Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2013: Irizar z normą Euro 6

infobus
28.10.2013 20:50
Hiszpański producent pokazał na targach Busworld 2013 kompletną gamę swoich integralnych autobusów z silnikami Paccar (DAF) Euro 6. W turystycznych seriach Irizar i6 iIrizar PB oferta napędowa wygląda następująco:
– MX11 271, 271kW/369 KM (1,650 obr. / min) , 1,600 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min) – w wersji i6 na rynek Wlk. Brytanii;
– MX11 291, 291kW/396 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 1,900 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) –tylko i6
– MX11 320, 320kW/435 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 2,100 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) – i6 i PB
– MX13 340, 340kW/460 KM (1.425-1.750 obr. / min) , 2,300 Nm (1.000 – 1.425 obr. / min) – i6 i PB
Z kolei w segmencie międzymiastowym z modelem i4 na czele Irizar przewidział następujące jednostki (w zależności od gabarytów autobusów):
– MX11 240 , 240kW/326 KM (1,650 obr. / min) , 1,400 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min)
– MX11 271, 271kW/369 KM (1,650 obr. / min) , 1,600 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min)
– MX11 291, 291kW/396 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 1,900 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min)
Podobnie jak wersje i6 oraz PB także międzymiastowa seria i4 korzysta z automatycznych skrzyń biegów: ZF AS Tronic i ZF Ecolife (tylko z silnikiem MX-11).Co do najnowszego, niskowejściowego modelu i3 to w Kortrijk został pokazany jego pierwszy egzemplarz przeznaczony na rynek brytyjski, bazujący na podwoziu Scania Euro 6 (najprawdopodobniej z 9-litrowym silnikiem). Do tej pory tego typu pojazdy odebrali także klienci z Hiszpanii, Portugalii i Danii. Pojazd może być klasyfikowany zarówno w klasie I, jak i II.
Irizar i3 w wersji z kierownicą po prawej stronie –na podwozu Scania Euro 6Irizar i3 w wersji z kierownicą po prawej stronie –na podwozu Scania Euro 6Irizar i6Irizar i6
Targi Busworld były dobrym momentem, aby podsumować najnowsze wyniki hiszpańskiego koncernu. Irizar Groupzamknął 2012 r. obrotem na poziomie 504.000.000 EUR, który w tym roku ma zostać pobity i firma osiągnie rekordowy wyniki 550 mln EUR obrotu (+15%). Na ten rezultat składa się działalność 6. zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w: Hiszpanii, Maroku, Brazylii, Meksyku, Indiach i Południowej Afryce, które łącznie zatrudniają 3400 pracowników. W tym roku zbudują oni ok. 6000 szt. autobusów, które trafią do klientów w ponad 90 krajach na całym świecie. Co ciekawy jako jeden z największych tegorocznych kontraktów zostało wymienione zamówienia dla polskiej armii, które do końca roku odbierze 60 szt. autokarów Scania-Irizar NewCentury.
Irizar cały czas inwestuje w spółki zajmujące się komponentami (jak chociażby Hispacold czy Masats) oraz nowymi technologiami. Kolejnymi sąfirmy Jema i Datik (specjalizująca się w ITS). Opracowały one razem (pod marką Creatio) dwa systemy, które Irizar chce wprowadzić do swoich autobusów. Pierwszy z nich to MagicEye, który wykrywa zmęczenie kierowcy. Układ monitoruje ruch głowy i oczu prowadzącego pojazd. Jak tylko wykryje jakieś anomalie aktywuje alarm i ostrzegakierowcę. Drugie rozwiązanie to EcoAssist, który jak wskakuje nazwa służy do bardziej ekologicznej i ekonomiczne jazdy –przede wszystkim w zakresie miejskich i międzymiastowych linii. System oblicza optymalne prędkości dla minimalnego zużycia. Jeżeli zostaną one przekroczone –EcoAssis informuje o tym kierowcę, a także poprzez GPRS administratora floty.
Irizar i6Irizar i4 z podwójnymi drzwiami po środku pojazduIrizar i4 z podwójnymi drzwiami po środku pojazduIrizar PB
Jak większość europejskich producentów także Irizar przygotowuje się do wprowadzania w pełni elektrycznych autobusów. Dwa „wirtualne”elektrobusy zamówiła już Barcelona, a jeden –San Sebastian. To ostatnie miasto otrzyma swój pojazd już w lipcu 2014 r. Jego zasiąg ma wynieść od 250 do 300 km. Konstrukcja zostanie zrealizowana w ramach projektu Irizar Electric Bus, który będzie zasadniczo zaprojektowany przez wspomnianą wcześniej spółkę od nowych technologii –Creatio. Oprócz firm Jema i Datik dołączy tutaj do nich spółka IK4. Z kolei Barcelona odbierze swoje pojazdy w ramach europejskiego projektu ZeEUS, w którym obok 42 partnerów uczestniczy także Irizar. Jego celem jest wykazanie zalet technologii zerowej emisji w ośmiu europejskich miastach: Londyn, Glasgow , Sztokholm , Munster , Barcelona , Rzym, Pilzno i ​​Bonn, gdzie panują różne warunki klimatyczne i topograficzne. To jeden z najważniejszych tego typu programów realizowanych w Europa, dlatego Irizar przykłada do niego szczególne znaczenie.