Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2009: VDL i trzy nowe gabaryty Citea CLE

infobus
22.12.2009 22:13
Podczas tegorocznych targów Busworld holenderski koncern VDL Bus &Coach zaprezentował niskowejściowy autobus Citea CLE 137, który wyznacza nowy kierunek w rozwoju tej konstrukcji. Krótko mówiąc: wydłużanie. Już w 2010 r. klienci firmy –obok dotychczas oferowanego typu CLE 120 (2-osie / 12 m) –będą mogli zamówić pierwsze egzemplarze w rozmiarach: CLE 129 (2-osie / 12,9 m), CLE 137 (3 osi / 13,7 m) i CLE 145 (3 osi / 14,5 m). To efekt coraz szerszego obowiązywania unijnej dyrektywy 2001/85/WE, która nakazuje dostosowanie taboru do potrzeb transportu osób niepełnosprawnych ( o tych przepisach pisaliśmy m.in. na http://www.infobus.com.pl/text.php?id=2301). W przypadku komunikacji miejskiej (klasa 1) nowe przepisy potwierdziły w zasadzie dotychczasowy standard –czyli pojazdy niskopodłogowe + kilka detali w aranżacji wnętrza, ale w zakresie komunikacji lokalnej i międzymiastowej (klasa 2) problem odpowiedniego taboru wydaje się być znacznie poważniejszy. Przewoźnicy mogą go rozwiązać na trzy sposoby: po pierwsze: wprowadzić na linie podmiejskie / lokalne tabor niskowejściowy (czyli np. VDL Citea LE);po drugie: eksploatując autobusy międzymiastowe z obniżonym wejściem (jak np. Volvo 8700LE). I trzeci sposób: wprowadzić autobusy międzymiastowe, które posiadają windy lub rozkładane podesty do wjazdu wózków, a w miejscu 2 par siedzeń na przeciw środkowych drzwi posiadają miejsce do ich parkowania (np. Mercedes-Benz Intouro). Tegoroczna ekspozycja VDL w Kortrijk przede wszystkim nakierowana była na spełnienie oczekiwań klientów w zakresie pierwszego rozwiązania i stąd tak liczne wersje niskowejściowego odłamu rodziny Citea. Pojazdy z tej serii oferują niską podłogę (340 mm) w 1 i 2 drzwiach. Aby przejść do tylnej części pojazdu musimy pokonać dwa stopnie o wysokości 200 mm. Producent oferuje zróżnicowane układy drzwi, w zależności do specyficznych wymagań firm transportowych. W Kortrijk premierowy egzemplarz wystąpił w wariancie 2-2-1. I na koniec kilka słów o silnikach, które zostaną zastosowane w nowych, wydłużonych modelach. Oczywiście są to jednostki pochodzące z fabryki DAF-a, spełniające normę Euro 5 / EEV. We wszystkich wersjach gabarytowych mamy do wyboru dwa silniki: DAF PR 228 U1 o mocy 228 kW (310 KM) przy 2200 obr / min lub DAF PR 265 U1 o mocy 265 kW (360 KM). Dodatkowo w najkrótszych wersjach Citea CLE (120 i 129) można zastosować model DAF PR 183 U1, który zapewnia moc 183 kW (250 KM). Warto na zakończenie miejskiej części dodać, że VDL równolegle oferuje „bliźniaczy”miejski model –Ambassador, którego konstrukcja została zoptymalizowana pod względem wagi i tym samym zużycia paliwa. Jego cel to rynki Europy Zachodniej, natomiast o wiele lepiej do warunków drogowych panujących np. w Europie Środkowo-Wschodniej pasuje właśnie Citea (i to najlepiej w jej wariancie niskowejściowym). To autobus opracowany z myślą o naszej części kontynentu, zgodnie z filozofią „heavy duty”, czyli z dodatkowymi wzmocnieniami konstrukcji. Co ważne –w tym roku zalety Citea doceniono nie tylko w Europie, ale także m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na końcu artykułu prezentujemy dane techniczne całej niskowejściowej rodziny Citea CLE.
VDL Synergy –okręt flagowy koncernu VDLVDL Magiq MHD 139-460VDL Futura FHD 127VDL Jonckheere JSD 122VDL Citea CLF 120-310VDL Citea CLE 137VDL Futura FLI 127-365VDL Lexio LLD 130-365system EasyF!XNagroda Taxi Innovation Prize dla VDL za system EasyFIX
Ponadto na targach w Kortrijk koncern VDL prezentował następujące nowe pojazdy / rozwiązania:
– Citea CLF 120 dla Dubaju (o tym kontrakcie pisaliśmy na http://infobus.pl/text.php?id=25914&from=tag</a>);
– międzymiastowy model Futura FLI (o którym pisaliśmy już na http://infobus.pl/text.php?from=tag&id=28196). To interesujący produkt, który został maksymalnie „odchudzony”ze wszystkich dodatkowych urządzeń podnoszących koszt autobusu, ale jednocześnie zachowuje wszystkie zalety legendarnej już rodziny Futura, czyli: odporność, lekkość i duże możliwości przewozowe. Przed wakacjami gościł on także w Polsce w ramach kilkunastu prezentacji w rozmaitych firmach przewozowych. Zdaniem przedstawicieli VDL Polska wzbudził furorę osiągając najniższe zużycie paliwa na poziomie 18,74 l / 100 km, a najwyższe –na poziomie 24,5 l / 100. Czyli średnio wychodzi niecałe 22 l /100 km. To dobry wynik, który potwierdza zarówno doskonałą opinię o silnikach DAF z serii PR o pojemności 9,2 l, jak i o samej konstrukcji Futury. Przypomnijmy, że autobusy z serii FLI dostępne są tylko w trzech wersjach gabarytowych: 10, 12 i 12,8-metra, a cena modelu startuje od poziomu 154 tys. euro.
– międzymiastowy model Lexio LLD130, którego produkcja została uruchomiona w serbskich zakładach Nova Bus w Novym Sadzie (ex. zakłady Ikarbus). W rezultacie ten autobus zyskał nową, bardziej konkurencyjną cenę przy niezmienionych parametrach i wyposażeniu;
– nowy fotel kierowcy VDL do autobusów turystycznych oraz system mocowania wózków inwalidzkich EasyFix podczas transportu mikrobusami czy autobusami. To rewolucyjne rozwiązanie łączy w sobie: składany, obrotowy fotel wyposażony w trzypunktowy pas bezpieczeństwa oraz miejsce do bezpiecznego parkowania wózków inwalidzkich podczas przewozu. Kolejna ważna zaleta EasyFiX polega na zamocowaniu całego systemu do szyny wbudowanej w boczną ścianę. To zapewnia lepsze rozłożenie ciężaru na konstrukcji pojazdu, a także zupełnie płaską podłogę: bez szyn lub systemów kotwiczenia. W rezultacie zastosowanie EasyFiX`a przez przewoźnika oznacza:
– optymalne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej;
– elastyczne planowanie transportu, ponieważ teraz autobus można szybko i łatwo „przerobić”do pożądanej konfiguracji (bez konieczności demontażu siedzeń podczas przewozy wózków inwalidzkich, co ma ogromne znaczenie np. przy przewozach typu taxi).
Mając na uwadze te właśnie zalety rozwiązanie zostało już docenione przez ekspertów podczas holenderskich targów Taxi 2009 Expo Taxi w Houten (27- 28.11.2009), gdzie otrzymało nagrodę w zakresie „najbardziej innowacyjny produkt”.
VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137VDL Citea CLE 137
VDL autobusem reprezentacji Szwecji
Podczas targów w Kortrijk przedstawiciele VDL poinformowali o swoich sukcesach na północny Europy. Jednym z nich jest przekazanie luksusowego modelu Jonckheere JSD 140-460, którym od 2010 r. będzie podróżowała reprezentacja Szwecji w piłce nożnej i to zarówno drużyna męska, jak i damska oraz juniorzy U21. Autokar jest własnością firmy Björks Buss AB, która podpisała 3-letni kontrakt z szwedzką federacją piłkarską. Reprezentacyjny Jonckheere JSD 140-460 ma długość 14 m i pojemność 50 +1 +1 miejsc siedzących. Dodajmy, że Björks Buss AB jest jednym z największych przewoźników autobusowych w Szwecji, zatrudniającym około 250 osób. Flota firmy składa się z ok. 250 autokarów i
autobusów międzymiastowych, które realizują wycieczki krajowe, jak i międzynarodowe.
Kolejnym sukcesem VDL w Skandynawii było przekazanie setnego autobusu tej marki w Norwegii. Tym bardziej, że jubileuszowym pojazdem był piętrowy VDL Synergy SDD 141-510, który trafił do firmy HMK (H. M. Kristiansens AutomobilbyråAS). Łącznie przewoźnik posiada 25. autobusów z logo VDL. Warto wspomnieć, że HMK jedną z najstarszych firm transportowych w Europie. W 2008 r. obchodziła 135-lecie swojej działalności. Jedną ze specjalności HMK jest organizowanie wycieczek do Oslo i w tym też celu został zakupiony model Synergy, który oferuje 87 +1 +1 miejsc siedzących. Co ciekawe –co trzy lata norweska firma wyprzedaje swój stary tabor i kupuje nowe pojazdy. W Polsce brzmi to dosyć futurystycznie…
Historia obecności VDL w Norwegii sięga 2001 roku. Wówczas to firma Truck &Trailer Industrial (TTI) utworzyła spółkę VDL Bus Norge. W 2008 r. jej nazwa została zmieniona na VDL Bus &Coach Norge i firma stała się w 100% zależna od VDL Bus &Coach bv. Przedstawicielstwo oferuje na norweskim rynku również autobusy miejskie oraz minibusy. W jej zakres wchodzi także sieć serwisu.