Konin chce mieć pierwszy autobus wodorowy w Polsce! Dzierżawa na 4 lata [FILM]
16 kwietnia Miejski Zakład Komunikacji w Koninie ogłosił przetarg na dzierżawę autobusu napędzanego wodorem.
To kolejny krok polskich przedsiębiorstw – po Poznaniu i jego rozpoznaniu wodorowego rynku - w kierunku napędu przyszłości. Przypomnijmy, że 29 stycznia pojazd Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprezentowany w Koninie i wszystko wskazuje na to, że taki właśnie autobus chciałoby pożyczyć konińskie MZK.
Za ponad 3 mln
MZK Konin poszukuje do dzierżawy jednoczłonowy autobus wodorowy o długości 12 m ± 3 %, przeznaczony do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Co ważne - wykonawca ma zagwarantować, że oddany w dzierżawę autobus będzie nowy, co oznacza, że zostanie wyprodukowany nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem i z przebiegiem wg licznika nie większym niż 500 km. Tym samym odpadają wszelkie demonstracyjne pojazdy. Ciekawe.
O silnej woli wejścia MZK na wodorową drogę świadczą też zapisy o serwisie - przedmiot zamówienia obejmuje bowiem także udzielenie autoryzacji w zakresie umożliwiającym samodzielne wykonywanie przeglądów, obsługi oraz napraw gwarancyjnych autobusów wraz z przeszkoleniem pracowników.
Dodatkowo firma wie, ile może wydać na taki wynajem – to suma 702.691 EUR netto, czyli ok. 3.195.908 PLN. To wydaje się być rynkową ceną, także liczymy na sukces w pierwszym podejściu.
Przy wyborze najkorzystniejszej ofert firma zastosuje dwa kryteria:
- Warunki techniczno-eksploatacyjne / Waga: 40%
- Cena - Waga: 60 %.
Warunki formalne
Do konińskiego przetargu mogą przystąpić firmy, które m.in.:
- posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 3 000 000 PLN
- posiadają ubezpieczenie OC na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 2 000 000 PLN
- wpłacą wadium w wysokości 50 000 PLN
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co do doświadczenia, oferenci musza wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat wykonali co najmniej jedną dostawę nowego, niskopodłogowego autobusu wodorowego.
O tym, czy oprócz Solarisa ktoś jeszcze spełnia te wszystkie wymagania, dowiemy się 14 maja, kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Wymagany termin realizacji zamówienia i tym samym rozpoczęcie 4-letniego okresu dzierżawy - wynosi maksymalnie do 12 m-cy od podpisania umowy.
Styczniowa wizyta
Przypomnijmy, że w styczniu na ulicach Konina wyjechał testowo 12-metrowy autobus Solaris zasilany wodorem. Wówczas padło też wiele interesujących deklaracji, które dzisiaj stają się rzeczywistością.
-„Konin z przemysłem energetycznym jest jak najbardziej przygotowany do tego, aby korzystać z tego typu taboru. Zwłaszcza, że niedługo będzie tutaj stacja tankowania wodoru. Jest to idealne rozwiązanie dla miasta. Obecnie mamy zakontraktowanych ok. 70 autobusów tego typu u przewoźników europejskich i liczymy, że pojawią się zamówienia od polskich klientów. Mam nadzieję, że jednym z liderów będzie MZK z Konina – mówił wówczas Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży autobusów w Solaris Bus & Coach.
Stację tankowania wodoru ma postawić ZE PAK. I to jeszcze w tym roku! Z kolei MZK Konin pozyskało na zakup pierwszego wodorowego autobusu grant z funduszy norweskich. W perspektywie chce kupić dziesięć kolejnych. Warto podkreślić, że teraz MZK ma 13 autobusów hybrydowych i elektrycznych. Potrzeby przewoźnika wynikające z wymogów ustawy o elektromobilności to - do 1 stycznia 2028 roku - zakup 12 kolejnych eko pojazdów. Wszystko wskazuje na to, że będą to właśnie wodorowe konstrukcje.
-„To, co być może dla niektórych brzmiało futurystycznie, staje się faktem - powiedział Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Przyszłość transportu w Koninie to autobusy wodorowe. Niedługo będzie możliwości zatankowania pojazdów w stawianej przez ZE PAK stacji tankowania wodoru. Jest to najczystszy sposób napędu, jaki można sobie wyobrazić we wszelkich pojazdach. Dlatego świat porusza się w tym kierunku, aby transport publiczny był ekologiczny. To zaplanowaliśmy w strategii rozwoju Konina.”
Zobaczcie styczniowy, wodorowy pokaz w Koninie na filmie: