Kortrijk 2009: TEMSA, hybryda, nowe logo i własna hala
infobus
22.12.2009 21:52
Kortrijk 2009: TEMSA, hybryda, nowe logo i własna hala
Po raz pierwszy w historii targów w Kortrijk producent autobusów zarezerwował dla swoich produktów całą halę. Tak właśnie w tym roku zrobiła turecka Temsa, która w hali nr. 7. na prawie 2.000 mkw powierzchni pokazała aż 9 autobusów z rozmaitych segmentów rynków. –„To był nasz ogromny sukces –podsumował Wim Vanhool, członek zarządu Temsa Europie. –Klienci docenili naszą gościnność, a w szczególności byli pod wielkim wrażeniem tego co osiągnęliśmy w zakresie usług i ochrony środowiska’. –„Wybór hali 7 wyłącznie dla nas był trochę ryzykownym krokiem –wtórował mu Ali Murat Atlas, dyrektor zarządzający Temsa Europe. –Ale byliśmy przekonani, że będziemy gościć wielu klientów i chcieliśmy zatrzymać ich jak najdłużej na naszym stoisku. To się udało, a dodatkowo teraz każdy już wie, gdzie może nas znaleźć podczas kolejnych edycji targów Busworld w Kortrijk.”Warto tutaj dodać, że rezerwacja całej hali oraz opisane poniżej zmiany wizerunkowe, kierują Temsę w stronę kolejnej korporacji. To zabiera jej trochę uroku niezależnej firmy, która kilka lat temu postanowiła powalczyć z wielkimi o udział na europejskim autobusowym rynku. Faktem jest, że w tzw. międzyczasie produkty Temsy pojawiły się aż w 46 krajach. W samej tylko Europie producent ma 3 spółki handlowe (Temsa Austria GMBH w Hornstein i Temsa Deutschland GmbH w Dornstadt), które należą do spółki-matki Temsa Europe NV z siedzibą w Mechelen (Belgia). Ponadto działa serwisowa spółka Omnibusland GMBH z siedzibą w Ehrenhain i Augsburgu (Niemcy). Na kolejnych ważnych rynkach sprawnie funkcjonują lokalne przedstawicielstwa: we Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. W Polsce Temsa jest obecna dzięki firmie CMS Bus, która już od dwóch lat oferuje tutaj jej produkty (przede wszystkim w zakresie autobusów turystycznych Opalin i Safari). Tak szeroka obecność na europejskim rynku daje prawo producentowi do porównywania się z największymi, co też zostało pokazem na wystawie w Kortrijk. Temsa pokazała tutaj, że jest liczącą się siłą na europejskim rynki i już aspiruje do gry w I lidze.
Nowe logo i motto
Na Busworld Temsa oficjalnie zaprezentowała swoje nowe logo i motto firmy: 'Value in Motion’ („Wartość w ruchu”). Jak powiedział Wim Vanhool: –„Nowe logo i hasło pokazuje, jak chcemy skupić całą naszą energię na wprowadzaniu wartości do wszystkiego co robimy. Ta siła codziennej działalności stanie się napędem naszego ciągłego doskonalenia.”
Jeżeli chodzi o symbolikę loga to jeżeli ktoś jeszcze tego nie widzi, podpowiadamy –nowe logo Temsy składa się z 4 głównych elementów: Dziedzictwa: wewnętrzny krąg zachowuje niebieski tradycyjny kolor, a nowy znak przypomina literę 'T’ jak TEMSA;Relacji: dwa koła w znaku przedstawiają kierowcę i pasażera;Podejścia: okrąg otaczający logo odzwierciedla troskę i całościowe podejście Temsy do biznesu;Przyszłości: wpisany w koło znak stwarza poczucie dynamiki i ewolucji. Krótko mówiąc –nieźle to sobie wymyślili…Nowe zasady identyfikacji wizualnej firmy odnoszą się nie tylko do nowego znaczka, który będzie znajdował się teraz z przodu każdego autobusu Temsy. Zmiany te będą także widoczne we wszystkich kanałach komunikacji: od reklamy poprzez stronę internetową producenta po oznakowanie serwisów i przedstawicielstw.
Temsa Avenue Hybrid
Oczywiście najważniejszym wydarzeniem na stoisku tureckiego producenta była premiera hybrydowego autobusu miejskiego Temsa Avenue Hybrid. Warto tutaj przypomnieć, że po raz pierwszy niskopodłogowe Avenue (w wersji z silnikiem Diesla) mogliśmy zobaczyć na targach IAA we wrześniu 2008 r. Dwa wówczas pokazane prototypy były wyposażone w różne jednostki napędowe: jeden w silnik DAF PR228 U1 o mocy 228 kW/310 KM ze skrzynią ZF 6 HP 594 C, zaś drugi –w silnik Cummins ISBe 6,7E5 o mocy 184 kW/250 KM ze skrzynią VOITH D0854-5. W niecały rok później, w czerwcu 2009 r. na Kongresie UITP w Wiedniu, Temsa pokazała swój pierwszy pojazd zasilany CNG –Temsa Avenue CNG, który został wyposażony w silnik Cummins ISL Gas EEVo mocy 238 kW/320 KM ze skrzynią Allison T375 R. Na kolejną nowość nie musieli już dłgo czekać. Na październikowej wystawie Busworld Europe 2009 swoją premierę miał hybrydowy, niskopodłogowy autobus miejski Temsa Avenue Hybrid. Reasumując –dział konstrukcyjny Temsy ma niezłe tempo…
Temsa Avenue Hybrid to pojazd o długości 12 m i pojemności 86 pasażerów ( w tym 30 na miejscach siedzących), który został wyposażony w szeregowy układ hybrydowy Siemens ELFA System. Składa się on m.in. z dwóch asynchronicznych silników elektrycznych o mocy 85 kW każdy z przekładnią sumującą, generatora o mocy 145 kW i systemu kondensatorów Ultracup o pojemności energii 0.6 kWh, pracujących przy napięciu 720V. Hybrydowy układ szeregowy napędza pojazd za pośrednictwem silnika elektrycznego. Niezbędną do tego moc elektryczną dostarcza jednostka składająca się z silnika spalinowego i elektrycznego. Kondensator energii służy do odłączenia silnika spalinowego od układu napędowego lub do magazy¬nowania energii uwalnianej podczas hamowania. Co ciekawe –TEMSA nie zdecydowała się wprowadzić tutaj silnika Diesla o mniejszej mocy i zamontowała identyczną jednostkę jak w standardowym modelu –Cummins ISB 6,7E5o mocy 184 kW/250KM. Warto podkreślić też, że dokładnie ten sam system Siemensa zastosował MAN w swojej hybrydzie MAN Lion`s City Hybrid.
Co ważne –układ ten posiada automatyczny system stop-start, czyli silnik Diesla jest automatycznie wyłączany (np. podczas postoju na światłach), a ruszanie z miejsca z wykorzystaniem energii elektrycznej (zgromadzonej w kondensatorze). W razie potrzeby silnik zostaje ponownie automatycznie uruchomiony. Dzięki temu nie zachodzi emisja szkodliwych gazów podczas ruszania np. z przystanku i obniżony jest poziom hałasu. Ponadto dynamiczne zapotrzebowanie na moc szczytową zapewnia elektryczny kondensator energii, co umożliwia pracę silnika spalinowego na optymalnych, w miarę równych obrotach. Takie rozwiązania (plus rekuperacja energii wyzwalanej podczas hamowania) pozwalają na ograniczenie zużycia paliwa i redukcję emisji spalin. Zdaniem Temsy hybrydowe Avenue zużywa nawet o 30% mniej paliwa niż model z silnikiem Diesla. W przyszłym roku Temsa ma rozpocząć seryjną produkcję hybryd.
Nowy design Tourmalin`a i Diamond`a
Podczas targów w Kortrijk mogliśmy także zobaczyć wspólny design dla modeli Tourmalin IC i Tourmalin, które teraz występują w jednej stylistyce. Ponadto zwiększono ich podatność serwisową. Zmiany dotknęły także flagowy okręt Temsy – Diamond`a. Przednia i tylna ściana została uproszczona, a dodatkowo autokar jest teraz standardowo wyposażany w silniki MAN Euro 5 / EEV oraz systemy hamulcowe EBS.
I na koniec kilka słów o rynkowych sukcesach Temsy w Belgii. W 2008 r. firma odnotowała tutaj udział w segmencie turystycznym na poziomie 14%. W 2009 r. do najważniejszych kontraktów w tej kategorii należały dostawy 26 autobusów Safari RD dla Antwerpii, gdzie będą wykorzystywane do transportu pracowników w ramach projektu I-bus. Polega on na zintegrowaniu transportu pracowniczego dla całego regionu Północnej Antwerpii i Wschodniej Flandria. Podstawą jest stworzenie ogromnego węzła przesiadkowego, gdzie pracownicy mogą wsiąść do konkretnego autobusu, który zwiezie ich do spółki. Po pracy –ponownie docierają do węzła i wybierają pojazd, którym wrócą do domu. Projekt I-bus powstał z inicjatywy kilkunastu firm z regionie Antwerpii port oraz VOKA (Izba Gospodarcza i Przemysłu w rejonie Antwerpii). Jedną z firm, która funkcjonuje w I-bus i zakupiła autobusy Temsy jest Oostmalle Cars. Wszystkie jej egzemplarze mają silniki DAF`a Euro 5 i automatyczne skrzynie ZF. W innym przetargu Temsa została wybrana przez GO! (Gemeenschapsonderwijs), do obsługi połączeń szkolnych we Flandrii. W celu zakupiono 10 autobusów Opalin klasy midi.