Konferencja e-Bus: Kraków o opłacalności elektrobusów [FILM]
Kraków jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce . Totutaj powstała pierwsza linia autobusowa oraz przeprowadzono największy testróżnych pojazdów. Stąd też sporo danych, dających do myślenia zarównozwolennikom szybkiej elektryfikacji, jak i jej przeciwnikom.
Jak podaje MPK Kraków, koszt zakupu netto spalinowegoautobusu Solaris Urbino 12 to ponad 970 tys. zł. Ten sam pojazd w wersjielektrycznej to ponad 2 mln zł. Cena uzależniona jest m.in. od technologiiładowania. Niskie ceny energii elektrycznej, czyli koszty eksploatacji, nieniwelują do końca różnicy w cenie początkowej.
Zdaniem prezesa Rafała Świerczyńskiego, tzw. koszt życiaautobusu elektrycznego w ciągu 10 lat jest wciąż o kilkanaście procent wyższyniż pojazdu na olej napędowy. Dlatego zakup autobusów elektrycznych może staćsię opłacalny finansowo przy wsparciu środków zewnętrznych, np. przyzwolnieniach podatkowych albo dopłatach z budżetu.
Efekt ekologiczny
Natomiast wszystkie te wyliczenia zmieniają sens po dodaniuefektu ekologicznego. Jak wyliczono, koszty wynikające z zanieczyszczeniapowietrza w przypadku autobusu spalinowego wykonującego 60 tys. km roczniewynoszą prawie 133 tys. zł, a z tytułu emisji hałasu ? ponad 16 tys. zł. Wprzypadku napędu elektrycznego spadają one do zera.
Na zakończenie prezes Świerczyński podkreślił, że dzisiajkoszt e-busów podnoszą przede wszystkim baterie. W perspektywie kilku latpowinny one stanieć. Im większa skala zakupów tym szybciej elektrobusy będąbardziej dostępne cenowo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poniżej przestawiamy zapis wystąpienia szefa krakowskiegoMPK na konferencji „E-bus. Praktyczne aspekty elektryfikacji transportupublicznego”. Zapraszamy na film:
{https://www.youtube.com/watch?v=L0-0qfMae0w}
„