Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kortrijk 2009: Rošero i elektryczne minibusy

infobus
22.12.2009 21:33
Sporą niespodziankę na targach w Kortrijk sprawiła słowacka firma Rošero, która zaprezentowała pierwszy elektryczny minibus Bluecoach Rosero First FCLLI dla koncernu Arriva, będący owocem współpracy z holenderskimi firmami AllGreenVehicles i Bluekens. To pierwszy z trzech egzemplarzy zamówionych przez Arrivę do obsługi komunikacji miejskiej w ścisłym centrum miasta s-Hertogenbosch, leżącego w prowincji Noord-Brabant (25 km na północny zachód od Eindhoven). Wszystkie pojazdy bazują na 8-metrowych minibusach Rosero First na podwoziach Irisbus Iveco Daily 65C z obniżonym wejściem na zwisie tylnym. Ich pojemność pasażerska to 32 miejsca, w tym 21 siedzących ( w tym 2 rozkładane), 10 stojących i jeden wózek inwalidzki. Autobusy napędzane są silnikiem elektrycznym o mocy 150kW (200 KM), który czerpie energię z baterii litowo-jonowych LiFePO4 o pojemności 70 kW/h, zlokalizowanych pod podłogą. Czas ich ładowania to 1,5 godziny (najszybsza opcja), co zapewnia zasięg pojazdu na poziomie ok. 130 km. W opcji można dodatkowo zamontować dodatkowe baterie o pojemności 35 kW/h oraz doładowujące panele solarne.
Zabudowy systemu elektrycznego w pojazdach wyprodukowanych przez Rošero podjęła się holenderska firma AllGreenVehicles (AGV). Jak powiedział nam Noordam Mart: 'Po przybyciu bazowego pojazdu ze Słowacji wymontowaliśmy silnik i skrzynię biegów. W to miejsce zamontowaliśmy silnik elektryczny i komputer. Najważniejszy element konwersji do określenia wagi pojazdu. Dlatego wprowadziliśmy system monitorowania obciążanie zawieszenia i rozpoczęliśmy testowanie pojazdu. Wszystkie badania wypadły bardzo dobrze”–podkreśla Noordam Mart.
Więcej informacji na ten temat na www.elektrischebus.nl. Warto też wspomnieć, że Rošero na terenie Beneluksu reprezentuje firma Bluekens, które oferuje słowackie minibusy pod marką Bluecoach (http://www.bluecoach.eu). Co ciekawe Bluekens jest także holenderskim przedstawicielem …Volvo oraz dilerem używanych autobusów. I jak widać świetnie sobie z tym radzi. 
Bluecoach Rosero First FCLLIBluecoach Rosero First FCLLIBluecoach Rosero First FCLLIBluecoach Rosero First FCLLI
Ponadto na targach w Belgii firma Rosero pokazała turystyczny model Bluecoach Rošero First FLHI –bazujący na 8-metrowym podwoziu Iveco Daily 65C, wyposażonym w silnik Iveco F1C EEV o pojemności 2 998 m3 i mocy 125kW oraz 6-biegową skrzynię biegów. Przypomnijmy, że pojazdy firmy Rosero mogliśmy oglądać w tym roku także na targach TRANSEXPO w Kielcach, gdzie słowacki producent pokazał dwa minibusy: miejski First FCLLI –zasilany tradycyjnie oraz First FLHI w wersji turystycznej.
Dane techniczne Bluecoach Rosero First FCLLI
Max. moc –150 kW/ 200 KM
Ciągła moc przy 3000 obr / min –100 kW / 136 KM
Max. moment obrotowy – 650 Nm
Ciągły moment – 400 Nm
Wydajność – 95%
Zasięg – 130 km
Bluecoach Rošero First FLHI