KPK Białystok: powtórka na 3 autobusy plus 2
kwietnia br. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku ogłosiło przetarg na dostawę 5 nowych autobusów przegubowych. Po niepowodzeniu zimowego postępowania na zakup 3 pojazdów tego typu spółka zmieniła część wymagań. Dodajmy, że to już drugie w tym roku zamówienie na autobusy miejskie w stolicy Podlasia. Wcześniej postępowanie na pozyskanie 3 przegubowców Komunalny Zakład Komunikacyjny. 10 grudnia 2014 r. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpoczęło procedurę zakupową na zakup 3 autobusów klasy mega. Przewoźnik wymagał by były to pojazdy nowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone w 4 pary dwuskrzydłowych drzwii spełniające normę czystości spalin Euro 6. 15 stycznia br. otwarto oferty. Okazało się, że tylko jedna firma wyraża gotowość wykonania dostawy. EvoBus Polska za 3 egzemplarze modelu Mercedes Citaro G C2 chciał 5 147 550 zł. KPK zamierzało przeznaczyć na inwestycję nie więcej niż 4 605 000 zł. Wobec takiego obrotu wydarzeńnie było zaskoczenia, kiedy 22 stycznia białostocka spółka poinformowała o niezaakceptowaniu oferty EvoBusa. W efekcie postępowanie unieważniono. Na ponowne podejście nie trzeba było długo czekać. 4 kwietnia ogłoszono nowy przetarg,teraz jednak na 5 przegubowców.Tym razem także mają to być nowe autobusy spełniające normę Euro 6, w pełni niskopodłogowe, o długości nie większej niż 18,5 m. Silnik ma mieć przynajmniej 220 kW mocy i min. 1250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka napędowa będzie zintegrowana z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów ze zwalniaczem hydraulicznym. To oznacza, że KPK oczekuje pojazdów z Voith”em Diwa 6. Jako ciekawostkę należy wskazać, że przewoźnik w porównaniu z poprzednim przetargiem nie trzyma się już tak kurczowo wolnych mostów napędowych. Spółka tym razem w gestii oferenta pozostawia dobór optymalnego przełożenia. Z jednym zastrzeżeniem- musi być ono z zakresu 5,80:1 – 6:20-1. Kolejną nowością jest odejście od wymogu stosowania tylko niezależnej przedniej osi ze stabilizatorem. KPK dopuściło alternatywnie równoważne rozwiązania. Ponadto warto wspomnieć, że EBS nie jest wymagany. Spółka dopuszcza jedynie możliwość jego zainstalowania.To siłą rzeczy poszerza krąg autobusów, które mogą spełnić oczekiwania przewoźnika.
Nowe nabytki spółki będą pomalowane w znany już w Białymstoku schemat BKM, który składa się z kolorów białego i zielonego. Autobusy będą miały 4 pary dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie min. 1200 mm, nie mniej niż 129 miejsc, w tym chociaż 35 foteli z miękką wkładką. Dla wózków inwalidzkich lub osób, które podróż zdecydują się odbyć stojąc przewidziano 2 wydzielone platformy. Pierwsza będzie zlokalizowana naprzeciw drugich drzwi i będzie miała wymiary min. 2600 mm x 750 mm. Następna znajdzie się przy trzecim wejściu i będzie nieco mniejsza. Zamawiający przewidział, że nie może być to mniej niż 1300 x 750 mm. Ponadto przynajmniej połowa szyb bocznych ma być wyposażona w okna przesuwne. Komfortową podróż zapewnią urządzenia klimatyzacyjne przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy o łącznej mocy chłodzenia min. 44 kW. Prowadzący pojazd będzie miał do swojej dyspozycji kabinę typu zamkniętego. O bezpieczeństwo zadba przynajmniej 9 kamer monitoringu. Całości dopełni bogaty system informacji pasażerskiej składający się z głosowych zapowiedzi, 3 wewnętrznych wyświetlaczy LCD (jeden o przekątnej 38″, 2 boczne w formie „koralików”) oraz 4 zewnętrznych LED (przedni o rozdzielczości 112×16 punktów, boczny 84×16 punktów, tylny 28×16 punktów oraz dla osób niedowidzących 48×24 punkty przy pierwszych drzwiach).
By złożyć ważną ofertę trzeba wykazać się odpowiednimi referencjami. KPK jako minimum określiło 2 dostawy, każda po 3 sztuki fabrycznie nowych przegubowców. Przewoźnik zastrzegł, że muszą one zostać zrealizowane na terenie państw członkowskich UE lub krajów, z którymi Wspólnota ma podpisane umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców. O wyborze zwycięzcy zdecydują 4 kryteria. Za cenę autobusów będzie można uzyskać do 70 punktów. Maksymalnie 20 będzie do wywalczenia w ocenie technicznej. W tym kryterium premiowane będą m.in. wykonanie szkieletu ze stali nierdzewnej zabezpieczonej dodatkowo metodą kataforezy, montaż silnika stojącegoo pojemności powyżej 10,5 l, min. 1650 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz przynajmniej 250 kW mocy, a także zamontowanie 15 i więcej foteli dla pasażerów dostępnych z niskiej podłogi. Do 7 punktów będzie można uzyskać dzięki odpowiednio korzystnym warunkom gwarancji i serwisu, 3 zaś za charakterystykę ekologiczną oferowanych autobusów. Na wykonanie dostawy zwycięzca będzie miał 180 dni od podpisania umowy. Pewniakiem do zdobycia tego kontraktu na pierwszy rzut oka wydaje się być EvoBus z przegubowym Mercedesem Citaro C2. Jednak czytając SIWZ może się to okazaćnie do końca oczywiste. Jest kilka interesujących wymagań, które KPK zmieniło w porównaniu ze swoimi poprzednimi zamówieniami, prawdopodobnie by uzyskać niższą cenę i być może lepsze warunki eksploatacyjne. Czy będzie niespodzianka? O tym kto będzie najbliżej zwycięstwa, a może tylko kwestii akceptacji oferty przez KPK dowiemy się nie wcześniej niż 11 maja br. Wtedy spółka wstępnie przewidziała otwarcie ofert.
Przypomnijmy, że w marcu swój przetarg na zakup 3 szt. fabrycznie nowych autobusów przegubowych ogłosił białostockiKomunalny Zakład Komunikacyjny. To oznacza, że niebawem stolica Podlasiawzbogaci się łącznie o 8 szt. nowych autobusów (3 szt. KZK + 5 szt. KPK). Zgodnie z wymogami BKM obie firmy wymagają podobnego wyposażenia swoich autobusów. M.in. wszystkie mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i oddzielną kierowcy. Nowością jest wymóg umieszczenia dwóch wyświetlaczy z numerem linii dla osób niedowidzących (dotychczas był jeden) oraz instalacji do montażu mobilnych biletomatów (nowość). Co ciekawe, obie spółki mają także podobne wymagania w zakresie jednostek napędowych. Mają one spełniać normę emisji spalin co najmniej Euro 6, pojemność skokowa ma wynosić co najmniej 10 l, moc co najmniej 220 kW, a maksymalny moment obrotowy nie mniejszy, niż 1250 Nm. Obie firmy wymagają, by 50% okien bocznych w autobusach było przesuwnych, a powierzchnia przesuwna była nie mniejsza, niż 30% powierzchni okna. I na tym podobieństwa się kończą, bowiem obie firmy stosują inne kryteria oceny. Komunalny Zakład komunikacyjny będzie oceniać oferty według dwóch kryteriów: ceny (60%) i oceny technicznej (20%) oraz warunki gwarancji (20%). Tutaj też termin dostawy autobusów jest bardzo krótki i wynosi 150 dni od daty podpisania umowy.
Z kolei Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wybierze najkorzystniejsza ofertę według kryteriów: – cena ?70%, – ocena techniczna ?20%, – warunki gwarancji i serwisu ?7%, – oszczędność energii i ochrona środowiska ?3%.W ramach oceny technicznej będą oceniane następujące parametry autobusu: a) materiały użyte do wykonania konstrukcji podwozia i nadwozia: – konstrukcja ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całego szkieletu w zamkniętym cyklu technologicznym ?20 pkt, – inne rozwiązania ?0 pkt. b) konstrukcja kratownicy podwozia: – kratownica ze wzmocnieniami w postaci belek poprzecznych ?10 pkt, – kratownica bez wzmocnień ?0 pkt.c) rodzaj silnika: – silnik stojący ?10 pkt, – silnik leżący ?0 pkt. d) ukształtowanie podłogi w autobusie: – całkowicie niska podłoga z jednym stopniem na całej długości autobusu i we wszystkich drzwiach i bez schodka w przejściu komunikacyjnym ?15 pkt, – niska podłoga z jednym stopniem na długości autobusu obejmującej I, II i III drzwi, bez stopnia w przejściu komunikacyjnym, dwa stopnie w IV drzwiach ?0 pkt. e) pojemność skokowa silnika: – powyżej 10,5 dm sześć. ?15 pkt, – powyżej 9 dm sześć. do 10,5 dm sześć. ?10 pkt, – poniżej 9 dm sześć. ?0 pkt. f) moc silnika: – powyżej 250 kW ?10 pkt, – od 220 do 250 kW ?0 pkt. g) moment obrotowy:- powyżej 1650 Nm ?10 pkt, – od 1250 do 1650 Nm ?0 pkt. h) ilość miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogo: – 15 i więcej ?10 pkt,- od 10 do 14 ?5 pkt, – do 9 ?0 pkt. Kolejnym kryterium KPK są następujące warunki gwarancji i serwisu, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za długość przebiegu międzyobsługowego: – 60 000 km i więcej ?35 pkt, – od 50 000 km do 59 999 km ?20 pkt, – poniżej 50 000 km ?0 pkt. Ostatnim kryterium jest zużycie energii i ochrona środowiska. W tym miejscu premiowane będzie najniższe zużycie paliwa (60 punktów, przy czym autobus nie może spalać więcej, niż 52 l/100 km) oraz najniższa emisja związków złożonych (20 pkt.) i najniższa emisja cząstek stałych do atmosfery (20 pkt.). Jak widać KPK bardzo rozbudowało swoje kryteria ocen. Z kolei czas dostawy jest dość długi i wynosi 180 dni od daty podpisania umowy.
Podsumowując ?przygotowując się do nowych inwestycji Komunalny Zakład Komunikacyjny zastosował łagodniejsze kryteria, ale dostawa nowych pojazdów musi nastąpić w dość krótkim terminie. Dlatego tutaj na pewno swoją ofertę złoży Solaris oraz MAN. Być może także EvoBus. Dodajmy, iż jest to pierwsze postępowanie przetargowe prowadzone przez spółkę od 1999 roku. Dotychczas firma otrzymywała autobusy od miasta. Z kolei Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne tradycyjnie postawiło przed producentami dość rygorystyczne kryteria i tutaj walka prawdopodobnie rozegra się pomiędzy markami Mercedes-Benz i MAN. Generalnie jest niemal pewne, że w tym roku do Białegostoku trafi co najmniej 8 nowych autobusów. Do tego należy dodać pierwszy ?unijny?przetarg na 30 sztuk zapowiadany przez miasto. Zapowiada się ciekawie.
„