Kontrole kierowców we Wrocławiu i Gdynii
Wrocławskie MPK zakupiło 200 narkotestów dla kierowców miejskich autobusów, w Krakowie i Gdyni już ich badają. W Warszawie niektórzy przewoźnicy wprowadzają obowiązkowe badanie na obecność substancji psychoaktywnych.
Taka wygląda w skrócie sytuacja po dwóch warszawskich wypadkach, które wyciągnęły na pierwsze strony gazet problematykę kontroli prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej i braku jasnych przepisów w tym względzie.
Wrocław
Wrocławskie MPK po wypadku w Warszawie, spowodowanym przez kierowcę pod wpływem środków psychoaktywnych, zakupiło 200 narkotestów. Trafiły one do dyspozytorów oraz nadzoru ruchu.
-„Kierowcy przed rozpoczęciem zmiany proszeni są o poddanie się badaniom narkotestem ślinowym, który wykrywa sześć substancji psychoaktywnych. Do tej pory nie spotkaliśmy się z odmową, a wszystkie wyniki były negatywne” – powiedział PAP rzecznik wrocławskiego MPK Tomasz Sikora.
Rzecznik dodał, że o poddanie się takiemu badaniu będą proszeni również kierowcy uczestniczący w kolizjach z udziałem pojazdów przez nich prowadzonych.
Gdynia
-„Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni wdrożył odpowiednie zapisy w umowach z operatorami komunalnymi obowiązujących od 1 grudnia 2019 r., natomiast w umowach z operatorami prywatnymi – zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, zapisy takie są sukcesywnie wdrażane wraz z kolejnymi przetargami” – powiedział PAP dyrektor ZKM w Gdyni Hubert Kołodziejski.
Według umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w Gdyni „osoby upoważnione do dokonywania kontroli uprawnione są w szczególności do (…) żądania poddania kierowcy pojazdu operatora badaniu trzeźwości lub badaniu pod kątem środków odurzających atestowanym urządzeniem lub testerem”.
Gdy kierowca operatora jest w stanie uniemożliwiającym bezpieczne prowadzenie pojazdu (np. w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, w stanie silnego stresu lub zmęczenia), albo, gdy jego zachowanie wskazuje, że może być w takim stanie, a odmawia on poddania się odpowiedniemu badaniu, Centrala Ruchu ZKM ma prawo wycofać kierowcę operatora z obsługi zadania i zastąpić go innym kierowcą operatora, ze zmianą pojazdu lub z zachowaniem pojazdu, w uzgodnieniu z operatorem.
Kołodziejski dodał, że niezależnie od działań własnych, w najbliższym czasie planowane są kontrole na obecność środków odurzających we współpracy z policją.
Kraków
O Krakowie już pisaliśmy, ale powtórzmy – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie już od czterech lat bada swoich kierowców i motorniczych pod kątem obecności w ich organizmach środków odurzających, w tym narkotyków. Do tej pory wykonano około 1,6 tys. takich testów, w pięciu przypadkach wynik był pozytywny – z pracownikami tymi przewoźnik natychmiast rozwiązał umowy o pracę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak poinformował PAP rzecznik MPK w Krakowie Marek Gancarczyk, testy wykrywające środki odurzające w pierwszej kolejności przeprowadzane są w grupie największego ryzyka, czyli u pracowników do 40. roku życia.
„Są to badania wyrywkowe, prowadzone przez cały czas” – zaznaczył.
Testy są wykonywane na podstawie oświadczeń z wyrażeniem zgody na profilaktyczne badania, jaką podpisuje każda osoba przyjmowana do pracy w MPK. Zgodę na takie rozwiązanie wyraziły związki zawodowe działające w spółce, uznając, że bezpieczeństwo pasażerów i transportu jest priorytetowe.
Warszawa
Mobilis, prywatny przewoźnik świadczący usługi w komunikacji miejskiej w Warszawie, zapowiedział wprowadzenie kontroli dla kierowców na obecność substancji psychoaktywnych.
Jak przekazało PAP biuro prasowe firmy, firma ta wykonuje obecnie więcej kursów zleconych przez ZTM. W Warszawie jeździ 161 autobusów Mobilis. (PAP)
„