Kortrijk 2009 – chiński Higer trafia na europejskie salony
infobus
20.10.2009 22:21
Kortrijk 2009 – chiński Higer trafia na europejskie salony
Naszą relację z targów w Kortrijk zaczynamy od premiery autobusu turystycznego Scania Touring, wyprodukowanego wspólnie z chińskim Higerem. To nie tylko nowy produkt, ale także nowy rozdział w historii produkcji autobusów w Europie. Szwedzki producent otworzył drzwi, które do tej pory były dość szczelnie zamknięte. Co w tej sytuacji powstrzyma kolejnych europejskich producentów przed przenoszeniem swoich zakładów produkcyjnych do Chin, gdzie koszty są kilka razy mniejsze i do tego produkcja może się odbywać bez żadnych restrykcyjnych, ekologicznych norm? Sentyment? Tradycja? Związki zawodowe? Kalkulator księgowego jest nieubłagany. Tutaj liczy się tylko finalny koszt, a najnowszy owoc szwedzko-chińskiej współpracy ma kosztować ok. 90-100 tys. euro. To diametralnie może zmienić układ sił na europejskich rynkach. Touring został zbudowany na bazie podwozia Scania i nadwoziem Higer. Ma trafić zarówno na europejskie, jak i światowe rynki. To produkt globalny, którego zasadniczą zaletą jest atrakcyjna cena. W ofercie Scanii zajmuje on pozycje między modelami Scania-Irizar i4, a Scania Irizar-Century. Zdaniem przedstawicieli szwedzkiego koncernu współpraca z hiszpańskim Irizarem ma być kontynuowana, aczkolwiek w targowych kulisach wiele mówiło się o jej ograniczeniu, a nawet zastopowaniu. Znamienny jest fakt, że zarówno na stoisku Scanii, jak i w materiałach prasowych nie znalazło się miejsce dla modelu Scania-Irizar Century.
–„Scania znalazła idealnego partnera do realizacji swojej strategii globalnego rozwoju. Rezultatem współpracy z Higer jest platforma autobusowa spełniająca potrzeby nowych i dotychczasowych rynków. Oznacza to również, że w odpowiednim czasie śladem Scania Touring pójdą inne modele autobusów”–powiedział podczas prezentacji autobusu w Kortrijk Melker Jernberg, wiceprezes Scania Buses and Coaches. Współpraca firm Scania i Higer to przedsięwzięcie czysto komercyjne, w którym Higer pełni rolę doświadczonej firmy zabudowującej, zaś Scania dostarcza podwozia i wiedzę dotyczącą wymagań międzynarodowych klientów. Zespół stylistów Scania, wspólnie z Higer, zaprojektował autobus turystyczny o charakterystycznych dla Scania cechach. –„Nasza współpraca to wyjątkowo udane połączenie zachodniego i chińskiego przemysłu. Szczegółowa kontrola jakości na każdym etapie produkcji gwarantuje,
że produktem finalnym jest solidny i uniwersalny autobus turystyczny, zdolny konkurować z każdą marką na każdym rynku”–mówi Jernberg.
Scania Touring będzie sprzedawany pod marką Scania i objęty pełnym wsparciem sieci handlowej i serwisowej Scania na całym świecie. Również dostawy części będą realizowane za pośrednictwem sieci serwisowej Scania. Wszytko to stanowi gwarancję najwyższej jakości produktu i usług serwisowych. –„Aktualnie finalizujemy przygotowania do rozpoczęcia dostaw z początkiem 2010 r., w pierwszym okresie planując sprzedaż na poziomie około 500 autobusów rocznie. Sprzedaż rozpocznie się w krajach Europy Środkowej, a następnie będzie stopniowo rozszerzana na zachód, południe i północ. Planujemy również ekspansję na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki, a także niektóre rynki azjatyckie”–konkluduje Jernberg.
Fabryka Higer w Suzhou, Szanghaj, działa od 1998 r. Przy zatrudnieniu 4000 osób jej zdolność produkcyjna wynosi 18 000 autobusów rocznie. Scania nawiązała współpracę z Higer pięć lat temu. Z myślą o montażu Scania Touring i innych nowych modeli Scania, w 2006 r. wybudowano nowy, odrębny wydział montażowy. Docelowa zdolność produkcyjna wydziału to 3000 autobusów Scania rocznie.
Zaprezentowany w Kortrijk model Touring został zaprezentowany w wersji 12-metrowej, aczkolwiek są przewidziane także wersje 3-osiowe. Wysokość pojazdu do 3,8 m, pojemność klasyczna 49 +1 +1, układ drzwi 1-1-0.
Autokar został pokazany z 13-litrowymi silnikami Scania Euro 5 EGR o mocy 400 KM. W układzie przeniesienia napędu można zastosować albo w pełnie zautomatyzowaną skrzynię New Scania Opticruise z automatycznym sprzęgłem i Scania Retarder (jak w wersji demo w Kortrijk), albo jej wersje mechaniczną: 8 lub 12-biegową.