Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: Iveco z elektrobusem Ellisup

infobus
24.10.2013 15:28

Oszczędzanie paliwa nigdy nie było tak proste –to hasło tegorocznych targów Busworld w koncernie Iveco. Jego realizacja przez producenta ma być możliwa nie tylko poprzez wprowadzenie nowej gamy autobusów z silnikami spełniającymi normy Euro VI, ale także poprzez prace w zakresie innowacyjnych i alternatywnych rozwiązań dla transportu publicznego. Pierwsze efekty tych działań mogliśmy zobaczyć w Kortrijk. Najważniejszym wydarzeniem dla Iveco, a kto wie, czy nie także całych tegorocznych targów była premiera elektrycznego autobusu Ellisyp. To pojazd na gumowych kołach, ale wyposażony w pantograf. Patrząc na takie nowości należy zadać sobie pytanie, gdzie aktualnie przebiega granica między autobusem, trolejbusem i tramwajem? Z drugiej jednak strony trzeba zauważyć, że poszukiwanie alternatywy dla diesla jest nieuniknione i motoryzacyjni potentaci zmuszeni są do podejmowania takich wyzwań. Na tegorocznych targach, oprócz elektrycznego Ellisypa, koncern pokazał 12-metrowego Urbancity, wyposażonego w silnik Tector 7, Crossway`a LE w wersji 13 –metrowej, Crossway`a Pop, o takiej samej długości z silnikiem Tector 7 oraz Magelysa Pro z silnikiem Cursor 9. To w hali wystawienniczej. Kolejnych pięć autobusów producent udostępnił do testów na powierzchniach zewnętrznych. Łącznie to aż 10 pojazdów!

Urbanway Euro VICrossway Euro VIMagelys Euro VI

Iveco Euro VI
Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowej prezentacji elektrobusa Iveco warto na chwilę zatrzymać się przy pojazdach dieslowskich, które nie dość, że mają być tańsze w eksploatacji, z uwagi na niższe (od 5 do 10% zużycie paliwa) to jeszcze będą mogły zabrać na swój pokład więcej pasażerów. I tak oferta Iveco to przede wszystkim:
•Urbanway –zupełnie nowy autobus miejski –teraz dostępny z silnikiem Tector 7 i liczbą miejsc zwiększoną o 10%,
•Crossway –jedyny autobus przeznaczony do obsługi tras międzymiastowych z 63 fotelami dla pasażerów na 13 metrach długości
•Magelys –jego cechy charakterystyczne to unikatowa stylistyka, podwyższony komfort i znakomite osiągi
Oczywiście wszystkie pojazdy z nowej linii są wyposażone w silniki spełniające normę Euro VI, opracowane przez FPT Industrial. Wszystko po to, aby zaspokoić coraz większe potrzeby klientów. Konieczność spełnienia bardziej surowych norm, dotyczących spalania spowodowała wprowadzenie do oferty producenta nowych motorów. I tak dotychczasowe silniki Tector i Cursor Euro V EEV musiały ustąpić miejsca nowym jednostkom Tector 7 i Cursor 9 Euro VI o większej pojemności (6,7 zamiast 5,9 litra w przypadku silników Tector oraz 8,7 zamiast 7,8 litra w przypadku silników Cursor). Jak zapewnia producent silniki te rozwijają wyższa moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa. Wszystko zgodnie z hasłem „Oszczędzanie paliwa nigdy nie było tak proste”. Inaczej niż w przypadku silnika Cursor 8 w jednostce Cursor 9 Euro VI układ wtrysku paliwa Common Rail najnowszej generacji jest ukryty pod pokrywa zaworów. Takie rozwiązanie powoduje znaczne zmniejszenie hałasu wewnątrz pojazdu. W celu zapewnienia zgodności z nowymi przepisami normy Euro VI silniki otrzymały specjalny układ oczyszczania spalin Hi-eSCR (wysoko wydajna selektywna redukcja katalityczna) opatentowany przez FPT Industrial. Technologia ta zapewnia optymalizacje procesu spalania w silniku, do którego doprowadzane jest tylko czyste powietrze. Czystość spalin zapewnia wyłącznie proces realizowany dopiero za silnikiem, co oznacza eliminację układu recyrkulacji (EGR). Taka technologia szczególnie dobrze sprawdza się w autobusach i autokarach z silnikiem umieszczonym z tyłu, któremu trudniej zapewnić właściwe chłodzenie, a także w pojazdach eksploatowanych głównie w trakcie jazdy miejskiej, charakteryzującej się niską prędkością i koniecznością częstego zatrzymywania się (EGR wymaga zwiększenia wydajności układu chłodzenia –o co najmniej 30% przy tej samej pojemności silnika).
Technologia Hi-eSCR, chroniona licznymi patentami stanowi proste rozwiązanie pozwalające ograniczyć emisję zanieczyszczeń, zgodnie z postanowieniami normy Euro VI. Hi-eSCR funkcjonuje bez dodatkowych skomplikowanych podzespołów, nie zanieczyszcza chemicznie silnika ani powiązanych z nim układów oraz nie powoduje nadmiernego obciążenia termicznego. Efektem jej zastosowania jest także obniżenie masy i poprawa niezawodności. Na korzyść Iveco przemawia także modernizacja i optymalizacja przekładni oraz zmniejszenie masy pojazdu, skutkujące obniżeniem zużycia paliwa o 5 do 10% w porównaniu z wersjami zgodnymi z norma Euro V (w zależnosci od modelu i specyfiki eksploatacji). Dlaczego? Otóż proste rozwiązania oferowane w pojazdach Iveco Bus zgodnych z Euro VI, takie jak chociażby technologia Hi-eSCR spotkały się już z zainteresowaniem klientów. Dotychczas firma przyjęła ponad 500 zamówień na autobusy spełniajace normy Euro VI, ostatnio od szwajcarskiego operatora transportowego Post Auto. Poniżej krótka charakterystyka pojazdów z oferty Iveco, spełniających normy Euro VI.
Urbanway to zupełnie nowy autobus miejski, teraz dostępny z silnikiem Tector 7 i liczbą miejsc zwiększoną o 10%. Na tegorocznym Kongresie Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP) w Genewie został zaprezentowany w wersji z montowanym poprzecznie silnikiem Cursor 9. Teraz będzie oferowany z nowym sinikiem Tector 7, w układzie wieżowym, który lepiej spełnia zróżnicowane potrzeby eksploatacji w sieciach transportowych. Urbanway z silnikiem Tector 7 o mocy 286 KM jest o ponad 800 kilogramów lżejszy od poprzednika (12-metrowego Citelisa z silnikiem Cursor 8 o mocy 290 KM). Umożliwiło to producentowi zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów o 10%. Zupełnie nowa strefa kierowcy została zaprojektowana zgodnie z zasadami EBSF (Europejski Autobus Przyszłości), opracowanymi z inicjatywy UITP, pod kątem jak najlepszej ergonomii oraz maksimum przestrzeni i komfortu.
Crossway to jedyny w ofercie Iveco autobus, przeznaczony do obsługi tras międzymiastowych, z 63 fotelami dla pasażerów na 13 metrach długości. To jedyny pojazd na rynku, który może zabrać aż tylu podróżnych na swój pokład przy rozmiarze nieprzekraczającym wspomnianych 13 metrów. Pełna oferta producenta obejmuje trzy długości (10,8 m, 12 m i 13 m) oraz trzy wersje (niskopodłogowa z homologacją autobusową i autokarową, międzymiastowa oraz mieszana, która zastąpiła wersje Arway/Evadys H Euro V EEV). Wprowadzenie silników Euro VI przyczyniło się, w przypadku Crossway-ów do poprawy komfortu w ich wnętrzu, dzięki zmniejszeniu natężenia hałasu o ponad połowę. Firmy eksploatujące te autobusy już uznały strefę pracy kierowcy modelu Crossway Euro VI za „najlepszą pod względem ergonomii”. Jest to między innymi zasługa jej wydłużenia o 10 centymetrów, dzięki zwiększeniu przedniego zwisu. Do poprawy warunków pracy kierowcy przyczyniła się także nowo opracowana deska rozdzielcza, zwrócona pod kątem 65 stopni w kierunku jego fotela.
Magelys Euro VI pozostaje flagowym modelem marki w segmencie autobusów turystycznych, oferując pasażerom szeroką perspektywę na krajobrazy i ulice miast, przez które prowadzi trasa wycieczki, nie tylko dzięki przestronnemu wnętrzu, ale także specjalnym oknom wzdłuż krawędzi dachu. Podobnie jak w przypadku modeli Urbanway i Crossway, również Magelys stał się znacznie lżejszy, a zastosowanie standaryzowanych podzespołów przyczyniło się do optymalizacji kosztów posiadania. Magelys z silnikiem Cursor 9 Euro VI został przystosowany do specyficznych potrzeb klientów, ze szczególnym uwzględnieniem przełożeń tylnego mostu, dopasowanych do warunków eksploatacji tych pojazdów. Magelys w najlepiej wyposażonej wersji ma być odpowiedzią Iveco na postępującą liberalizację rynku przewozów regionalnych i krajowych, obsługiwanych przez międzynarodowych operatorów. Model ten może sprostać nowoczesnym standardom mobilności, takim jak wyższe prędkości i większa częstotliwość kursowania, zapewniając przy tym jednocześnie wysoki poziom obsługi na pokładzie przy rozsądnych kosztach eksploatacji. W autokarze zastosowano także rozwiązania ułatwiające wsiadanie, takie jak podnoszona platforma dla pasażerów z ograniczoną sprawnością ruchową oraz opcje umożliwiające korzystanie z nowoczesnych technologii, w tym Wi-Fi, kilka gniazdek 220 V oraz gniazdka USB do podłączenia różnego rodzaju urządzeń oraz monitorów LCD. Dzięki temu model Magelys można dostosować do potrzeb różnych grup pasażerów i charakteru podróży.

Ellisup - nowość od IvecoEllisup - nowość‡ od IvecoEllisup - nowość‡ od IvecoEllisup - nowość‡ od Iveco

Ellisup

I wreszcie światowa premiera –elektryczny autobus Ellisup, który jest pierwszym efektem pracy koncernu Iveco nad przyszłością pasażerskiego transportu autobusowego. To nie tylko technologia, ale także nowoczesny i trochę zaskakujący design. Koncepcja tego pojazdu powstała przy współpracy partnerów Iveco, takich jak Michelin, RATP, CEA IFSTTAR czy RECUPYL. Z założenia pojazdy Ellisup mają pokonywać całą trasę przy pomocy zasilania z baterii, które będą ładowane na pętlach przy użyciu pantografu. Cały proces ładowania ma zająć nie więcej niż kilka minut. Oczywiście decydując się na wprowadzenie do ruchu takich pojazdów należy od razu pomyśleć o budowie sieci trakcyjnej, z której autobus mógłby pobierać energię. Pojazd jest wyposażony w cztery małe silniki elektryczne, zbudowane przez firmę Michelin. Dodać tu należy, że autobus jest czteroosiowy, silniki zaś zostały zlokalizowane przy czterech z ośmiu kół. Wykorzystuje on baterie i superkondensatory, służące do magazynowania energii elektrycznej. To odróżnia ten pojazd chociażby od trolejbusów, które na bateriach mogą pokonać co najwyżej krótkie odcinki. Ciekawy jest także design nowego produktu Iveco. Wnętrze ma zapewniać szybką wymianę pasażerów. Na uwagę zasługują drewniane siedzenia, czyżby szykował się powrót do takich właśnie standardów? Większe okna zapewniają pasażerom panoramiczny widok. Ellisyp to także wiele innowacji, które zapewniać mają komfort i bezpieczeństwo. A więc wszystko z myślą o pasażerach. Pokazany na Busworld pojazd jest egzemplarzem demonstracyjnym. Przed producentem jeszcze sporo pracy, przed autobusem testy. Czy właśnie takie pojazdy mają szansę zastąpić autobusy dieslowskie? Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy jeszcze trochę poczekać.