Kortrijk 2013: Scania z silnikiem Cummins Euro 6
Zacznijmy opis oferty szwedzkiego producenta od nowej jednostki napędowej. Nie jest to duże zaskoczenie –Cummins i Scania od lat współpracują w zakresie rozwoju napędów, ale po raz pierwszy szwedzki producent dysponuje aż tak szeroką ofertą silnikową w zakresie autobusów. Teraz gamę 9- i 13-litrowych silników Scania Euro 6 o mocy odpowiednio: 250/280/320/360 KM oraz 410/450/490 KM uzupełnia nowy, lekki, 7-litrowy silnik Cummins, który osiąga 280 KM i moment obrotowy 1100 Nm. Będzie on oferowany tylko w zakresie autobusów miejskich, gdzie może być montowany poprzecznie (LF) lub wzdłużnie (LE). W efekcie klienci decydujący się na zakup autobusu z rodziny Scania Citywide LF (obejmującej łącznie trzy modele: 12, 12,8 i 18 m) mają do wyboru cztery opcje: dwa silniki Diesla o mocach 280 KM (7-litrowy) lub 250/280 KM (9-litrowy), a także biodiesel o mocy 320 KM (9-litrowy) i CNG o mocy 280 KM (9-litrowy). W przypadku rodziny Scania Citywide LE (obejmującej aż siedem wariantów od 12 i 12,8 m poprzez 13 i 15 m po 18 m) mamy jeszcze większy wybór zakresów mocy. Z uwagi na występujące tutaj pojazdy trzyosiowe solo Scania proponuje: silnik Diesla: 280 KM (7-litrowy) lub 250/280/320/360 KM (9-litrowy), Biodiesel: 320/360 KM (9-litrowy), CNG: 280/340 KM (9- litrowy). Nowy, gazowy silnik Scania Euro 6 o pojemności 9 l i mocy 280 lub 340 KM może być napędzany gazem ziemnym lub biogazem. Został on tak zaprojektowany, aby zapewniać takie same osiągi, jak tradycyjny silnik diesla. Wysoki moment obrotowy wynosi odpowiednio 1350 i 1600 Nm, przy niskiej prędkości obrotowej. Spalanie jest nawet niższe niż w wariancie Euro 5, dlatego Scania proponuje go także do ruchu międzymiastowego. Co ważne pod kątem naszego rynku –szwedzki producent przygotowuje także warianty ze zbiornikami na skroplony gaz ziemny, co pozwoli zwiększyć dwukrotnie zasięg gazowych pojazdów bez tankowania. To oznacza, że obok Solbusa –jak na razie osamotnionego w zakresie autobusów LNG –pojawi się nowy gracz. W planach Scania jest także 280-konny silnik na bioetanol, który gwarantuje dalszą redukcję emisji CO2.
Jeżeli chodzi o pozostałą ofertę autobusów Scania to bazuje on już wyłącznie na silnikach Euro 6 szwedzkiego producenta o pojemności 9 i 13 litrów. I wygląda to następująco:
– Scania OmniExpress, czyli gama autobusów międzymiastowych o trzech rodzajach wysokości (3,20, 3,40, 3,60 m) iszerokim zakresie długości pojazdów od 11 do 14,9 m oferuje cztery następujące napędowe: Diesel: 250/280/320/360 KM (9-litrowy), 410/450/490 KM (13-litrowy);Biodiesel: 320/360 KM (9-litrowy), 450/490 KM (13-litrowy) oraz CNG: 280/340 KM (9-litrowy);
– Scania-Higer A30, czyli wielozadaniowy autokar bazuje na 9-litrowym silniku albo w wersji Diesel: 250/280/320/360 KM albo biodiesel: 320/360 KM;
– Scania Touring HD, czyli gama dwóch autobusów autokarów (12 i 13,7 m) do przewozów liniowych i okazjonalnych oferuje tylko 13-litrowy silnik Diesela o mocach 410/450/490 KM.
Co istotne –13-litrowy silnik Scania spełnia poziom emisji spalin Euro 6 wyłącznie za pomocą SCR.
Z tej oferty na targach w Kortrijk Scania zaprezentowała cztery autobusy z silnikami Euro 6 :
-dwuosiowy, 12-metrowy egzemplarz Scania Citywide LF w układzie 2-2-2 z nowym, 7-litrowym silnikiem o mocy 280 KM;
-trzyosiowy, 14,8-metrowy egzemplarza Scania Citywide LE w rzadko spotykanym układzie 1-1-1, o 53+2 miejscach siedzących z 9-litrowym gazowym silnikiem o mocy 340 KM
– dwuosiowy, 13-metrowy egzemplarz Scania OmniExpress 3.40 o pojemości 57 miejscz 9-litrowym silnikiem Euro 6 o mocy 360 KM
– dwuosiowy, 12-metrowy egzemplarz Scania Touring o pojemności 49 miejsc z 13-litrowym silnikiem Euro 6 o mocy 450 KM.
Współpraca z ADAC Postbus
Podczas targów w Kortrijk zarząd Scania poinformował o pierwszych jazdach testowych autobusów przeznaczonych dla niemieckiego, nowego przewoźnika –ADAC Postbus. Do wiosny 2014 r. odbierze on łącznie 55 szt. autobusów Scania OmniExpress3,60 o długości 14,2 m, pojemności 53 miejsc, z silnikami Scania Euro 5 o mocy 440 KM i 7 szt. Scania-Van Hool Altano o długości 14,59 m, pojemności 58 miejsc, także z silnikami Scania Euro 5 o mocy 440 KM, które połączą 30 największych miast w Niemczech w jedną sieć ekspresowych połączeń. Z ciekawostek w zakresie wwyposażanie należy obok gniazdek z 230 V przy każdej parze siedzeń i Wi-Fi wymienić toaletę w tylnej części pojazdu (bez koniczności schodzenia w dół), system szybkiego mocowania rowerów w bagażniku oraz pokładowy system multimedialny opracowany przez Lufthansę. Wszystkie autobusy wyposażone są w najnowszej systemów wspomagania kierowcyz zakresu ekonomicznej jazdy. W czasie rzeczywistym dostarczająone informacji o stylu jazdy. Komunikaty są podawane dyskretnie na wyświetlaczu pośrodku tablicy wskaźników. Podsumowanie wyników odbywa się po zakończeniu każdej jazdy. Są wśród nich:
– Sposób pokonywania wzniesień (wykorzystanie rozpędu i siły bezwładności)
– Zdolność przewidywania (jak kierowca rozpędza i wyhamowuje pojazd w różnych sytuacjach na drodze)
– Użycie hamulców (wykorzystanie hamulców głównych i pomocniczych oraz jazda z odpuszczonym pedałem gazu)
– Dobór biegów (jeśli jest dokonywany ręcznie).
– Scania Active Prediction jest opcją montowaną w autobusach międzymiastowych i autokarach wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię Scania Opticruise. Jest to przewidujący tempomat, który wykorzystuje dane z GPS o położeniu pojazdu oraz wgrane do systemu mapy topograficzne aby sterować prędkością w sposób ograniczający zużycie paliwa i polepszający komfort jazdy. W krajach, gdzie niedostępne są mapy, proponowany jest tempomat Scania-Ecocruise, który także sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa.
Wszystkie autokary ADAC Postbus będą posiadały także opcjonalne systemy bezpieczeństwa, jak: Lane DepartureWarning(system ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu), Advanced EmergencyBraking(zapobiega kolizji z pojazdem na przedzie lub ograniczać jej skutki) i Alcolock, który zapobiega uruchomieniu autokaru przez osobę nietrzeźwą.
Poniżej pełna gama autobusowych Scania silników Euro 6:
|
Typ silnika
|
Moc maks. przy obr/min
|
Maks. moment obr. przyobr/min
|
7 l
280 KM
|
DC07 101 280
|
206 kW (280 KM) przy 2100
|
1100 Nm przy 1200-1600
|
9 l
250 KM
280 KM
320 KM
360 KM
|
DC09 111 250
DC09 113 280
DC09 108 320
DC09 112 360
|
184 kW (250 KM) przy 1900
206 kW (280 KM) przy 1900
235 kW (320 KM) przy 1900
265 kW (360 KM) przy 1900
|
1250 Nm przy 1000-1350
1400 Nm przy 1000-1350
1600 Nm przy 1050-1300
1700 Nm przy 1100-1350
|
9 l biodiesel
320 KM
360 KM
|
DC09 108 320
DC09 112 360
|
235 kW (320 KM) przy 1900
265 kW (360 KM) przy 1900
|
1600 Nm przy 1050-1300
1700 Nm przy 1100-1350
|
9 l gaz
280 KM
340 KM
|
OC09 101 280
OC09 102 340
|
206 kW (280 KM) przy 1900
250 kW (340 KM) przy 1900
|
1350 Nm przy 1000-1400
1600 Nm przy 1100-1350
|
9 l etanol
|
Dostępny wkrótce
|
|
|
13 l
410 KM
450 KM
490 KM
|
DC13 115 410
DC13 124 450
DC13 125 490
|
302 kW (410 KM) przy 1900
331 kW (450 KM) przy 1900
360 kW (490 KM) przy 1900
|
2150 Nm przy 1000-1300
2350 Nm przy 1000-1300
2550 Nm przy 1000-1300
|
13 l biodiesel
450 KM
490 KM
|
DC13 124 450
DC13 125 490
|
331 kW (450 KM) przy 1900
360 kW (490 KM) przy 1900
|
2350 Nm przy 1000-1300
2550 Nm przy 1000-1300
|