Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205
infobus
22.12.2009 20:24
Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205
Podczas belgijskich targów białoruski MAZ zaprezentował swój najnowszy autobus –przegubowy, niskopodłogowy MAZ 205, który w przyszłym roku zostanie pokazany także w Polsce. Koncepcja tego autobusu powstała w marcu 2008 r., jako rozwinięcie modelu 203 –niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej o długości 12-metrów. Jego przegubowy młodszy brat ma 18,75 m długości, 2,55 m szerokości i może zabrać na pokład do 175 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. W układzie napędowym MAZ-a 205 (uwaga –zabudowanym wieżowo w pierwszym członie) może być zamontowany albo silnik Mercedes-Benz OM 906 LA Euro 5 albo Mercedes-Benz OM 926 LA EEV. To 6-cylindrowe jednostki o pojemności 7,2 litra, występujące odpowiednio w następujących zakresach mocy: 240 kW (326 KM) i 210 kW (286 KM). Silniki osiągają moc nominalną przy 2200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 1300 Nm dostępny jest w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Jednostki napędowe współpracują ze skrzyniami biegów: Voith D854.5 lub ZF 6HP 604. Także oś napędowa pochodzi z koncernu ZF. Według informacji producenta masa własna pojazdu wynosi 16 100 kg, co przy takiej długości konstrukcji jest dobrym wynikiem. Oryginalne umieszczenie silnika –w przeciwieństwie do większości tego typu konstrukcji –w pierwszym członie autobusu umożliwiło rezygnację ze stosowania drogich elementów przeniesiona napędu, a także powinno przyczynić się do poprawy właściwości jezdnych. Przede wszystkim na śliskich nawierzchniach MAZ 205 powinien udowodnić swoje zalety w porównaniu do pozostałych „pchaczy”. Warto tutaj dodać, że tego typu rozwiązanie lokalizacji układu napędowego na szerszą skalę w Europie stosuje właściwe tylko Van Hool (m.in. w wersji przegubowej AG300), czyli bardzo popularna marka w Belgii. Dlatego akurat na wystawie w Kortrijk rozwiązanie MAZ-a nie wzbudzało aż tak wielkiej sensacji.
Wentylację we wnętrzu nowego pojazdu zapewniają uchylne górne partie okien oraz klapy wentylacyjne w dachu, a ogrzewanie –grzejniki konwektorowe oraz niezależny układ ogrzewania kabiny pasażerskiej. Oczywiście w opcji można zamówić klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej. Warto podkreślić, że MAZ 205 to w pełni niskopodłogowa konstrukcja (bez stopni wejściowych w drzwiach i stopni poprzecznych), będąca kontynuatorem rodziny autobusów „2”, do której należą już modele 203 (klasa maxi) i 206/226 (klasa midi). Taka modułowa zabudowa pozwola w trakcie produkcji wykorzystywać wiele wspólnych elementów i tym samym ograniczyć koszty oraz czas. –„Do tej pory nie mieliśmy w naszej ofercie niskopodłogowego przegubowca, co powodowało, że w części przetargów nie mogliśmy brać udziału. Teraz to się zmieni –zapowiada Juri Michailovski, wiceprezes zarządu MAZ Auto Poland. –Jestem pewien, że polscy klienci będą bardzo zainteresowani tym autobusem i w przyszłym roku odnotujemy sprzedaż pierwszych egzemplarzy na polskim rynku”. Zobaczymy.
Podstawowe dane techniczne autobusu MAZ 205:
Długość x szerokość x wysokość
|
18750/2550/3150 mm
|
Rozstaw osi 1-2/2-3
|
5865 / 6937 mm
|
Wysokość stopnia nad poziomem jezdni
|
270 mm (po „przyklęku”)
|
Średnica zawracania
|
12500 mm
|
Liczba miejsc siedzących
|
39
|
Liczba miejsc ogółem
|
175
|
Masa całkowita
|
28 000 kg
|
Masa własna
|
16 100 kg
|
Zbiornik paliwa
|
220 l
|
Max. prędkość
|
75-96 km / h
|
Rozmiar kół
|
275/70R22,5
|
Więcej z Działu Kontrakty
Koliber w Nowym Sączu
07.12.2003
Nowa lokalizacja dworca PKS w Pilźnie
07.12.2003
Gdańsk – Sopot
07.12.2003
Kultura w autobusach MZK Przemyśl
07.12.2003
Podwyżka w Gdańsku?
07.12.2003
Pierwszy Jelcz w MPK Radom
07.12.2003
PKM Gdynia kupuje Volvo 7000A
07.12.2003
Zmiany w opłatach w Radomiu
07.12.2003
Poszukiwani kontrolerzy w Gorzowie
07.12.2003
Gadające autobusy w Rzeszowie
07.12.2003
Kapena w Jarocinie
07.12.2003
Nowa linia autobusowa w Rzeszowie
07.12.2003
Spokojniej w Katowicach
07.12.2003
Zmiana kontrolerów w Starachowicach
07.12.2003
Odłożenie przetargu w Kielcach
07.12.2003
Cięcia w Tychach
07.12.2003
MPK w Kielcach testuje biopaliwo
07.12.2003
Nowa firma na linii Wałbrzych-Świdnica
07.12.2003
Pikieta „Solidarności” w Kielcach
07.12.2003
Solaris w Wejherowie
07.12.2003
Kraków kupuje Solarisy
07.12.2003
Volvo we Wrocławiu
07.12.2003
Zmiany w MKS Krosno
07.12.2003
Scania w PKS Białystok
07.12.2003
Program naprawczy w Łodzi
07.12.2003
Białystok kupuje Solarisy
07.12.2003
MAN zmienia adres
07.12.2003
Autosan zwalnia
07.12.2003
Likwidacja ZOKM Białystok?
07.12.2003
Solaris w Białymstoku
05.11.2003
Więcej z Działu Przewoźnicy
PKM Jaworzno chce kupić elektrobus
01.08.2014
Stuttgart: SSB kupi 20 autobusów
30.07.2014
Hawr: Kontrakt na 56 autobusów
30.07.2014
Florange: Przetarg na 47 autobusów
30.07.2014
Regensburg: RVB zakupi 10 szt. Citaro
30.07.2014
Warszawa: Autobusy w Godzinę „W”
30.07.2014
Warszawa: Lipcowe wydanie „Klaksonu”
30.07.2014
PolskiBus.com dobrze oceniany w sieci
30.07.2014
Czy PKS Białystok wyjdzie na prostą?
30.07.2014
Lublana odbiera gazowe lwy
30.07.2014
Sewilla: TUSSAM wybiera autobusy MAN
29.07.2014
Gmina Lubin z darmowymi autobusami
26.07.2014
Jelcz z Izbą Pamięci
25.07.2014
Pierwsze Solarisy w Żylinie!
25.07.2014
Opłakany stan wałbrzyskich minibusów
24.07.2014
TigerExpress z nowym rozkładem jazdy
24.07.2014
BVG przetestuje piętrową Scanię
22.07.2014
Meteor walczy w Lublinie
22.07.2014
Wrocław: MPK sprzeda cztery autobusy
21.07.2014
Więcej z Działu Producenci
NowySolaris: Piąty detal odsłonięty!
30.07.2014
Solbus rusza z eksportem!
29.07.2014
Czesi kupili już 500 Solarisów
24.07.2014
Solaris: IV odsłona nowego Solarisa
20.07.2014
Alcoa wchodzi w segment minibusów
20.07.2014
Setra TopClass 500 debiutuje w Europie
20.07.2014
15 Mercedesów CapaCity dla LAC Grenada
20.07.2014
AMZ z gotowymi autobusami dla Krakowa
14.07.2014
Kolejny polski elektrobus w Niemczech
14.07.2014
Rok nowego Sprintera
11.07.2014
Elektryczna premiera w Łodzi
07.07.2014
24-metrowy Trambus Bozankaya
03.07.2014
Na gazie ze Słupska do Meksyku
03.07.2014
Caen odbiera pierwsze Crealisy
03.07.2014
Stawiski: CMS AUTO dostarczy minibus
02.07.2014
EvoBus Polska zmienia swoją strukturę
01.07.2014
ZeEUS wystartował w Sztokholmie
30.06.2014
Kolejne odsłony IV generacji Urbino
30.06.2014
Mundialowe autobusy z oponami
26.06.2014
Cztery premiery Setry na IAA 2014
26.06.2014
Nowy Daily rozpoczął Roadshow
23.06.2014
Więcej z Działu Infrastruktura
A1: Kolejny MOP otwarty
17.07.2014
A4: Częściowo zamknięty węzeł Prąd
09.07.2014
Kraków: Koniec remontu Dworca MDA
25.06.2014
GDDKiA: Autostradą do Czech
26.05.2014
A4: Za autostradę zapłacisz kartą
15.05.2014
MIR: Sieć „ekspresówek” do 2020 r.
09.05.2014
MIR: Autostradą A1 nad morze!
09.05.2014
Rzeszów: MPK rozbudowuje zajezdnię
02.04.2014
Krasnystaw: Miasto kupi minibus
17.03.2014
Kraków: Remont płyty górnej RDA
07.03.2014
Bydgoszcz: Przebudowa pętli Błonie
21.02.2014