Konferencja IGKM: Jaka przyszłość czeka autobusy?

infobus
26.10.2021 14:00
26 października odbyła się konferencja techniczna IGKM w Kielcach dt. napędów alternatywnych w autobusach miejskich. To preludium przed startującymi jutro targami TRANSEXPO.

Podczas spotkania branżą wymieniła się doświadczaniem w zakresie eksploatacji zielonych autobusów.

Od trzęsienia ziemi

Na samym początku swoje prezentacje wygłosili przedstawiciele MZA Warszawa i MPK Kraków. Szczególnie stołeczne wystąpienie – przygotowane przez Romana Gogacza – skupiło się na trudnościach związanych z eksploatacją autobusów bateryjnych, gazowych oraz hybrydowych. W skrócie - cały czas pojazdy z silnikiem diesla mają najwyższą gotowość i nie zanosi się, żeby to mogło się w najbliższej przyszłości zmienić. A pamiętajmy, że MZA posiada obecnie największą flotę elektryków – blisko 200 egzemplarzy, także ten lekki sceptycyzm ostudził nawet największych zwolenników elektromobilności - szczególnie w kontekście rosnących cen energii.  Także krakowskie doświadczenia – a przede wszystkim fakt wymiany zużytych cel bateryjnych po 5 latach eksploatacji pierwszych elektrobusów – także nie brzmiały zachęcająco. Do tego Warszawa przedstawiły swoje wyliczenia w zakresie wodorowych autobusów, które sięgają astronomicznych kwot.  Natomiast, jak podkreślił Jan Kuźmiński, szef autobusowej komisji IGKM, każde nowatorskie rozwiązanie wymaga czasu na wyeliminowanie problemów. Podobnie było z automatycznymi skrzyniami biegów czy z mostami portalowymi. Natomiast od zielonego kierunku nie ma odwrotu i musimy przejść ten etap elektromobilnego rozwoju. W tym kontekście takie spotkania, jak konferencja IGKM w Kielcach są bardzo cenne, gdyż uczą nie powielać błędów poprzednich i wybierać najlepsze praktyki.

Zdecydowanie więcej optymizmu tchnęła w branżę Magdalena Przybyła, prezes MZK Konin, która przedstawiła przygotowania firmy do eksploatacji pierwszego w Polsce autobusu wodorowego. Wyjazd Solarisa Urbino 12 hydrogen ma nastąpić już 8 lipca 2022 r. Do tego czasu najważniejszym wyzwaniem jest budowa stacji czystego wodoru, którą ma postawić ZE PAK. Niebieskie paliwo o czystości 99,998 ma być produkowane z bloku biomasowego i m.in. zasilać autobusy MZK.  

Co ważne, Magdalena Przybyła potwierdziła, że spółka ZE PAK (należąca do Grupy Zygmunta Solorza) nie tylko przygotowuje się do produkcji wodoru, ale także do produkcji samych autobusów H2. Na razie szczegóły tego biznesu nie są znane, ale nieoficjalne wiemy, że fabryka ma znajdować się w Lublinie, a konstrukcja pojazdów będzie bazować na elektromobilnych doświadczeniach Ursusa. Brzmi bardzo ciekawie.

Img 20211026 101235 Resized 20211026 013630371
Img 20211026 101235 Resized 20211026 013630371 1

Czas wodoru

Następnie swoje prezentacje wygłosili przedstawiciele producentów autobusów. Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach przypomniał, że 10 lat temu – właśnie w Kielcach – producent z Bolechowa pokazał swój pierwszy elektrobus. Następnie pełnomocnik przedstawił interesujące dane dt. wybieranych źródeł zasilanych pojazdów bateryjnych. Aktualnie 75% klientów Solarisa wybiera pantograf na dachu + plug-in. Natomiast pozostałe 25% wybiera tylko plug-in. To oznacza, że pojazdy z odwróconym pantografem są w zdecydowanej mniejszości.

Z kolei Albert Milde, który od 1 września pełni funkcję dyrektora sprzedaży autobusów miejskich w firmie EvoBus Polska, skupił się na doświadczeniach Mercedesa w zakresie autobusów wodorowych. Bazując na nich producent z Mannheim zdecydował się na produkcję w przyszłości autobusy bateryjne z wodorowym systemem wydłużającym zasięg (range extender). REX wejdzie na rynek w I kwartale 2024 r. i może stanowić ciekawą ofertę także dla mniejszych samorządów. Zalety to optymalizacja kosztów i dopasowanie do aktualnych wymagań klientów Przy okazji padła szacunkowa cena eCitaro REX – to około 3 x razy aktualny koszt solowego Citaro z silnikiem diesla Euro 6. Dla porównana – bateryjny eCitaro jest w zależności od wyposażenia około dwukrotnie droższy niż Citaro Euro 6.

Następnie głos zabrał Paweł Choduń z Medcomu, który przkazał informację, że warszawski producent dosatrzcył już na europejski rynek 1200 napędów do elektrobusów i autobusów wodorowych, w tym także tych opartych na najnowszej technologii półprzewodników (sic) bazujących na węgliku krzemu. Największy rynek to Polska – a największy klient Solaris.

W II cześć spotkania głos zabrali:

  • Jakub Preinl,  Bibus Menos, który m.in. poinformował, że czas budowy stacji H2 (od pozwoleń po odbiór) zabiera aż 3 lata, w tym 22 tygodnie sama budowa obiektu.
  • Mariusz Patecki o nowej technologii skrzyń biegów DIWA NXT z modułem hybrydowym. Pierwsze autobusy z nowymi, 7-biegami automatami pojawią się w Łodzi (27) i Gorzowie. Ich przeznaczenie to ruch miejski i podmiejski.
  • Jarosław Czaja, Martyna Wiśniowska, Marcin Musioł opowiedzieli o pojeździe autonomicznym Blees, jako formy uzupełnienia komunikacji publicznej. Dodajmy, że Blees opracował dla Sosnowca system nocnego telebusa, a dla Jaworzna - osiedlową linię także opartą o telebus. Firma zapowiedziała na rok 2023 premierę swojego autonomicznego autobusu.
  • Krzysztof Burek z Schneider Electric Polska przedstawił mikrosieci  dla  zakładów  komunikacji  miejskiej.
  • Paweł Ożga z Nayax Polska opowiedział o wdrożeniu płatności kartą w 57 autobusach w Wałbrzychu.
  • Całość zakończył prof. Piotr Kisielewski z Politechniki Krakowskiej przedstawił nowości  IT  dla  transportu  publicznego .