaliśmy też oba pojazdy z punktu widzenia kierowcy. „Kierowcy chwalą nowe pojazdy, bo są bardziej ergonomiczne”–mówi Leszek Maj. „W porównaniu z poprzednią wersją, kabina jest lepiej rozplanowana i cieplejsza”. Pasażer natomiast nie zauważy istotnej różnicy we wnętrzu pomiędzy obiema konstrukcjami. Widać więc, iż KPK w Białymstoku dokonało udanego zakupu.