Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Konkurs CUPT: PKM Gliwice zgłasza 17 autobusów hybrydowych

infobus
31.10.2022 14:00

31 października Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ogłosiło przetarg na dostawę 17 szt. nowych autobusów hybrydowych klasy MEGA.

To przygotowania pod konkurs Centrum Unijnych Projektów Transportowych, który ma do rozdysponowania ok. 150 mln zł na dofinansowanie zakupu zielonych autobusów, w tym także autobusowych hybryd. Wcześniej informowaliśmy o podobnych przetargach z Poznania czy Konina. Ich kolejnym wspólnym mianownikiem jest zastrzeżenie, że realizacji zamówienie będzie możliwa tylko w przypadku otrzymania dotacji. A liczba chętnych się zwiększa…  

Co chcą Gliwice?

Przedmiot gliwickiego zamówienia obejmuje dostawę 17 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów miejskich klasy MEGA z dostawą w 2023 roku. Generalnie konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania powinny gwarantować co najmniej 15 letnią eksploatację autobusu. Poszukiwane parametry hybryd są następujące:

  • długość: od 17,50 m do 18,10 m (dopuszcza się autobus z tolerancją długości ± 0,10 m)’;
  • wysokość całkowita: nie większej niż 3,25 m,.
  • brak stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu.
  • wymagana liczba miejsc (stojących i siedzących): min. 140 + miejsce dla kierowcy, przy czym liczba siedzeń nie może być mniejsza niż 26% ogólnej. Wymagana liczba siedzeń dla pasażerów z dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi, bez podestów - co najmniej 12 siedzeń. Plus miejsca przeznaczone do przewozu wózka inwalidzkiego oraz wózka dziecięcego (spacerowego).
  • układ drzwi: 4 pary drzwi (w układzie: 2-2-2-2). Wszystkie skrzydła drzwi otwierane do wnętrza nadwozia.
  • zespół napędowy: silnik rzędowy, 6 cylindrowy, o pojemności ≥ 8 000 cm3 o mocy ≥ 235 kW, gdzie PKM będzie preferował silnik i autobus tego samego producenta. Wymagana wartość średniego zużycia paliwa (w litrach na 100 km) przez oferowany autobus nie wyższa niż 52,0 dm3/100km;
  • układ hybrydowy ma posiadać: funkcję rekuperacji energii, a silnik spalinowy autobusu jest wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW
fot. PKM Gliwice

Przetargowe wymagania

Pojazdy mają wejść w skład flory PKM Gliwice w ciągu 275 dni od podpisania umowy. Ze wspominanym zastrzeżeniem uzyskania dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Priorytet: VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 -2020.

-„Zamawiający informuje, że zgodnie z art. 257 Pzp może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane (w ramach projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”). – informuje PKM.

W zakresie wymagań przetargowych mamy

  • posiadanie polisy OC na sumę ubezpieczenia równą co najmniej 10 000 000 zł;
  • posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 15 000 000 zł;
  • osiągnięcie w ostatnich trzech latach obrotowych obrotu rocznego z działalności wynoszącego co najmniej 22 000 000 zł’
  • wpłacenie wadium w wysokości: 400 000 zł
  • wykazania dostaw w ciągu 3 lat na co najmniej 5 sztuk miejskich niskopodłogowych trzyosiowych autobusów przegubowych o długości od 17,50 m do 18,75 m.

Na oferty gliwicki PKM czeka do 2 grudnia, a następnie oceni je wg sześciu kryteriów:

  • Cena oferty: 50 %
  • Ocena techniczna: 20 %
  •  Ekologia: 18 %
  • Warunki gwarancji i serwisu: 5 %
  • Ceny wybranych części zamiennych: 5 %
  • Czas dostawy: 2 %
fot. PKM Gliwice

25 lat PKM

Przy okazji przypomnijmy, że w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach obchodzi swoje 25 urodziny. Uzyskanie dofinansowania w konkursie CUPT na pewno byłoby miłym prezentem. PKM jako spółka prawa handlowego działa od 28 sierpnia 1997 r. Miasto Gliwice jest jej największym udziałowcem – posiada 83,53% udziałów. W tym roku świętuje 25-lecie, ale gliwickie autobusy działają znacznie dłużej, tyle że wcześniej jako przedsiębiorstwo niekomunalne, a przez jakiś czas również jako część Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Obecnie w zasobach PKM jest 187 autobusów. Wraz z zakupem nowych pojazdów, stare są wycofywane z obiegu gliwickiego przedsiębiorstwa. Tylko w ostatnich dwóch latach spółka kupiła 15 hybrydowych autobusów przegubowych marki MAN, 10 niskopodłogowych autobusów marki Solaris Urbino oraz 10 autobusów elektrycznych Volvo, dla których wybudowano infrastrukturę niezbędną do ładowania. Przebudowano też plac parkingowy na terenie zajezdni. Autobusy są nowoczesne, klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w rozwiązania przyjazne osobom starszym, niepełnosprawnym i korzystającym z transportu z wózkami dla dzieci czy rowerami, z dobrym systemem ogrzewania oraz wygodnymi, ergonomicznymi siedziskami. Aby ta inwestycja i organizacja sprawnego transportu były możliwe, Miasto Gliwice aportem przekazało spółce PKM 39 mln zł, w tym 4 mln zł jako wkład w formie nieruchomości – siedziby spółki przy ul. Chorzowskiej.

A to nie koniec inwestycji. W ramach projektu „Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboru autobusowego wraz z budową placu parkingowego” pozyskano ponad 34 mln zł. Z kolei z projektu „Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania” pozyskano około 27 mln zł.

Obecnie przedsiębiorstwo ubiega się o dofinansowanie do projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”, w którym ma szansę pozyskać ponad 18 mln zł.