Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KPK Białystok z pierwsza hybrydą MAN w Polsce

infobus
08.10.2013 09:24

Październik 2013 roku będzie okresem przełomowym w historii Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku. 1 października do zajezdni przewoźnika dotarł zakupiony egzemplarz MAN Lion’s City Hybrid –czyli pierwszy autobus hybrydowy w Białymstoku, a pod koniec miesiąca pojawią się 3 szt. fabrycznie nowych autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro C2 z silnikami spełniającymi normę Euro 6 –czyli pierwsze pojazdy z najwyższą normą ekologiczną w komunikacji miejskiej w Polsce. Zakupiona przez KPK hybryda to pojazd dobrze znany wśród krajowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Wcześniej służył jako autobus testowy. Gościł między innymi w KPK Białystok. Jego wyniki eksploatacyjne okazały się na tyle zadowalające, iż firma zdecydowała się go kupić. –„Spalanie na poziomie 31 litrów paliwa na 100 km, to bardzo dobry wynik”–mówi Cezary Zajkowski, prezes zarządu spółki. Dla porównania – wcześniejsze wersje MAN-ów czy Solarisów z konwencjonalnymi silnikami Diesla zużywają ponad 40 litrów na 100 km. Jak zapewnia zarząd KPK –zakup MAN-a nie był zbyt kosztowny, a spodziewane oszczędności eksploatacyjne na pewno będą spore.

Najnowszy nabytek KPK BiałystokStarsza wersja MAN-a Lion’s City eksploatowana przez przewoźnikaSolaris Urbino 12 eksploatowany przez KPK BiałystokPlakat konkursu na nazwę hybrydowego MAN-a

Pierwsza polska hybryda MAN została zbudowana na bazie popularnego niskopodłogowego autobusu Lion’s City o konstrukcji wieżowej (A37) z silnikiem Diesla D08 common rail EEV o mocy 254 KM. Rozwiązania techniczne pojazdu hybrydowego pozwalają połączyć w jednym układzie napędowym dwa silniki elektryczne asynchroniczne, każdy o mocy 75 kW ( łacznie 150 kW), generator, zespół kondensatorów oraz jednostkę wysokoprężną. Zastosowane optymalne sterowanie komputerowe gwarantuje wysoką ochronę środowiska naturalnego korzystając z czystego napędu elektrycznego, wspomaganego cyklicznie włączającym się motorem diesla spełniającym normę czystości spalin EEV. Jednocześnie pojazd wykazuje nawet do 30% niższe zużycie paliwa w stosunku do podobnego autobusu z klasycznym napędem. Najważniejszą nowinką jest tutaj wykorzystywanie zmagazynowanej energii powstającej podczas hamowania do ponownego, cichego i ekologicznego przyspieszania podczas ruszania z przystanku. Najnowszy nabytek KPK została wyposażona ponadto klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring, a wkrótce otrzyma wyposażenie zgodne ze standardem Białostockiej Komunikacji Miejskiej (system elektronicznych kasowników, monitory LCD ukazujące trasę). Hybryda posiada drzwi odskokowo-przesuwne Ventura, zabudowane w układzie 2-2-2. Autobus już otrzymał barwy BKM, a za moment będzie także miał swoja nazwę. Organizator komunikacji miejskiej w Białymstoku wspólnie z MAN zorganizował konkurs na nazwę pierwszego w Białymstoku autobusu hybrydowego. Dalsze szczegóły dostępne są tutaj

Cezary Zajkowski, prezes zarządu spółkiKPK Białystok na tle MAN Lion`s City Hybrid