Koniec autobusów CNG w Lublinie
infobus
26.10.2009 22:20
Koniec autobusów CNG w Lublinie
Charakterystyczny, jedyny taki w Polsce, biały przegubowiec Solaris Urbino 18, napędzany CNG, przeniósł się z Lublina do Radomia. Zakupiony przez lubelskie MPK, w 2006 roku pojazd, po trzech latach pobytu na wschodzie Polski został bowiem sprzedany do radomskiego MPK. Informację tę potwierdziła nam rzecznik prasowa MPK Lublin Weronika Opasiak. Nowy autobus kosztował 1,2 mln zł. Teraz lubelski przewoźnik sprzedaje go, jak twierdzi szef MPK Czesław Rydecki, bez zysku. Dlaczego Lublin pozbywa się Solarisa? Pojazd ten został zakupiony z funduszy pomocowych Ministerstwa Środowiska w 2006 roku. Kosztował 1,2 mln zł. To bardzo dużo, jak na autobus, który często nie kursował liniowo. Oprócz tego trzeba z nim było jeździć do Zamościa na przeglądy. Kłopotliwe było także jego tankowanie. Ten pojazd nie był dla MPK przyszłościowy. Mimo, że to autobus komfortowy, dla nas był droższy w eksploatacji od tradycyjnego diesla –mówi Prezes MPK Lublin, Czesław Rydecki. Oprócz Solarisa mamy jeszcze dwa autobusy gazowe, które jednak nie zostaną dopuszczenia do ruchu. Także te pojazdy MPK będzie chciało oddać –dodał Czesław Rydecki. Tym samym MPK całkowicie wycofało się z eksploatacji pojazdów CNG.
Po raz pierwszy przegubowy Solaris CNG pojawił się w Radomiu w sierpniu ubiegłego roku. Były to premierowe testy tego pojazdu na radomskich liniach. Kolejny raz na południu Mazowsza biały Urbino zagościł w tym roku i pozostał już na stałe. Radomski przewoźnik skorzystał z faktu, że MPK Lublin podjęło decyzję o pozbyciu się wozów zasilanych CNG. – Cena, jaką ostatecznie ustaliliśmy, to już tajemnica handlowa naszej firmy. Mogę tylko powiedzieć, że była to na prawdę okazja. Nowy taki autobus kosztuje półtora miliona złotych –mówił w Echu Dnia Krzysztof Kowal, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa w Radomiu. Można się domyślać, że był to rzeczywiście zakup okazyjny i obie strony zrobiły dobry interes. Nowy Solaris otrzymał już nowy numer taborowy, zgodnie z systemem znaczenia wozów w MPK –1045. Na początku przyszłego roku do MPK trafią kolejne pojazdy 12-metrowe zasilane CNG. Otrzymają one numery niższe. Jak mówi Krzysztof Kowal przegubowiec zamknie numerację wszystkich pojazdów zasilanych gazem. Solarisa czeka także zmiana kolorystki zewnętrznej. Zgodnie z obowiązującymi w Radomiu barwami na białym lakierze pojawią się czerwone pasy. Przypomnijmy, iż ostatnio takie barwy przybierają nie tylko wozy MPK, ale także drugiego radomskiego przewoźnika –ITS Michalczewski. Dlaczego MPK zdecydowało się na zakup Solarisa? Decydowała zapewne okazja i cena. Dla MPK liczy się także przestronne wnętrze, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz czworo drzwi, które ułatwią wymianę pasażerów na przystankach. Ważny jest także dobry stan techniczny wozu. Mimo, iż ma już trzy lata praktycznie nie widać na nim śladów eksploatacji. Będąc na testach Urbino CNG jeździł głównie na liniach podmiejskich. Teraz ma się to zmienić. Przegubowy Solaris pojawi się na najbardziej obciążonych radomskich liniach –4, 7 i 9. I tylko lubelscy miłośnicy komunikacji są niezadowoleni z decyzji szefów MPK o sprzedaży Solarisa do Radomia.
Pisząc o przeprowadzce Solarisa Urbino 18 CNG warto przypomnieć dane techniczne takich pojazdów, oferowanych przez firmę Solaris Bus&Coach:
Solaris Urbino 18 CNG Szczegółowe dane techniczne
Układ napędowy
Silnik – Iveco Cursor 8 (200 kW)/Cummins ISLG 320 (238 kW)
Skrzynia biegów – ZF 6 HP Ecomat 4/Voith Diwa 5
Butle gazowe – Butle kompozytowe
Układ dodatkowego ogrzewania – Spheros (Webasto)
Podwozie
Oś przedniaZF RL 75 EC (zawieszenie niezależne)/Opcja ZF RL 85 A
Oś napędowa – ZF AV 132
Oś środkowa – ZF AVN 132
Układ centralnego smarowania – centralny punkt smarny wyprowadzany w podwoziu – smar stały/ Opcja Vogel KFBS1 z autodiagnozą – na smar półpłynny
Układ kierowniczy – ZF Servocom 8098
Układ hamulcowy:
dwuobwodowy ABS i ASR
hamulec ręczny (postojowy) – z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego
hamulec przystankowy
Hamulec dodatkowy – retarder skrzyni biegów
Układ poziomujący – zawieszenie ECAS II z funkcją przyklęku prawej strony, podnoszenia i opuszczenia autobusu;przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm/ Opcja zawieszenie – na zaworach pneumatycznych, podnoszenie o około 60 mm
Nadwozie
Konstrukcja szkieletu ze stali odpornej na korozję
Oblachowanie ścian bocznych ze stali odpornej na korozję i paneli aluminiowych
Układ drzwi 1-2-2/2-2-2/1-2-2-2/2-2-2-2
Maksymalna wysokość wejścia – I i II drzwi – 320 [mm], III i IV drzwi – 340 [mm]
Rampa inwalidy – przy II drzwiach, odkładana ręcznie – 1000×905 [mm]
Liczba miejsc siedzących 34-51+1 (w zależności od wyposażenia)
Przewietrzanie, wentylacja, klimatyzacja
Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy – Opcja klimatyzacja z napędem elektrycznym
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej –Opcja klimatyzacja z napędem mechanicznym
Wentylatory – dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe) – 2 + 1 szt.
Opcja dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe) – 2 + 2 szt.
Szyberdachy – elektryczny – 3 szt.
Ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej – grzejniki konwektorowe, 4 dmuchawy 2-stopniowe
Elektryka
Wiązki i płyty – instalacja elektryczna oparta o magistralę CAN-Bus