Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: Voith optymalnie dopasowany do Euro 6

infobus
31.10.2013 11:06
W ramach przygotowań do normy Euro 6 firma Voith opracowała nowy pakiet zwiększający wydajność środków transportu publicznego. Jego centralnym punktem jest automatyczna skrzynia biegów DIWA.6, która w porównaniu ze swoją poprzedniczką (DIWA.5) umożliwia ograniczenie zużycie paliwa do 5%. Jest to możliwe dzięki zmniejszeniu ciśnienia roboczego oraz dzięki zastosowaniu inteligentnego systemu uruchamiania skrzyni, który zapobiega ruszeniu z załączonym hamulcem. Także zoptymalizowany program automatycznego przełączania skrzyni w tryb neutralny (ANS) w odpowiednich momentach wyłącza pracę skrzyni biegów, co także pozwala zaoszczędzić paliwo. Aktualnie największe zamówienie na najnowsze skrzynie biegów złożyła austriacka firma Wiener Linien, która zamówiła 217 szt. autobusów Mercedes-Benz Citaro wyposażonych właśnie w automaty DIWA.6. Najnowszy produkt Voith jest także mocno obecny w belgijskim transporcie publicznym. Firmy SRWT i VVM-de Lijn zakupiły łącznie 306 szt. pojazdów Euro 6 (119 szt. Van Hool A330 z silnikami Cummins ISB, 27 szt. Van Hool AG300 z silnikami DAF MX-11 i 160 szt. Iveco Crossway LE z silnikami FTP Cursor 9) –wszystkie wyposażone właśnie w automatyczne skrzynie biegów DIWA.6. W Kortrijk Voithprzedstawił równieżswojetrzystopniowe sprężarki powietrza, które są standardowo oferowane wraz z silnikami Mercedes-Benz Euro 6: OM471, OM473iOM936. Znajdują one zastosowanie zarówno w autobusach miejskich, jak i międzymiastowych czy turystycznych. Ich zalety to wysoka efektywność energetyczna, niski poziomtemperatury i jak i stosunkowo niewielka waga (m.in. dzięki aluminiowej obudowie).
Voith DIWA.6Voith DIWA.5
Uzupełnieniem pakietu zwiększającego wydajność są: system SensoTop, uzależniający program zmiany biegów w zależności od topografii terenu oraz system telemetryczny DIWA SmartNet. Dzięki temu ostatniemu, przewoźnik może na bieżąco monitorować parametry eksploatacyjne swoich autobusów przez GPRS, co umożliwia uniknięcie awarii i skrócenie ewentualnego czasu wyłączenia pojazdu z ruchu. System DIWA SmartNet pojawił się na rynku ponad 4 lata temu i aktualnie jest stosowany w ponad 1500 pojazdach na całym świecie. Na targach Busworld 2013 w Kortrijk Voith zaprezentował drugą generację systemu automatycznego monitorowania przekładni DIWA. Dzięki niemu zdalna kontrola stanu technicznego skrzyń biegów jest prostsza i jeszcze łatwiej dostępna dla przewoźników, a proces planowania i wykonywania remontów prewencyjnych bardziej wydajny. Pierwotna wersja systemu DIWA SmartNet poprzez dostępną sieć GSM regularnie, z zadaną częstotliwością, przesyła dane eksploatacyjne przekładni do centralnego serwera, gdzie odbywa się ich analiza pod kątem oceny stopnia zużycia oraz konieczności wykonania naprawy. W rezultacie użytkownicy otrzymują pełną informację, umożliwiającą skuteczne planowanie remontów oraz dyspozycyjności floty. Jednocześnie gromadzone w systemie dane eksploatacyjne pomagają w doskonaleniu techniki jazdy kierowców, co również bezpośrednio przekłada się na oszczędności. Korzyści wynikające ze stosowania systemu SmartNet doceniają m.in. przewoźnicy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie już 1000 urządzeń jest z powodzeniem stosowanych od ponad 4 lat.
De Lijn zakupiło 119 szt. Van Hool A330 z silnikami Cummins ISB i skrzyniami Voith DIWA.6Trójstopniowa sprężarka powietrza Voith
Zaprezentowany w Kortrijk nowy system DIWA SmartNet wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując uproszczoną metodę przesyłania danych pomiędzy autobusem a użytkownikiem. Ulepszona wersja umożliwia podłączenie urządzenia do już istniejącego na pokładzie autokomputera, wykorzystując jego normalny tryb pracy i dostępną metodę wymiany danych. Alternatywną może być użycie sieci W-LAN, która powoli staje się standardem wyposażenia autobusu miejskiego. Brak konieczności umieszczenia w pojeździe dodatkowej karty SIM oraz anteny GSM, a także korzystanie z istniejącej infrastruktury telemetrycznej bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania są dla użytkownika niezaprzeczalną korzyścią. Sposób podglądu oraz analizy danych nie zmienił się znacząco. Użytkownik poprzez specjalny portal internetowy ma możliwość wglądu w statystyki oraz stan techniczny przekładni, a także planowania czynności eksploatacyjnych. W przypadku pojawienia się niepokojących zapisów w pamięci błędów sterownika przekładni, system automatycznie wysyła odpowiedni komunikat pocztą elektroniczną i/lub SMS. W nowej generacji SmartNet rozszerzono jednak zakres danych, dzięki czemu użytkownik może jeszcze skuteczniej podejmować decyzje o wyłączeniu skrzyni biegów z ruchu i skierowaniu jej do naprawy prewencyjnej. Nowa wersja DIWA SmartNet będzie dostępna na początku 2014 roku. Jednak już teraz można stwierdzić, że stanie się ważnym dopełnieniem każdego systemu zarządzania flotą. Pozwoli wdrożyć strategię napraw i remontów prewencyjnych, co jest kluczowym czynnikiem ograniczającym koszty i podnoszącym dyspozycyjność autobusów.
Wtórny zwalniacz wodny SWR
Wodny retarder nagrodzony w ECW
Wtórny zwalniacz wodny SWR firmy Voith zdobył uznanie jury i uzyskał w belgijskim Kortrijk tytuł „ECW Innovation Label Award 2013”. Nagroda ta jest przyznawana przez międzynarodowy zespół ekspertów podczas „European Coach and Bus Week”za wyjątkowe innowacje prezentowane na targach Busworld. W zwycięskim produkcie Voith czynnikiem roboczym jest płyn chłodzący, dzięki czemu retarder nie wymaga obsługi i jest przyjazny dla środowiska (wyeliminowano wymianę oleju). Po zdobyciu 'European Transport Sustainability Prize 2012′ oraz „Złotych kół Transexpo 2013”, nagroda EWC jest kolejnym wyrazem uznania dla retardera SWR –niezużywającego się hydrodynamicznego systemu ciągłego hamowania ciężkich pojazdów użytkowych. Czynnikiem roboczym SWR jest płyn z układu chłodzenia pojazdu. W porównaniu z tradycyjnymi retarderami, zwalniacz wodny jest bezobsługowy, pozwala zaoszczędzić do 12 l oleju rocznie, a w konsekwencji także zmniejszyć koszty jego utylizacji. Dzięki wyjątkowo zwartej zabudowie zajmuje aż o połowę mniej miejsca i jest o 33kg lżejszy. Ponadto redukuje emisję pyłów z klocków hamulcowych aż o 80%.