Kortrijk 2009 – Anadolu Isuzu, Euro 5 i miejski Citimark
Jednym z najważniejszych wydarzeń na tegorocznych targach Busworld 2009 była premiera aż trzech nowych autobusów Anadolu Isuzu –Turquoise w wersji Euro 5, a także dwóch zupełnie nowych konstrukcji: turystycznego Novo i miejskiego Citimark. Wszystkie „nowe gwiazdy”firmy wystąpiły pod hasłem 'All New &All Stars’. Trzeba przyznać, że Isuzu bardzo dużą rolę przywiązało do jak najszerszej i okazałej prezentacji swoich produktów. Oprócz standardowej konferencji prasowej, w kolejnych dniach targów odbywały się na stoisku tureckiej firmy także pokazy samby, które przyciągały nowych gości. Można opowiedzieć, że Isuzu w tym roku zrobiło w Kortrijk niezłe „show”. Nie tylko jednak ogromne stoisko czy brazylijskie tancerki zrobiły wrażenie na przedstawicielach międzynarodowej prasy. Przede wszystkim uwaga mediów była skupiona na nowym produkcie Citimark, który po pierwsze oznacza wejście producenta w miejski segment w Europie (od dwóch lat ten model oferowany jest w Turcji), po drugie –to najdłuższy autobus w ofercie Anadolu i po trzecie –jego pojawienie się uruchomiło nowy wymiar współpracy z japońskim Isuzu. Jak powiedział podczas konferencji Kamil Eser, szef Anadolu Automotive Group –po badaniach przeprowadzonych przez japońskich inżynierów z Isuzu Motors, Citimark został włączony do globalnej sieci sprzedaży Isuzu Motors Limited, co oznacza, że mamy kolejny globalny produkt, który może być oferowany zarówno przez dilerów Anadolu Isuzu, jak i wybranych dystrybutorów Isuzu na całym świecie. Jak podkreślił Kamil Eser to oprócz potencjalnych możliwości zwiększenia produkcji przez Anadolu, także bardzo ważnym wskaźnik poziomu jakości Citimark`a. Pamiętajmy, że japoński producent to jeden z gigantów na światowym rynku pojazdów użytkowych i silników wysokoprężnych. Rocznie wytwarza ok. miliona silników Diesla i według Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych (OICA) w 2008 r. został światowym liderem w produkcji ciężkich pojazdów użytkowych, z udziałem 20% w całkowitej światowej produkcji. To budzi respekt i wprowadzenie do tej sieci modelu Citimark jest niewątpliwie nobilitacją. Z drugiej strony –stało się to nieprzypadkowo. Od 2004 r. Anadolu Isuzu to midibusowy lider eksportu w Turcji. W generalnej klasyfikacji autobusowej zajmuje wysokie, 3. miejsce –za Mercedes-Benz i MAN, które mają swoje globalne fabryki w Turcji, obsługujące m.in. większość europejskiego rynku. Co ciekawe pierwszy z tych producentów wyeksportował z Turcji w latach 1995 –2008 aż 19 526 autobusów, MAN –11 054 szt. i Anadolu –7365 szt. Kolejne miejsca to IVECO –6241 szt. i Temsa –5661 szt. Na zdecydowanie dalszych pozycjach uplasowało się BMC (2296) i Otokar (968). W samym tylko 2008 r. Anadolu Isuzu wyeksportowało aż 1032 midibusów (+ 42% w porównaniu z wynikiem z 2007 r.), co w tej klasie zapewniło pierwsze miejsce w eksporcie i 60% udziału. Kolejne miejsca zajęli: Otokar –345 szt. (bardzo dynamiczny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami), Temsa –318 szt. (nieznaczny spadek z w porównaniu z okresem 2006-2008) i Otoyol, który w całym 2008 r. wyeksportował …. 8 midibusów, podczas gdy jeszcze w 2006 r. był to poziom 342 szt.
Wszystkie autobusy Anadolu Isuzu powstały w nowoczesnym zakładzie w Gebze, gdzie pracuje łącznie 800 osób. Wszystkie modele zostały zaprojektowane przez zatrudnionych w firmie tureckich inżynierów. Można powiedzieć, że podstawą dobrego wyniku Isuzu jest także dywersyfikacja odbiorców –łącznie firma jest obecna aż na trzech kontynentach (Europa, Azja –Azerbejdżan i Afryka –Algieria). Na naszym kontynencie turecka firma działa na 18 rynkach i co interesujące obecność Isuzu tutaj układa się „pasmowo”–pierwszy, podstawowy teren działalności ciągnie się od Grecji przez Bułgarię, Rumunię, Czechy, Słowację, Polską po Litwę i Łotwę. A drugie, bardziej „zachodnie pasmo”to Włochy –Francja. Czyli jest jeszcze parę krajów do „zagospodarowania”. Łącznie Anadolu Isuzu posiada poza granicami Turcji 103 punkty serwisowe i magazyny części zamiennych. Ponad połowa z nich – 62 punkty –jest zlokalizowana w Europie i jak zapowiadają przedstawiciele koncernu –ta liczba będzie rosła. Przypomnijmy, że Isuzu od kilka lat jest obecne na polskim rynku, a jedynym przedstawicielem marki w naszym kraju jest firma Wowo z Białegostoku
Przestawione wyniki oraz fakt, że aż 35% powstających w Gebze autobusów trafia za granicę, tłumaczą bogatą oprawę premierowych modeli zaprezentowanych przez Anadolu Isuzu w Kortrijk. Firma mocno stawia na rozwój eksportu do Europy. Zacznijmy opis nowych produktów od chyba najciekawszego egzemplarza –czyli 9-metrowego, miejskiego Citimark`a, który bardzo dobrze prezentuje się z zewnątrz, dynamika to niewątpliwie ważny element jego designu, ale ma niestety jedną wadę: brak niskiego wejścia. W przednich, jak i środkowych drzwiach trzeba pokonać jeden stopień, aby dostać się do środka. Następnie w zależności od wersji (w Kortrijk były wystawione obie) –pokonujemy jeden stopień i dostajemy się do tylnej części pojazdu (przejście do przodu jest płaskie). To wersja z elektryczną windą, montowaną fabrycznie. Producent oferuje też drugą opcję, gdzie z środkowej platformy wejściowej pokonujemy dwa stopnie do tylnej części pojazdu i jeden do przedniej. To wersja z rozkładany manualnie podestem. Zdecydowanie polecamy firmie Wowo sprowadzić na testy do Polski pierwszą wersję (tym bardziej, że II opcja ma dość niską wysokość wnętrz w tylnej części). Co jednak ważne –konstrukcja Citimark`a nie wyklucza przewozu wózków inwalidzkich. W środkowych drzwiach, w podeście został sprytnie zamontowany elektrycznie wysuwana winda (może być też manualnie rozkładany podest), która po demontażu całkowicie chowa się w stopniu i nie zajmuje przestrzeni pasażerskiej. Podsumowując –na pewno tego typu konstrukcja znajdzie gorących zwolenników, którzy będą podkreślać niższe koszt zakupu pojazdu w porównaniu z niskopodłogowymi jednostkami, mniejsze koszty serwisowe i brak konieczności stosowana niskiego przebiegu podłogi w mniejszych miejscowościach. Po drugiej stronie znajdziemy podobnie liczną grupę uważającą brak niskiej podłogi za anachronizm i krok wstecz. Jaki będzie ostateczny wynik –rynek o tym zadecyduje, jednak wydaje nam się, że warto dać Citimarkowi szansę i przetestować go w polskich warunkach. Jak już ostatecznie poznamy jego cenę może się okazać, że znajdzie w naszym kraju swoją niszę. Zdaniem producenta –najlepiej nadaje się on do obsługi historycznych metropolii z wąskimi uliczkami oraz mniejsze miejscowości, gdzie może pełnić nawet rolę podstawowego środka transportu. Jego pojemność pasażerska to maksymalnie 72 miejsca, w tym 17 siedzących. W konfiguracji podmiejskiej może on zabrać 52 osoby + jeden wózek, w tym 25 miejsca siedzące. W układzie napędowym zainstalowano 4-cylindrowy silnik Isuzu 4HK1 Euro 5/EEV o pojemności 5,2 l i mocy 204 KM przy 2600 obr / min. Co ważne –jednostka spełnia te wymagania dzięki systemowi recyrkulacji spalin (EGR), czyli bez konieczności stosowania żadnych dodatków. Nowością jest opatentowany przez Isuzu moduł ECM (Electronic Control Module), który umożliwia funkcjonowanie silnika na najwyższym poziomie wydajności w najbardziej ekonomiczny sposób. ECM koordynuje cały proces spalania za pomocą różnych czujników zainstalowanych w kilku głównych punktach wewnątrz silnika. Moduł dzięki kontroli całego procesu spalania decydując o ilość paliwa wprowadzanego do komory spalania, co w efekcie zapewnia najbardziej efektywne zużycie paliwa. Silnik Citimark`a współpracuje z manualną, 6-stopniową skrzynię biegów MZW-6F. I na koniec zawieszenie –miejski autobus Anadolu Isuzu jest oferowany w dwóch wersjach: pierwsza z zawieszeniem pneumatycznym tylko na tylną oś;druga –z pełną pneumatyką na obie osie.
Nowy Turquoise
I kolejna nowość spod znaku Anadolu Isuzu pokazana w Kortrijk, która na pewno zostanie doceniona przez polskich klientów. Doskonale znany na naszych drogach midibus Turquoise został odświeżony, ma lekko przeprojektowane wnętrze, a przede wszystkim pojazd został wyposażony w nowy silnik, spełniający normę Euro 5 / EEV –Isuzu 4HK1 o mocy 190 KM przy 1600-2600 obr. / min. O tym silniku pisaliśmy już wyżej. Dzięki liczbie 31 miejsc i sporemu bagażnikowi o pojemności do 4,2 m3 Turquoise stanowi dobrą ofertę do obsługi wycieczek oraz regularnych połączeń na krótkich i średnich trasach. Sprawdza się także na w ramach połączeń typu „airport shuttle bus”. Szeroki, przyciemniany pas bocznych szyb (podwójne szklenie) plus mocniejsza klimatyzacja zapewnia wygodną podróż w lecie, natomiast w zimie producent oprócz wydajnego ogrzewania oferuje w opcji podgrzewanie skibox`a.
I trzecia nowość –Anadolu Isuzu Novo, czyli o prawie 50 cm krótsza wersja Turquoise`a. Zdaniem przedstawicieli polskiego przedstawiciela Anadolu Isuzu jeszcze nie zapadła decyzja, czy ten model będzie oferowany w naszym kraju. Pojemność pasażerska na poziomie 27 osób to zbyt mało, aby ten autobus mógł skutecznie konkurować z zdecydowanie tańszymi minibusami na bazie pojazdów dostawczych. Novo występuje w dwóch wersjach –Novo o komforcie dostosowanym do potrzeb komunikacji międzymiastowej i Novo Ultra z pełnym turystycznym wyposażeniem. Co ciekawe ten autobusik jest wyższy od Turquoise`a. Poniżej prezentujemy jego podstawowe parametry techniczne.
Dane techniczne Anadolu Isuzu Citimark
Maksymalna długość
|
9016
|
Maksymalna szerokość
|
2300
|
Maksymalna wysokość
|
3121 (przód) / 2837 (tył)
|
Rozstaw osi
|
4150
|
Zwis przedni
|
1980
|
Zwis tylny
|
2886
|
Front Rozstaw
|
1904
|
Tylne Rozstaw
|
1650
|
Wysokość wnętrza
|
1910
|
Max. waga całkowita
|
13000
|
Masa własna
|
6860-7500
|
Silnik – model
|
Isuzu 4HK1 e5s
|
Typ
|
Common Rail Turbo Diesel Intercooler
|
Poziom emisji
|
Euro 5 – EEV
|
Liczba cylindrów
|
4
|
Pojemność skokowa (cc)
|
5193
|
Moc maksymalna (KM / obr / min)
|
204 / 2600
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr)
|
637 / 1600-2600
|
Skrzynia biegów – model
|
MzW-6F, Powershift Assisted
|
Rozmiar kół
|
265/70 R19, 5
|
Minimalny promień skrętu
|
7150
|
Pojemność zbiornika paliwa (l)
|
196 (2 x 98)
|
Liczba miejsc
|
17 (siedzących) + 55 (stojących)
17 (siedzących) + 47 (stojących) + 1 wózek 21 (siedzących) + 45 (stojących) 21 (siedzących) + 37 (stojących) + 1 wózek 25 (siedzących) + 35 (stojących) 25 (siedzących) + 27 (stojących) + 1 wózek |
Dane techniczne Anadolu Isuzu Turquoise
Maksymalna długość
|
7720
|
Maksymalna szerokość
|
2320
|
Maksymalna wysokość (z AC)
|
3330
|
Rozstaw osi
|
3815
|
Zwis przedni
|
1673
|
Zwis tylny
|
2232
|
Wysokość wnętrza
|
1910
|
Maks. masa całkowita
|
9800 (Max)
|
Masa własna
|
6400 – 7500
|
Silnik – model
|
Isuzu 4HK1 E5C
|
Poziom emisji
|
Euro 5 – EEV
|
Pojemność skokowa (cc)
|
5193
|
Moc maksymalna (KM / obr / min)
|
190 / 2600
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm / Obr)
|
513 / 1600 – 2000
|
Skrzynie biegów – model
|
MZZ – 6F
|
Rozmiar kół
|
235/75 R17, 5
|
Minimalny promień skrętu (mm)
|
7200
|
Pojemność zbiornika paliwa (l)
|
190
|
Pojemność bagażnika
|
4,2
|
Liczba miejsc
|
31+1
|
Dane techniczne Anadolu Isuzu Novo
Maksymalna długość
|
7270
|
Maksymalna szerokość
|
2270
|
Maksymalna wysokość (z AC)
|
3375
|
Rozstaw osi
|
3385
|
Zwis przedni
|
1640
|
Zwis tylny
|
2245
|
Wysokość wnętrza
|
1940
|
Maks. masa całkowita
|
8800 (Max)
|
Masa własna
|
5700 – 6500
|
Silnik – model
|
Isuzu 4HK1 E5C
|
Poziom emisji
|
Euro 5 – EEV
|
Pojemność skokowa (cc)
|
5193
|
Moc maksymalna (KM / obr / min)
|
155 / 2600
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm / Obr)
|
419 / 1600 – 2000
|
Model Skrzynie biegów – model
|
MYY – 6F
|
Rozmiar kół
|
215/75 R17, 5
|
Pojemność zbiornika paliwa (l)
|
130
|
Pojemność bagażnika (m3)
|
4
|
Liczba miejsc
|
27+1
|