Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: MAN z efektywną ofertą Euro 6

infobus
31.10.2013 17:53
Podczas targów autobusowych w Kortrijk MAN zaprezentował pełną gamę autobusów z najnowszymi silnikami spełniającymi normę Euro 6. Zostały one wyposażone w następujące jednostki:
– D0836 o pojemności 6,9 l i zakresie mocy 250-290 KM (autobusy miejskie i międzymiastowe solo)
– D2066 o pojemności 10,5 l i zakresie mocy 280-400 KM (autobusy miejskie klasy MEGA, wydłużone autobusy między miastowe, autobusy turystyczne solo)
– D2676 o pojemności 12,4 l i zakresie mocy 440-505 KM (autobusy turystyczne klasy MEGA)
– gazowy E0836 o pojemności 6,9 l i zakresie mocy 162-206 KM (autobusy miejskie solo)
– gazowy E2876 o pojemności 12,8 l i zakresie mocy 200-228 KM (przegubowe autobusy miejskie)
Podczas konferencji prasowe MAN pochwalił się niedawno otrzymanym certyfikatem TÜV w zakresie niskiego spalania. Testowany na dystansie 1320 km autokar Neoplan Cityliner wykazał się rewelacyjnym zużyciem paliwa na poziomie 19,8 l/100 km. Jak widać po Daimler Buses mamy kolejny przykład testowania autobusów przez niezależne instytuty badawcze. Tam była DEKRA, tutaj jest TÜV. Czy taka praktyka stanie się już standardem? Zobaczymy. Na pewno ważnym wydarzeniem był pokaz w Kortrijk międzymiastowego modelu Neoplan Jetliner, które go szkielet powstaje w Starachowicach, a kompletne nadwozie –w Plauen. To klasycznym wielofunkcyjny autobus, który zarówno sprawdzi się podczas codziennej obsługi regularnych linii dalekodystansowych, jak i podczas weekendowych wycieczek. Jego wysokość podłogi to 1070 mm, co m.in. przekłada się na sporą pojemność podpodłogowych bagażników. Na Busworld debiutant został wyposażony w 360-konny silnik D20 Euro 6, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów MAN TipMatic Coach. Ponadto targowy egzemplarz był wyposażony w windę dla wózków inwalidzkich. Ponadto Jetliner został wyposażony –podobnie jak model Lion`s Rergio –w nowy, lekki typ siedzeń, które dają do 15% oszczędności w wadze podwójnego fotelu w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami. Autobus posiada także nową, wodoodporną tapicerkę, którą z łatwością można zmyć wodą. Wysokiej jakości materiał o wyglądzie skóry wytrzymuje duże naprężenia i odkształcenia, a jednocześnie jest łatwy do czyszczenia. Kolejny plus to około 40 procent mniejsza waga niż np. skóra.
MAN Lion`s City GL CNGMAN Lion`s City GL CNGMAN Lion`s City GL CNGMAN Lion`s City GL CNG
W tym roku MAN wprowadził do swoich luksusowych autokarów Neoplan Starliner i Cityliner system wspomagania awaryjnego hamowania (EBA). Podobnie jak w rozwiązaniach stosowanych w Daimler Buses (ABA), gdzie radar cały czas monitoruje sytuację na drodze, a w przypadku braku reakcji kierowcy na podawane ostrzeżenia, sam inicjuje awaryjne hamowanie. Czujnik radarowy znajduje się na przedniej masce, w środku chromowanego panelu powyżej tablicy rejestracyjnej. Przypomnijmy, że od listopada 2015 r. taki system będzie obowiązkowy systemu dla wszystkich nowo rejestrowanych autobusów.
Neoplan CitylinerNeoplan CitylinerMAN Lion's Coach LNeoplan Jetliner
Oczywiście w Kortrijk MAN potwierdził swoje kompetencje także w zakresie autobusów miejskich, pokazując gazowy autobus przegubowy MAN Lion`s City GL o długości 18,75 m, w kompletacji dostosowanej do potrzeb systemów BRT. W pojeździe mamy układ 5 drzwi (2-2-2-2-2), które oferują szybki przepływ pasażerów. Pasażerowie mogą podłączyć się do darmowego hotspotu Wi-Fi , a wnętrze jest doskonale oświetlone przez cztery listwy z ponad 1500 diodami LED. W efekcie wnętrze jest równomiernie oświetlone i naprawdę świetnie to wygląda. Co ciekawe –dwa środkowe paski LED zapewniają podstawowe oświetlenie, podczas gdy dwa skrajne są w stanie generować określone kolory. Sercem autobusu (wyprodukowanego w fabrykach MAN w Sadach i Starachowicach) jest silnik MAN E2876 CNG w Euro 6. Podsumowując: w Kortrijk na zwiedzających stoisko niemieckiej marki czekały następujące pojazdy:
– autobus turystyczny Neoplan Cityliner w wersji do obsługi regularnych linii dalekobieżnych;
– autobus turystyczny MAN Lion’s Coach L w wersji EfficientLine;
– premierowy autobus międzymiastowy o podwyższonym komforcie (kombi) Neoplan Jetliner –po raz pierwszy w wersji z silnikiem MAN Euro 6;
– autobus międzymiastowy MAN Lion’s Regio C o długości 12,8 m;
– przegubowy autobus miejski o długości 18,75 m MAN Lion’s City GL CNG w wersji przeznaczonej do obsługi linii typu BRT. I był to jednocześnie jedyny na stoisku wewnętrznym autobus wyprodukowany przez fabryki MAN w Sadach i Starachowicach. Na szczęście znacznie więcej tego typu konstrukcji mogliśmy spotkać na zewnątrz, w tym m.in. Lion`s City Hybrid czy MAN Lion`s City M z aluminiową konstrukcją o długości 9,7, Postaramy się w kolejnych wydaniach InfoBusa napisać o tej ciekawej wersji miejskiego midibusa MAN-a.
MAN Lion's Regio CMAN Lion's City HybridMAN Lion's City MMAN Lion's City M