Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: Polskie autobusy na Busworld

infobus
27.10.2013 21:14

Tegoroczna edycja największych autobusowych targów w Europie jest już za nami. Relację z wystawy rozpoczynam od opisu stoisk polskich producentów. W Kortrijk zadebiutowały m.in. konstrukcje AMZ CS12LEE oraz Automet Apollo Euro 6 oraz liczne zabudowy minibusów bazujące na najnowszej generacji furgonu Mercedes-Benz Sprinter Euro 6. Największą ofertę –aczkolwiek dobrze nam już znaną z targów w Kielcach –pokazał Solaris Bus &Coach, a konferencja prasowa firmy z Bolechowa była niewątpliwie jednym z ważniejszych medialnych wydarzeń podczas belgijskiej wystawy. Innowacyjne konstrukcje zaprezentowali dziennikarzom Solange Olszewska, prezes firmy, Martin Gruber, członek zarządu oraz po raz pierwszy na europejskich targach –Dariusz Michalak, wiceprezes firmy. W konferencji wzięli udział najważniejsi redaktorzy branżowi w Europie, a stoisko producenta w kolejnych dniach odwiedzili przedstawiciele największych firm przewozowych. Ostatecznie w tegorocznej edycji wystawy Busworld wzięło udział aż siedmiu producentów z Polski, co należy do jednych z najlepszych wyników w historii. Do pełnego sukcesu brakowało nam tylko jednego elementu: wsparcia dla polskiej reprezentacji ze strony administracji rządowej. O ile podczas targów IAA w Hanowerze od czasu do czasu pojawia się polski ambasador z Berlina, tak w Kortrijk położnym ok. 100 km od Brukseli nie zjawił się nikt. Oczywiście nie miałoby to żadnego przełożenia na targowe rozmowy czy zawierane kontrakty, ale byłoby symbolicznym gestem wsparcia dla polskiego przemysłu autobusowego –jednego z największych w Europie. Chyba jednak za dużo wymagamy, gdyż jak pokazuje przykład lokalnych targów TRANSEXPO politycy dalekim łukiem omijają autobusowy wystawy –w przeciwieństwie do imprez kolejowych. Może kiedyś doczekamy się jakiejś tutaj zmiany. Oby. Poniżej przedstawiamy skrótową prezentację oferty polskich producentów autobusów na targach w Kortrijk:

1_7602_7603_7604_760

AMZ-KUTNO: w Kortrijk producent z Kutna pokazał dwa elektrobusy: znamy nam już dobrze model City Smile 10 LFE (już z przebiegiem 16600 km) oraz długo oczekiwany 12-metrowy, niskowejściowy elektrobus City Smile 12 LEE z silnikami ZIEHL-ABEGG w piatach kół. To jednocześnie pierwszy polski elektrobus klasy MAXI, który wszedł do regularnej eksploatacji w szwedzkiej miejscowości Umea. Obsługuje tam linię o długości 40 km, łączącej centrum miasta z portem lotniczym, korzystając z automatycznego, kontaktowego systemem szybkiego ładowania dachowego (pantograf). Elektrobus może na swój pokład zabrać 73+1 osób, w tym 33+1 na miejscach siedzących –dla porównania wersja z silnikiem Diesla ma pojemność 111+1 osób. Zabudowę tego systemu zrealizowało biuro konstrukcyjno-rozwojowe Hybricon Bus System, które oferuje pojazdy AMZ na wszystkie skandynawskie rynki pod marką HAW (Hybricon Arctic Whisper). W ofercie szwedzkiej spółki jest także infrastruktura do ładowania pojazdów i to właśnie ona dostarczyła do Umea system napowietrznego ładowania na przystankach. Co ważne, pokazany City Smile 12 LEE posiada arktyczny pakiet wyposażenia –m.in. podgrzewane wejścia, wzmocnioną izolację podłogi czy podwójne szyby. Wszystko to w ramach przygotowań do mroźnej, skandynawskiej zimy, która w tym roku po raz pierwszy przetestuje elektrobusa AMZ. Pojazd wszedł do regularnej eksploatacji w Umea w maju br., a jego aktualny przebieg to 2600 km. Dodajmy, że na równolegle odbywających się targach w Monachium –eCarTec 2013 –miała miejsce premiera autobusu konferencyjnego na bazie AMZ City Smile 12 LEE dla firmy ZIEHL-ABEGG, który opiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa. Jak na razie elektryczna przyszłość firmy AMZ rysuje się bardzo dynamicznie –na początku listopada podczas oficjalnego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej w Umea ma nastąpić podpisanie umowy na dostawę przegubowego elektrobusa AMZ, a także być może kolejnych 12-metrowych egzemplarzy. Będziemy o tym informować.

8_7609_76010_76011_760

AUTOMET: firma z Sanoka poszła na całość i pokazała w Kortrijk dwa premierowe pojazdy: Mercedes-Benz Sprinter 519 Euro 6 o pojemności 19+1 oraz Apollo na podwoziu Atego Euro 6. Szczególnie ta ostatnia konstrukcja o pojemności 38+2 miejsc pasażerskich wzbudzała sporą ciekawość wśród zwiedzających. Nowy design –naszym zdaniem o wiele ciekawszy niż w poprzednich modelach –mocno promuje trójramienną gwiazdę a chromowany „grill”przypomina stylistykę najnowszego Sprintera. Jednak najważniejszą zmianą jest sam silnik. Jak wiadomo największym mankamentem zabudów na Atego jest jednostka napędowa umieszczona z przodu pojazdu, co przenosi zwiększony poziom hałasu i wibracje w porównaniu do konstrukcji tylnosilnikowych. W najnowszym Apollo charakterystyczny klang i głośna praca jednostki napędowej zostały ograniczone do minimum dzięki zastosowaniu zupełnie nowego, 4-cylindrowego silnika OM 934 o pojemności 5,1 litra. Jednostka ta z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i regulacją faz rozrządu oferowane jest w szerokim zakresie mocy: od 115 kW (156 KM) do 170 kW (231 KM). W Apollo zastosowano wersję o mocy 130 kW (177 KM) przy 2200 obr./min i momencie obrotowym 750 Nm przy 1200 –1600 obr./min. Korzystnie prezentuje się teraz także zużycie paliwa. Wysokie ciśnienie zapłonu, przekraczające 200 barów, oraz nowoczesny systemem wtrysku common rail o ciśnieniu roboczym 2400 barów dają oszczędność na poziomie 2 proc. niższego spalania od tych samych konstrukcji poprzedniej generacji. Do tego dochodzi mniejsze zużycie czynnika AdBlue, które ograniczone o połowę do 2-2,5 procent spalanego paliwa. I na zakończenie dodajmy, że teraz Atego jest seryjnie wyposażony w układ kontroli stabilności ESP oraz jest fabrycznie dostępny z retarderem magnetycznym, zapewniającym silne wsparcie dla układu hamulcowego. Najnowszą konstrukcję Autometu przedstawimy bliżej w kolejnych wydaniach InfoBusa.

5_7606_7607_760

AUTO-CUBY: podobnie jak na TRANSEXPO –na Busworld firma z Gościcina pokazała na targach TRANSEXPO trzy autobusy klasy MINI, w tym miejski City Line o obniżonym przednim i tylnym wejściu oraz dwa turystyczne modele Tourist Line o pojemności 19 i 24 osób. Zastanawiający był brak najnowszych modeli na bazie Sprinter Euro 6. Jak nam wyjaśnił Marek Truszkowski, właściciel Auto-CUBY to efekt braku czasu, aby dokładnie przygotować premierowe egzemplarze. –„Konstrukcje prezentowane na targach są wizytówką firmy i muszą być perfekcyjnie dopracowane –podkreśla Marek Truszkowski. – Wraz z wejściem nowego Sprintera Euro 6 chcemy popracować nad nową stylistyką i dlatego wypuścimy pierwszy tego typu model na wiosnę 2014 r. Aktualnie realizujemy zwiększone dostawy na minibusy spełniające jeszcze normę Euro 5 i na tym przede wszystkim skupiamy naszą bieżącą działalność.”Jak podkreślił w rozmowie szef Auto-CUBY –Sprintery zachowały dobre osiągi silników – kierowca nie odczuje tu żadnej różnicy bez względu na to, czy zasiądzie za kierownicą Sprintera zgodnego z Euro 5, czy z Euro 6. To istotna informacja dla flot, w których pracownicy używają na co dzień różnych samochodów. Dostępne wersje silnikowe i przełożenia przekładni głównej pozostały bez zmian.

12_760

BUSPRESTIGE: w Kortrijk firma spod Wejherowa świętowała debiut najnowszych minibusów na bazie Mercedes-Benz Sprinter 519 Euro 6 o pojemności 19+1 miejsc. Dewizą producenta jest mulit-funkcjonalność i oba modele mogą być zaoferowane także w konfiguracji 23+1. Co warto podkreślić oba pojazdy zostały wyposażone w polskie fotele firmy Intap. Jak powiedział nam Tomasz Muszkiewicz, właściciel firmy –Busprestige stawia na dobre, krajowe rozwiązania, a przede wszystkim na produkty z pełną homologacją. –„Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem i nie idziemy tutaj na żadne kompromisy”–podkreśla Tomasz Muszkiewicz. Kolejnym znakiem rozpoznawczym firmy jest rozwinięta hydrografika, czyli nowatorska technologia nanoszenia przeróżnych wzorów na skomplikowane powierzchnie, które mogą idealnie imitować karbowany metal czy drewno. Efekty tych prac można zobaczyć oczywiście w najbardziej ekskluzywnych pojazdach spółki. Łącznie w tym roku zakład w Kębłowie opuści ok. 95 minibusów zabudowanych na bazie pojazdów Mercedes-Benz Sprinter i VW Crafter. To o ok. 20% więcej niż przed rokiem, a znaczna część wyprodukowanych pojazdów trafi na rynek szwedzki i niemiecki. Największa zmiana w zaprezentowanych w Kortrijk modelach Sprinter Euro 6 –oprócz face-liftingu ściany przedniej –to oczywiście najnowsza jednostka napędowa V6 OM 642 o pojemności 3 litrów, czyli jedyna V-szóstka pod maską europejskiego vana. Jego moc to 140 kW (190 KM) przy 3800 obr./min, a maks. moment 440 Nm dostępny jest przy 1600-2600 obr./min. Silnik osiąga wyśrubowane standardy z pomocą technologii SCR (wtrysk czynnika AdBlue do spalin). Płyn ten dostępny jest na niemal wszystkich stacjach paliw w Europie, w zbiornikach o różnej pojemności. Litr płynu kosztuje około połowy ceny litra oleju napędowego. Ponieważ czynnik ten zamarza przy -11 st. Celsjusza, system zasilania AdBlue w Sprinterze jest podgrzewany, i odwrotnie, sam wtryskiwacz jest chłodzony. 18-litrowy zbiornik AdBlue zlokalizowano w lewej części komory silnikowej, patrząc od frontu. Jego pojemność wystarczy na pokonanie około 6000 km, zależnie od sposobu eksploatacji samochodu. Gdy poziom czynnika AdBlue zbliża się do minimalnego, na panelu wskaźników pojawia się żółta lampka ostrzegawcza – na około 1000 km przed zużyciem całego płynu, w zależności od charakterystyki jazdy kierowcy. Jeśli ten nie uzupełni zbiornika, prędkość silnika zostanie zredukowana do około 75 proc. 300-500 km później prędkość samochodu zostanie ograniczona do 20 km/h. Miejmy nadzieje, że wraz z szerokim wejściem pojazdów z systemami SCE rozwinie się w naszym kraju infrastruktura tankowania AdBlue, który będzie dostępny na każdej stacji benzynowej.

14_76015_760

CMS AUTO: na Busworld producent z Sulejówka pokazał dwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter o pojemności 19+1, spełniające normę Euro 6. Pojazdy wyróżniały się m.in. nowymi lakierami, w tym pierwszy wystąpił w oryginalnej wersji czarny perłowy metalik (Sprinter 519 o pojemności 19+1 –fotele Sege), a drugi –w kolorze monolit beż (Sprinter 519 o pojemności 16+1 –fotele Sege) z gamy barw Mercedesa przeznaczonej dla samochodów osonbowych, położonym już przez CMS-Auto.Aby móc pokazać oba pojazdy w Kortrijk firma pracowała od początku września przez 7 dni w tygodniu. Efekt końcowy jest naprawdę niezły, a dodatkowo pojazdy te już posiadają homologację. Analogiczne dokumenty na modele wykonane na bazie VW Crafter Euro 6 firma otrzyma w listopadzie br. Pokazany w Kortrijk beżowy Sprinter posiadał dodatkowo pełen Pakiet Asystenta Kierowcy. Obejmuje on m.in. układy: Asystenta Bocznego Wiatru, Collision Prevention Assist, Asystenta Martwego Pola, Asystenta Świateł Drogowych oraz Asystenta Pasa Ruchu. Szczególnie ten pierwszy, który w pełni kompensuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie auta, może być ważnym rozwiązaniem w autobusowych zabudowach. Bazuje on na seryjnie montowanym układzie ESP i aktywowany jest w trakcie jazdy z prędkością od 80 km/h. Nowymi opcjami są także: Asystent Martwego Pola, który ostrzega kierowcę przed innym pojazdami znajdującymi się w tzw. martwym polu podczas zmiany pasa oraz Asystenta Pasa Ruchu, który zaalarmuje kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli van zaczyna przekraczać linie rozdzielające pasy ruchu bez włączonych kierunkowskazów. Na zakończenie warto podkreślić, że CMS-Auto zaczyna coraz poważniej myśleć o miejskich zabudowach –w maju br. wykonano próbną serię pojazdów LE-R dla niemieckiego klienta na bazie Iveco, a w przyszłym roku firma prawdopodobnie pokaże miejskiego minibusa z obniżonym wejściem w przednich drzwiach. Tym samym segment miejskich minibusów rozszerzy się o kolejnego producenta. Zaczyna robić się tutaj ciekawie.

16_76017_76018_76019_760

KAPENA: firma z Włynkówka pokazała na stoisku francuskiej firmy Hervouet Industry (przedstawiciela Kapeny i chińskiej marki King Long) dwa autobusy z serii Thesi na bazie Iveco Daily 70C17. Pierwszy w wersji szkolnej o pojemności 32+1 i długości 8650 mm, zaś dugi – w wersji międzymiastowej o pojemności 28+1 i długości 8040 mm. Ten bardziej luksusowy model został wyposażony w klimatyzację z indywidulanymi nawiewami, Webasto i retarder Telma. Co ciekawe mimo zapowiedzi wystawienia pojazdów spełniających normę Euro 6, w obu konstrukcjach zastosowano silniki z normę EEV. Szkoda, bo sami jesteśmy bardzo ciekawi jakie włoski producent wprowadzi w Daily wraz z normą Euro 6. Czasu do 1 stycznia 2014 r. zostało coraz mniej.

20_760

POLSTER –na targach w Belgii producent pokazał minibusa na bazie Mercedes-Benz Sprinter 519 o pojemności 22+1, spełniającego normę Euro 6. Firma z Piły ma bardzo ciekawy profil produkcyjny i oprócz zabudów zajmuje się również remontami autobusów (w tym również oldtimerów). W tym zakresie zdaniem przedstawicieli Polsteru liczba zamówień remonty całopojazdowe z polskiego rynku wyraźnie się kurczy, a wzrasta na Zachodzie Europy. Razem jest to ok. 30-40 remontów rocznie. Z kolei poziom produkowanych minibusów wynosi ok. 40-50 egzemplarzy rocznie, które przede wszystkim trafiają na eksport –m.in. do Finlandii i Szwecji. Aktualnie producent szuka przedstawiciela na kraje niemieckojęzyczne. Pokazany w Kortrijk Sprinter Euro 6 zwracał na siebie uwagę bardziej dynamiczną przednią ścianą. Zgodnie z obecnym stylem projektowania Mercedes-Benz, osłona chłodnicy została poszerzona i wznosi się teraz bardziej pionowo, a trzy perforowane listwy dbają o poprawny przepływ powietrza i wyraźnie nawiązują do wzornictwa znanego z Citana oraz najnowszych ciężarówek spod znaku trójramiennej gwiazdy. Elegancki wizerunek Sprintera podkreśla podcięta oprawa wlotu powietrza. To samo dotyczy nowego, bardziej masywnego zderzaka z silniej zaakcentowaną listwą pod osłoną chłodnicy. Centralny wlot powietrza jest teraz cofnięty, a jego otwór może służyć jako stopień pomocny podczas czyszczenia przedniej szyby. Nowe przednie lampy nadają Sprinterowi pełen energii, agresywny wizerunek – ich klosze zyskały ostrzejsze kontury i wkłady podzielone na osobne segmenty. W dolnej części znajduje się miejsce na LED-owe światła do jazdy dziennej. Wyżej poprowadzona maska ma teraz bardziej wyraziste rysy i zapewnia lepszą ochronę pieszym. Tylny pas Sprintera z centralnie umieszczoną gwiazdą Mercedesa pozostał niemal bez zmian. Model korzysta jednak teraz z dwuelementowych lamp oraz nowego oznakowania. Emblemat 'BlueTEC’ nawiązuje do rozwiązań w układzie napędowym. Po tych właśnie elementach można rozpoznać najnowszego Sprintera.

21_76022_76023_76024_760

SOLARIS: i „last but not least”polski producent z Bolechowa przedstawił na Busworld 2013 najnowsze rozwiązania w zakresie bezemisyjnych autobusów elektrycznych oraz pojazdów spełniających normę emisji spalin Euro 6. Było to jednocześnie największe i najlepiej zorganizowane stoisko spośród wszystkich polskich firm obecnych na targach w Kortrijk. Solaris jako też jedyna firma z Polski zorganizowała na wystawie swoją konferencję prasową, podczas której zaprezentowała szczegóły, „kawowej”oferty (identycznej jak na targach w Kielcach), czyli: autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania dachowego, międzymiastowy InterUrbino z silnikiem Cummins ISB6.7E6 oraz model Urbino 18 napędzany jednostką Paccar (DAF) MX-11. Na terenach zewnętrznych po raz pierwszy zaprezentowano zobacz „dwunastkę”Solarisa z poziomo usytuowanym silnikiem DAF Euro 6, z układem drzwi 2-2-0. –„Jesteśmy już po przeprowadzeniu wszystkich wymaganych prawem testów i homologacji związanych z wprowadzeniem do produkcji seryjnej autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 6 –powiedział Dariusz Michalak, Członek Zarządu ds. Badań i Rozwoju w Solaris Bus &Coach. – Homologacje tradycyjnie wykonaliśmy przy współpracy z czeskim TUV Sud i hiszpańską Idiadą. Aktualnie jesteśmy już gotowi przyjmować zamówienia na dostawy seryjne takich autobusów. Zresztą pierwsze kontrakty na dostawę Urbino z Euro 6 już podpisaliśmy. Dodatkowo, aby nasi klienci otrzymali produkt dopracowany w najdrobniejszych szczegółach, prowadzimy ostatnie etapy testów optymalizacyjnych autobusów z silnikami DAF Euro 6. Pierwsze nowe jednostki napędowe zamontowaliśmy w naszych najbardziej popularnych modelach, czyli Urbino 12, Urbino 18, Urbino 12 LE i InterUrbino. Już na początku IV kwartału tego roku będziemy mogli uruchomić ich produkcję seryjną. Równolegle prowadzimy prace z silnikami Cummins w naszych mniejszych pojazdach miejskich oraz w InterUrbino. Tego typu autobusy z silnikami Euro 6 pojawią się w produkcji seryjnej z początkiem 2014 r.”