Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kortrijk 2009: Hiszpanie na Busworld (2)

infobus
06.01.2010 15:38
Po Irizarze i pierwszej części „belgijskiej sagi”o Hiszpanach w Kortrijk, przechodzimy teraz do opisu drugiej grupy hiszpańskich producentów, którzy wystawili się na targach w Kortrijk. To zdecydowanie już bardziej turystyczna oferta, gdzie prym wiodą następujące firmy: Beulas, Noge, Sunsundegui, Sitcar i UNVI. Zaczynamy w kolejności alfabetycznej – od Beulasa.  
Beulas Glory na podwoziu MercedesaBeulas Stergo Spica na podwoziu MAN 14.280Beulas Stergo Spica na podwoziu MAN 14.280Beulas Javel na podwoziu Scanii
Beulas i klasa mega dla niepełnosprawnych
Beulas –kolejny hiszpański producent z Girony pokazał na Busworld 2009 trzy autokary, w tym dwa „wagi ciężkiej”: Javel i Glory. Pierwszy z nich to piętrowy autokar oferowany w dwóch długościach: 13,7 i 14,6 m. W Kortrijk Hiszpanie pokazali wersję dłuższą –na podwoziu Scanii o pojemności 85 pasażerów. Co interesujące –w tym pojeździe wjazd dla wózków znajduje się w środkowym wejściu, czyli inaczej niż np. w opisywanym przez nas modelu Van Hool T927 Astromega. Kolejny trzyosiowy gigant z oferty Beulasa to Glory o długości 13,9 m i pojemności 65 pasażerów wystąpił w Kortrijk na podwoziu Mercedesa. Jest to o tyle ciekawe, że ten model sprzedawany jest także całkiem blisko Polski –w Czechach i tam oferowany jest tylko na podwoziach Scanii. Na polskim rynku jak na razie Beulas niech chce się pojawić. Warto tutaj wspomnieć, że Glory oferuje osobny pokład dla kierowcy i pilotów. Teraz po wejściu dyrektywy 2001/85/WE ten dodatkowy poziom może być wykorzystany także do transportu wózka inwalidzkiego. Jego wjazd do pojazdu zapewniają szerokie, podwójne przednie drzwi.
Trzecim modelem pokazanym przez Beulasa był turystyczny midibus Stergo Spica na podwoziu MAN 14.280 o długości 9,8 mm i pojemności 39 miejsc pasażerskich. To najmniejszy model z rodziny Stergo Spica, która łącznie obejmuje aż 10 różnych typów o długościach od 9,8 po 15 m. Warto na koniec wspomnieć, że Beulas w tym roku zdobył nagrodę „Coach of the Year in Spain”w kategorii mini (konkurs zorganizowała Federacja Transportu Pasażerskiego ASINTRA). Najlepszym okazał się autobus Gianino na podwoziu Mercedes-Benz Atego, który występuje w 3 długościach 8,29 m (30+1), 9 m (35+1) i 9,9 m (39+1). Dodajmy, że oprócz wymienionych modeli w ofercie Beulas możemy znaleźć autokary Aura, Stergo i Cygnus.
Noge Titanium na podwoziu MAN 18.440Noge Titanium na podwoziu MAN 18.440Noge Touring na podwoziu MAN 18.400Noge Touring na podwoziu MAN 18.400
NOGE to czwarty producent nadwozi po Indcar, Ayats i Beulas, który swoją siedzibę ma w miejscowości Arbúcies, w prowincji Girona w Katalonii. Aktualnie oferta firmy bazuje na 4 rodzinach autobusów: Cittour – autobusy miejskie, Aertour –autobusy lotniskowe, Touring –autokary klasy ekonomicznej i Titanium autokary klasy Premium. I to właśnie autobusy turystyczne były promowane przez hiszpańskiego producenta w Kortrijk. Mogliśmy zobaczyć model Touring na podwoziu MAN 18.400, przygotowany do transportu dzieci, a także dumny okręt flagowy Noge –Titanium na podwoziu MAN 18.440. Warto tutaj dodać, że takim luksusowym autobusem –w wersji trzyosiowej o długości 13,98 m –podróżuje drużyna z Camp Nou, czyli FC Barcelona. Oczywiście ten autokar został wykonany w wersji VIP z pełnym multimedialnym wyposażeniem.
Sitcar Trend XL na bazie Mercedes-Benz
Sitcar to hiszpański specjalista w klasie mini, który pokazał w Kortrijk jeden minibus Trend XL na bazie Mercedes-Benz Sprinter 519 o pojemności 19 miejsc. Szkoda, że firma nie pokazała zmodernizowanej wersji Beluga 3 na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter Vario O818 o pojemności 27-27 miejsc pasażerskich. Pojazd w nowej stylistyce prezentuje się bardziej wyraziście Jego znaki charakterystyczne to mocno zaakcentowana przednia atrapa chłodnicy i nieznacznie podniesiona przednia część dachu, dająca wrażenie fali (podobny zabieg stosował w swoich autokarach Berkhof).
Sunsundegui Sideral 2000 i EleganceSunsundegui Sideral 2000 na podwoziu B12BSunsundegui Sideral 2000 na podwoziu B12BSunsundegui Sideral 2000 na podwoziu B12BSunsundegui Sideral 2000 na podwoziu B12BSunsundegui Sideral 2000 na podwoziu B12BSunsundegui Sideral Elegance na podwoziu Volvo B7RSunsundegui Sideral Elegance na podwoziu Volvo B7RSunsundegui Sideral Elegance na podwoziu Volvo B7R 
Sunsundegui –hiszpański producent z Alsasua (niedaleko Pampeluny) zaprezentował w Kortrijk dwa autokary ze swojej najbardziej znanej rodziny autobusów turystycznych: Sideral 2000/Elegance. Oba zostały zbudowane na podwoziach Volvo z automatycznymi skrzyniami I-shift, w tym pierwszy z nich: na podwoziu B12B z silnikiem o mocy 420 KM, natomiast drugi –na podwoziu Volvo B7R o mocy 380 KM. Pierwszy przy długości 13 m oferuje 59 miejsc pasażerskich, drugi –przy identycznych gabarytach –57 miejsc. Warto tutaj przypomnieć, że Volvo trzy lata temu, na targach IAA, zapowiedziało szerokie wprowadzenie do swojej oferty właśnie modelu Volvo B9R Elegance z zabudową Sunsundegui. Ten proces przebiega różnie, w zależności od potrzeb danego rynku. Zdecydowanie największym powodzeniem ta oferta cieszy się na Wyspach (tutaj także sprzedają się krótsze wersje Elegance na podwoziach B7R z 7-litrowymi silnikami o mocy 290KM). W mniejszych ilościach tego typu konstrukcje sprzedają się m.in. we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Czechach, Słowenii, Bośni-Hercegowinie, Chorwacji i Rosji. Pokazany na belgijskiej wystawie model Elegance pochodził z oferty austriackiego dilera Volvo. Jak na razie nie podjęto próby wprowadzenia modelu Volvo B9R Elegance z zabudową Sunsundegui na polski rynek (poza pokazem na targach w Kielcach w 2007 r.) Szkoda, bo akurat ten autokar jest z najbardziej udanych projektów hiszpańskich stylistów i wyróżnia się ciekawym przodem, a zwłaszcza dużą, przednią szybą oraz interesującym kształtem przednich luster.
Przypomnijmy, że Sunsundegui rozpoczął eksport swoich produktów w połowie lat 90-tych. Jednym z największych tutaj sukcesów była zeszłoroczna dostawa 10 autokarów Sideral 2000 na podwoziach Volvo B12B dla Agencji Transportu Publicznego (PTA) oraz Zarządu Dróg i Komunikacji (RTA) w Dubaju. Zostały one skierowane do obsługi nowej linii autobusowej między Dubajem a Abu Dabi. W pierwszej fazie projektu na trasę wyruszyło 10 autokarów, a docelowo połączenie obsługiwać ma aż 55 pojazdów Sunsundegui. W przyszłości, ten system komunikacyjny ma być rozszerzony o połączenia także z innymi miastami. Autokary posiadają bogate wyposażenie, przypominające przedziały business class w samolotach. Pojazdy posiadają m.in. dużą przestrzeń pomiędzy rzędami siedzeń, wielokanałowy system audio-video, instalację do bezprzewodowego odbioru Internetu (WiFi), lodówki oraz WC..
Na zakończenie warto wspomnieć, że Sunsundegui produkuje również …lokomotywy i wagony pasażerskie. W 2009 roku m.in. otrzymał zamówienie od przewoźnika Ferrocarriles de Vía Estrecha (Feve) o wartości 80 mln euro na dostawę 23 szynobusów nowej generacji. Kontrakt jest realizowany we współpracy z CAF i w tym roku przewidziana jest dostawa ostatnich 12 szt. Pojazdy te będą wozić pasażerów przede wszystkim w rejonie Kastylii. Podsumowując – nie tylko Solaris specjalizuje się w Europie w produkcji zarówno autobusów, jak i pojazdów szynowych. Kto wie, może w przyszłości polski producent także zacznie wytwarzać szynobusy…Zobaczymy.
UNVI Compa GT na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter
Minibus Vega na LPG
UNVI –w Kortrijk hiszpański producent pokazał minibusa Compa GT na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter 816/818 oraz „piętrowego wycieczkowca”–Urbis 2.5 DD na podwozu Volvo B7TL. Obecność kilku tego typu konstrukcji na belgijskich targach (m.in. Aytas`a) to nie przypadek. Coraz częściej europejscy przewoźnicy i to również z północy kontynentu decydują się na zakup tego typu konstrukcji (dodatkowy wpływ na to ma tworzenie ekologicznych zon w historycznych centrach). Model UNVI Urbis 2.5 DD święci swoje triumfy m.in. w Niemczech, gdzie 7 takich jednostek zakupiło Monachium, a aż 12 szt. wziął w 2009 r. Berlin. Również w stolicy Belgii jeździ 5 Urbisów. Konstrukcja ta ma 12 m długości, 2,5 m szerokości i 4 metrów wysokości. Jest przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych i max. zabiera na swój pokład 76 pasażerów. Urbis 2.5DD jest homologowany w kilku krajach: Hiszpanii, Francji, Niemczech, Grecji i krajach Beneluksu. O Polsce jak na razie producent nie wspomina.
Wart na chwilę zatrzymać się na ofercie minibusów UNVI. W tym roku pojawiło się tutaj kilka nowości. M.in. w pełni turystyczny model COMPA Grand na podwoziu Iveco 65C18 o pojemności 27 pasażerów czy minibus Vega LPG na podwoziu Mercedes Benz Sprinter 524 CDI. Tutaj akcja wprowadzania alternatywnych systemów napędowych do minibusów jest prowadzona równolegle z działem Mercedes-Benz Spain. Warto również wspomnieć, że pokazany w Kortrijk model Compa GT rozwiązuje –zdaniem producenta –4 główne problemy tego typu konstrukcji: obniżono w nim maksymalnie hałas silnika, zmniejszono masę nadwozia;zwiększono opływowość konstrukcji i poprawiono jej sztywność co powinno zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży.
I pojazdy specjalne –z tego również słynie UNVI. Hiszpański producent oferuje tutaj zarówno pojazdy górskie z napędem 4×4 (w tym także wersje eksploracyjnej stworzone do pracy w zimowych warunkach –35 C), jak i zabudowy specjalne –pod kliniki, biblioteki, ruchome kawiarnie internetowe, itd. Co ciekawe –jeden z wyprodukowanych przez firmę mammobusów na podwoziu UNVI CIMO II został w 2007 r. zakupiony przez Estońskie Towarzystwo Walki z Rakiem. Pojazd ten o długości 9,5 m długości i jest podzielone na 3 części;miejsca kierowcy, gabinet z mammografem i poczekalnię. Pojazd jest także wyposażony w system ogrzewania i klimatyzacji, który jest w stanie zapewnić stałą temperaturę wewnątrz na poziomie 25 °C, przy zewnętrznej temperaturze w zakresie -25 C do + 30 C. W celu stabilności pojazdu CIMO II MD wyposażony jest także w hydraulicznie
Specjalne zabudowy UNVISpecjalne zabudowy UNVISpecjalne zabudowy UNVISpecjalne zabudowy UNVI