Kortrijk 2009: Irizar i i4 Low Floor

infobus
10.11.2009 19:47
Firma Irizar świętowała w Kortrijk 120-lecie swojego istnienia, dlatego stoisko hiszpańskiego producenta było imponujące (powierzchnia 650 m2) i mieściło pełną całą gamą oferowanych autobusów –od Irizar i4 poprzez Irizar Century po luksusowe PB. Co najważniejsze – właśnie ten flagowy model firmy został zaprezentowany, jako integralna, samonośna konstrukcje Irizara. Pokazane w hali tmodele Century i i4M występowały tradycyjnie na podwoziach Scanii. Poniżej prezentujemy ich dane techniczne. Natomiast na terenach zewnętrznych czekały na nas niemałe niespodzianki spod znaku Irizara. Hiszpanie pokazali dwa modele, w tym zupełną nowość w ofercie firmy –i4 w wersji niskowejściowe na podwoziu Volvo B7RLE. Drugi autobus (Irizar i4H) również prezentował nowy trend w ofercie hiszpańskiej firmy –czyli integralna konstrukcja bez podwozia innego producenta. Można powiedzieć, że to zdecydowana odpowiedź hiszpańskiej firmy na prezentację autokaru Scania-Higer Touring i początek końca dotychczasowej ścisłej współpracy obu tych producentów. Niewykluczone, że w tej sytuacji na rynku europejskim, w tym także polskim, będziemy mieli nowego samodzielnego gracza –Irizara.
Irizar i4 LE na podwoziu Volvo B7RLEIrizar i4 LE na podwoziu Volvo B7RLEIrizar i4 LE na podwoziu Volvo B7RLEIrizar i4 LE na podwoziu Volvo B7RLEIrizar i4 LE na podwoziu Volvo B7RLEPrzedstawiciele Irizara podczas konferencji prasowej w Kortrijk
Niskowejściowe i4 LE
Ten debiutujący na targach w Kortrijk autobus międzymiastowy jest produkowany przez Irizara od połowy 2009 r. W Belgii wystąpił na doskonale znanym podwoziu Volvo B7RLE z silnikiem Euro 5. Jego łączna pojemność pasażerska to 77 miejsc, w tym jedno miejsce na wózek inwalidzki. Producent oferuje zintegrowaną z konstrukcją nadwozia elektryczną rampę, która teleskopowo wysuwa się przy 2 drzwiach. Można nią sterować automatycznie z miejsca kierowcy lub bezpośrednio przy wejściu. Kolejna nowość to światła i reflektory w technologii LED, które poprawiają widoczności podczas jazdy nocą. Kolejne plusy to łatwy dostęp do punktów obsługi oraz trójdzielne zderzaki, które łatwo mogą być wymieniane. Producent podaje, że koszt inwestycji w ten model wyniósł ok. 3 mln euro. Całkiem sporo.
Integralny autobus kombi Irizar i4Integralny autobus kombi Irizar i4Integralny autobus kombi Irizar i4Integralny autobus kombi Irizar i4Integralny Irizar Century Integralny Irizar Century Integralny Irizar Century Integralny Irizar Century
Osoby, które obawiają się o los hiszpańskiej firmy po „rozwodzie”ze Scania informujemy, że IRIZAR GROUP to ogromny, międzynarodowy holding. Jest on obecny na pięciu kontynentach i i posiada zakłady produkcyjne w 7 krajach (Hiszpania, Brazylia, Meksyk, Maroko, Chiny, Indie i Południowa Afryka). Siedziba firmy znajduje się w Ormaiztegi (Hiszpania). Załoga firmy to 3120 osób, które produkują ok. 4200 sztuk rocznie. W ostatnich latach, w wyniku rozbudowy Irizar uruchomił następujące przedsięwzięcia: IRIZAR Tianjin (Chiny 1995), IRIZAR Maghrebu (Maroko 1997), IRIZAR BRASIL (1998), IRIZAR MEXICO (1999), HISPACOLD (Hiszpania 1997), IRIZAR TVS LTD. (India 2001), MASATS, SA (Hiszpania 2002) i IRIZAR Afryce Południowej (RPA 2004). Najważniejsze z nich to:
Irizar Meksyk – gdzie produkuje się modele PB oraz zupełną nowość i5 (na bazie i4). To platforma Irizara na cały rynek północnoamerykański
Irizar Maroc – od lipca 2008 r., po uruchomieniu nowego zakładu w Skhirat oprócz autokarów produkuje się tutaj także autobusy miejskie Inwestycja rzędu 25 mln euro ma podnieść produkcję marokańskiego zakładu do 1000 sztuk rocznie
Irizar India –od 6 maja 2009 r. ma nową fabrykę o powierzchni 19.000 m2 w Viralimalai w stanie Tamil Nadu. Nowy obiekt składa się z trzech linii produkcyjnych oraz możliwości wytwarzania ponad 1000 sztuk rocznie.
Irizar RPA –dzięki obecności w tym kraju Irizar ma ok. 70% udziału w rynku autobusów turystycznych. W maju br. został tam wprowadzony do produkcji model PB
Irizar Brazylia –działa rynkach Brazylii i całej Ameryki Łacińskiej, jak również w niektórych krajach Afryki i Oceanii. W listopadzie 2008 r. została uruchomiona produkcja modelu PB.
Irizar Chiny –w 2007 r. Irizar Tianjin przedstawił na tamtejszym rynku model Century, który jest stale dostosowywane do warunków chińskiego rynku.
Niedawno Irizar pojawił się w Australii i Nowej Zelandii. Poniżej prezentujemy dane techniczne autobusów pokazanych na targach w Kortrijk:
Integralny Irizar PBIntegralny Irizar PBIntegralny Irizar PBIntegralny Irizar PBIntegralny Irizar PB
 
Autobus międzymiastowy IRIZAR i4 LE
nadwozie
IRIZAR i4 LE
 
 
długość:
12,5m
 
wysokość:
3,2m (3,4m z klimą)
 
liczba miejsc:
46 foteli + 31 miejsc stojących + 1 wózek
 
typ siedzeń:
ESTEBAN fixe
 
drzwi:
MASATS
 
rampa dla wózków
MASATS
 
klimatyzacja
HISPACOLD
 
deska rozdzielcza
ACTIA
 
informacja pasażerska
AESYS LED
 
oświetlenie
IRIZAR LED
podwozie
VOLVO VB7RLEE5
 
Autobus międzymiastowy IRIZAR i4M
nadwozie
IRIZAR i4M
 
 
długość:
12,92m
 
wysokość:
3,2m (3,4m z klimą)
 
liczba miejsc:
59
 
typ siedzeń:
IRIZAR i4
 
drzwi:
MASATS
 
rampa dla wózków
 
klimatyzacja
HISPACOLD
 
deska rozdzielcza
ACTIA
podwozie
SCANIA
K 310 IB 4X2 – Opticruise
Autobus międzymiastowy IRIZAR i4H –integralny
 
IRIZAR i4
 
 
długość:
12,92m
 
wysokość:
3,2m (3,4m z klimą)
 
liczba miejsc:
57
 
typ siedzeń:
IRIZAR i4
 
drzwi:
MASATS
 
winda dla wózków
MASATS K7
 
klimatyzacja
HISPACOLD
 
silnik
DAF PR 265S2 EURO V (360 hp @ 1900 rpm,1450 Nm @ 1100-1700 rpm)
 
skrzynia biegów
ZF ASTRONIC 12 + ECO INTARDER (ZF 6HP504C jako opcja)
 
przednia oś
ZF RL 75 EC
 
tylna oś
ZF AV 132
Autobus turystyczny IRIZAR PB 15.37 6×2 –integralny
 
IRIZAR PB
 
 
długość:
15 m
 
wysokość:
3,7 m (3,9m z klimą)
 
liczba miejsc:
71
 
typ siedzeń:
IRIZAR PB
 
drzwi:
MASATS
 
winda dla wózków
MASATS SAM 4000
 
klimatyzacja
HISPACOLD
 
silnik
DAF MX 375S2 EURO V (510 hp @ 1900 rpm,2500 Nm @ 1000-1400 rpm)
 
skrzynia biegów
ZF ASTRONIC 12 speed + ECO INTARDER(ZF 6HP504C+ as option)
 
przednia oś
ZF RL 75 EC
 
tylna oś
ZF AV 132
 
środkowa oś
ZF RL 75 EC
Autobus turystyczny IRIZAR Century na podwoziu Scania
nadwozie
IRIZAR Century
 
 
długość:
12m
 
wysokość:
3,7m (3,9m z klimą)
 
liczba miejsc:
51
 
typ siedzeń:
ESTEBAN Irati
 
drzwi:
MASATS
 
winda dla wózków
 
klimatyzacja
HISPACOLD independent for driver and passengers
podwozie
SCANIA
K 400 EB 4×2 – Opticruise