Kortrijk 2013: Irizar z normą Euro 6
Hiszpański producent pokazał na targach Busworld 2013 kompletną gamę swoich integralnych autobusów z silnikami Paccar (DAF) Euro 6. W turystycznych seriach Irizar i6 iIrizar PB oferta napędowa wygląda następująco:
– MX11 271, 271kW/369 KM (1,650 obr. / min) , 1,600 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min) – w wersji i6 na rynek Wlk. Brytanii;
– MX11 291, 291kW/396 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 1,900 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) –tylko i6
– MX11 320, 320kW/435 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 2,100 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) – i6 i PB
– MX13 340, 340kW/460 KM (1.425-1.750 obr. / min) , 2,300 Nm (1.000 – 1.425 obr. / min) – i6 i PB
Z kolei w segmencie międzymiastowym z modelem i4 na czele Irizar przewidział następujące jednostki (w zależności od gabarytów autobusów):
– MX11 240 , 240kW/326 KM (1,650 obr. / min) , 1,400 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min)
– MX11 291, 291kW/396 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 1,900 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) –tylko i6
– MX11 320, 320kW/435 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 2,100 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min) – i6 i PB
– MX13 340, 340kW/460 KM (1.425-1.750 obr. / min) , 2,300 Nm (1.000 – 1.425 obr. / min) – i6 i PB
Z kolei w segmencie międzymiastowym z modelem i4 na czele Irizar przewidział następujące jednostki (w zależności od gabarytów autobusów):
– MX11 240 , 240kW/326 KM (1,650 obr. / min) , 1,400 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min)
– MX11 271, 271kW/369 KM (1,650 obr. / min) , 1,600 Nm (1.000 – 1.650 obr. / min)
– MX11 291, 291kW/396 KM (1.450-1.700 obr. / min) , 1,900 Nm (1.000 – 1.450 obr. / min)
Podobnie jak wersje i6 oraz PB także międzymiastowa seria i4 korzysta z automatycznych skrzyń biegów: ZF AS Tronic i ZF Ecolife (tylko z silnikiem MX-11).Co do najnowszego, niskowejściowego modelu i3 to w Kortrijk został pokazany jego pierwszy egzemplarz przeznaczony na rynek brytyjski, bazujący na podwoziu Scania Euro 6 (najprawdopodobniej z 9-litrowym silnikiem). Do tej pory tego typu pojazdy odebrali także klienci z Hiszpanii, Portugalii i Danii. Pojazd może być klasyfikowany zarówno w klasie I, jak i II.
Podobnie jak wersje i6 oraz PB także międzymiastowa seria i4 korzysta z automatycznych skrzyń biegów: ZF AS Tronic i ZF Ecolife (tylko z silnikiem MX-11).Co do najnowszego, niskowejściowego modelu i3 to w Kortrijk został pokazany jego pierwszy egzemplarz przeznaczony na rynek brytyjski, bazujący na podwoziu Scania Euro 6 (najprawdopodobniej z 9-litrowym silnikiem). Do tej pory tego typu pojazdy odebrali także klienci z Hiszpanii, Portugalii i Danii. Pojazd może być klasyfikowany zarówno w klasie I, jak i II.
Targi Busworld były dobrym momentem, aby podsumować najnowsze wyniki hiszpańskiego koncernu. Irizar Groupzamknął 2012 r. obrotem na poziomie 504.000.000 EUR, który w tym roku ma zostać pobity i firma osiągnie rekordowy wyniki 550 mln EUR obrotu (+15%). Na ten rezultat składa się działalność 6. zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w: Hiszpanii, Maroku, Brazylii, Meksyku, Indiach i Południowej Afryce, które łącznie zatrudniają 3400 pracowników. W tym roku zbudują oni ok. 6000 szt. autobusów, które trafią do klientów w ponad 90 krajach na całym świecie. Co ciekawy jako jeden z największych tegorocznych kontraktów zostało wymienione zamówienia dla polskiej armii, które do końca roku odbierze 60 szt. autokarów Scania-Irizar NewCentury.
Irizar cały czas inwestuje w spółki zajmujące się komponentami (jak chociażby Hispacold czy Masats) oraz nowymi technologiami. Kolejnymi sąfirmy Jema i Datik (specjalizująca się w ITS). Opracowały one razem (pod marką Creatio) dwa systemy, które Irizar chce wprowadzić do swoich autobusów. Pierwszy z nich to MagicEye, który wykrywa zmęczenie kierowcy. Układ monitoruje ruch głowy i oczu prowadzącego pojazd. Jak tylko wykryje jakieś anomalie aktywuje alarm i ostrzegakierowcę. Drugie rozwiązanie to EcoAssist, który jak wskakuje nazwa służy do bardziej ekologicznej i ekonomiczne jazdy –przede wszystkim w zakresie miejskich i międzymiastowych linii. System oblicza optymalne prędkości dla minimalnego zużycia. Jeżeli zostaną one przekroczone –EcoAssis informuje o tym kierowcę, a także poprzez GPRS administratora floty.
Jak większość europejskich producentów także Irizar przygotowuje się do wprowadzania w pełni elektrycznych autobusów. Dwa „wirtualne”elektrobusy zamówiła już Barcelona, a jeden –San Sebastian. To ostatnie miasto otrzyma swój pojazd już w lipcu 2014 r. Jego zasiąg ma wynieść od 250 do 300 km. Konstrukcja zostanie zrealizowana w ramach projektu Irizar Electric Bus, który będzie zasadniczo zaprojektowany przez wspomnianą wcześniej spółkę od nowych technologii –Creatio. Oprócz firm Jema i Datik dołączy tutaj do nich spółka IK4. Z kolei Barcelona odbierze swoje pojazdy w ramach europejskiego projektu ZeEUS, w którym obok 42 partnerów uczestniczy także Irizar. Jego celem jest wykazanie zalet technologii zerowej emisji w ośmiu europejskich miastach: Londyn, Glasgow , Sztokholm , Munster , Barcelona , Rzym, Pilzno i Bonn, gdzie panują różne warunki klimatyczne i topograficzne. To jeden z najważniejszych tego typu programów realizowanych w Europa, dlatego Irizar przykłada do niego szczególne znaczenie.