Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: Volvo Bus w hybrydowej ofensywie

infobus
28.10.2013 13:41

Sporo się działo na stoisku szwedzkiego producenta podczas belgijskiej wystawy. Volvo pokazało m.in. przegubową hybrydę i zmodernizowane autokary z normą Euro 6. Podpisano też ważną umowę: badawcze memorandum z Luksemburgiem. W tle zawarto ważny kontrakt z szkockim przewoźnikiem Lothian Buses na zakup kolejnych, kompletnych pojazdów miejskich. Zacznijmy nasz opis od najnowszej miejskiej konstrukcji powstających w fabryce we Wrocławiu. Hybrydowy autobus przegubowy Volvo 7900 Articulated Hybrid o długości 18 m mieści 154 pasażerów, czyli więcej niż poprzedni model z silnikiem Diesla i więcej niż jakikolwiek inny autobus hybrydowy dostępny aktualnie na rynku. Jak wyliczyło Volvo – przekłada się na 15% mniejsze zużycie paliwa w przeliczeniu na jednego pasażera w całkowicie zapełnionym autobusie – w porównaniu z dwuosiowym autobusem hybrydowym Volvo 7900 Hybrid. Najnowsza hybryda posiada również nowo zaprojektowany, wydajny system ogrzewania i wentylacji. Dzięki umiejscowieniu akumulatorów blisko osi centralnej, waga 18-metrowego autobusu jest równomiernie rozmieszczona, co umożliwia zwiększenie liczby pasażerów. Napęd przegubowej hybrydzie zapewnia 5-litrowy silnik Diesla o mocy 240 KM, zgodny z normą Euro 6. Jego emisja tlenków azotu zmniejszyła się o 87%, a cząstek stałych o 50% w stosunku do wymagań Euro 5. Oczywiście sercem układu napędowego 7900AH jest równoległy układ napędowy Volvo I-SAM, w którym silnik Diesla i silnik elektryczny (o max. mocy 150 kW) mogą pracować równocześnie lub niezależnie. Na przystankach autobusowych pojazd pracuje na zasilaniu elektrycznym, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia powstała podczas hamowania akumuluje się w baterii, a następnie zostaje wykorzystana do generowania prądu dla silnika elektrycznego. Dzięki zastosowaniu tej technologii uzyskano o 30% mniejsze zużycie paliwa (wg danych Volvo) w porównaniu do obecnego modelu z silnikiem Diesla. Pierwszy przegubowy model Volvo 7900AH trafi do klientów wiosną 2014 r. Przypomnijmy, że w przyszłym roku wszystkie jednopokładowe autobusy niskopodłogowe marki Volvo będą opuszczać zakład we Wrocławiu wyłącznie w wersjach hybrydowych. Dodatkowo producent oferuje także hybrydowe podwozie B5LH do pojazdów piętrowych, które dzięki doskonałej sprzedaży w Wlk. Brytanii wywindowało Volvo na pierwsze miejsce w rankingu dostawców hybrydowych autobusów w Europie (od 2010 r. firma sprzedała w 21 krajach ponad 1200 szt. tego typu konstrukcji).

Volvo 7900 Articulated HybridVolvo 7900 Articulated HybridVolvo 7900 HybridVolvo 7900 Hybrid
Autokary Volvo z normą Euro 6
Pokazane w Kortrijk autokary Volvo 9700 i Volvo 9900 przede wszystkim wyróżniały się nową jednostką napędową: Volvo D11 o pojemności 11 l, mocy 430 KM i momencie obrotowym 2050 Nm (w opcji dostępny jest także silnik o mocy 460 KM i 2200 Nm). Spełnia on nie tylko normę Euro 6, ale również redukuje zużycie paliwa w swoich autobusach o 2% (w porównaniu z wcześniej stosowanymi jednostkami 13-litrowymi). To m.in. efekt obniżenia wagi samych konstrukcji, co osiągnięto m.in. poprzez zastosowanie lżejszego silnika, a także najnowszej generacji foteli pasażerskich, która redukuje całkowitą masę pojazdu o blisko 120 kg. Aktualne seria 9700 obejmuje trzy modele: 9700 o długości 12,35 m i 19000 kg DMC;9700 6×2 o długości 13,0 m i 26500 kg DMC oraz 9700 6×2 o długości 13,8 m i 26500 kg DMC. Identyczny podział mamy w rodzinie 9900 z tą różnicą, że wersja dwuosiowa występuje tutaj tylko o wysokości 3740 mm, natomiast w 9700 mamy tutaj dwa warianty: 3620 mm i 3620 mm w wersji HD.
Wraz ze zmianą silnika unowocześniono wygląd obu modeli: Volvo 9700 i Volvo 9900. Przód pojazdu ma bardziej aerodynamiczny kształt w porównaniu do wcześniejszej wersji, ma nową pokrywę i nowy, bardzo widoczny symbol Volvo. Tył otrzymał nowy spojler, tylną szybę, pokrywę silnika i zderzak. Ważne dla lepszej widoczności dla kierowcy są także nowe lusterka wsteczne oraz nowa instalacja kamery tylnej. W opcji można zamówić dodatkowe oświetlenie nad przednimi drzwiami oraz funkcję elektrycznego sterowania lusterek wstecznych z fotela kierowcy. Pakiet bezpieczeństwa mają już wkrótce uzupełnić także nowe światła przeciwmgielne ze zintegrowaną funkcją oświetlania przedniej bocznej strony pojazdu podczas manewru skrętu.
Volvo 9700Volvo 9900Silnik Volvo D11 Euro 6 na tle Volvo 9700Volvo 9700 na terenach zewnętrznych
Volvo Euro 6 w pigułce
Podsumowując najważniejsze zmiany w zakresie Euro 6 można powiedzieć, że Volvo postawiło mocno na downsizing i aktualne oferta silnikowa wygląda tutaj następująco:
– we wszystkich autobusach miejskich będzie stosowany silnik Volvo D5 Euro 6 (zamiast jednostki D7 o pojemności 7 l) o pojemności 5 l i mocy 240KM oraz momencie obrotowym 950 Nm (także dostępny w wersji biodiesel);
– we wszystkich autobusach międzymiastowych (a także w autokarze 9500) będzie stosowany silnik Volvo D8 Euro 6 (zamiast jednostek D7 o pojemności 7 l i D9 o pojemności 9 l) o pojemności 8 l i mocach 280, 320 (dostępnej także jako biodiesel) i 350 KM oraz odpowiednio momentach obrotowych: 1050, 1200 i 1400 Nm;
– we wszystkich autobusach turystycznych (poza 9500) będzie stosowany silnik Volvo D11 (zamiast jednostki D13 o pojemności 13 l) o pojemności 11 l i zakresie mocy: 380, 430 i 460 oraz odpowiednio momentach obrotowych: 1800, 2050 i 2200 Nm.
Aby spełnić normę Euro 6 wszystkie jednostki używają technologii SCR (Selective Catalytic Reduction) i filtra cząstek stałych DPF. Dodatkowo jednostki Volvo D5 i D8 korzystają także z wewnętrznej recyrkulacji spalin EGR.
Volvo 9500 na terenach zewnętrznychVolvo 8900 z silnikiem Volvo D8 Euro 6
Pierwsze Volvo Plug-in Hybrid w Luksemburgu
Podczas targów w Kortrijk Volvo Buses podpisało umowę z Luksemburgu o partnerstwie badawczym (Memorandum of Understanding (MoU) dla rozwoju zrównoważonego systemu transportu publicznego. –„Jesteśmy dumni, że Luksemburg i firma Sales-Lentz wybrały nas jako swojego partnera w elektryfikacji transportu publicznego w tym kraju –powiedział Håkan Agnevall, szef Volvo Bus Corporation. Podstawą zawartego memorandum jest zakup 12 szt. premierowych autobusów hybrydowych 7900 Volvo Plug-in Hybrid, które będą eksploatowane przez Sales- Lentz na regularnych liniach od 2015 roku (6 szt. w 2015 r. i 6 szt. w 2016 r.) Umowa obejmuje również dostawę infrastruktury do ich ładowania. Sales- Lentz i Volvo Buses będzie gromadzić dane z testów, które zostaną wykorzystane do opracowania kolejnych nowych konstrukcji. Pojazdy Volvo 7900 Hybrid Plug-in mogą doładowywać swoje baterie poprzez pantograf zainstalowany na dachu. Zastosowane w nich baterie o większej pojemność niż w klasycznych hybrydach pozwalają przejechać im do 10 km na bez żadnej emisji spalin. Akumulatory ładowane są na pętli autobusowej od sześciu do dziesięciu minut. Dodajmy, że Sales- Lentz, jeden z największych operatorów transportu publicznego w Luksemburgu, posiada już w swojej flocie 13 szt. autobusów hybrydowych Volvo, z których pierwszy egzemplarz został zakupiony jeszcze w 2009 r. Wszystkie pojazdy dla Luksemburga powstały i będą powstawać we wrocławskiej fabryce Volvo.
Podpisanie badawczego memorandum i jednocześnie umowy na zakup 12 szt. autobusów Volvo 7900 Plug-in Hybrid dla Sales- Lentz. Od lewej: Wolfgang Schroederszef Sales-Lentz, Christian Tock, Minister Ekonomii w Luksemburgu, Alex Kies, przedstawiciel Ministerstwa Transportu w Luksemburgu oraz Håkan Agnevall, prezydent Volvo Buses
Kompletne hybrydy z Polski do Szkocji
W tracie trwania targów w Kortrijk Volvo poinformowało o kolejnym ważnym „hybrydowym”kontrakcie. Zarząd brytyjskiej spółki Lothian Buses zadecydował o zakupie aż 20 szt. Volvo 7900 Hybrid. To efekt pomyślnych testów 10 szt. tego typu konstrukcji, które przewoźnik odebrał na początku roku. Będą to jednocześnie też pierwsze hybrydy szwedzkiego producenta spełniające normę Euro 6. Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce we Wrocławiu, która tym samym stanie się liderem polskiego eksportu kompletnych autobusów do Wlk. Brytanii.
Volvo 7900 Hybrid dla Lothian Buses