Konferencja e-Bus: Ekoenergetyka zwraca uwagę na czas [FILM]
Podczas marcowej konferencji w Ministerstwie Rozwoju głoszabrali również przedstawiciele dostawców energii i systemów ładowania. Wśródnich Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoenergetyka – Polska sp. z o.o.
Ekoenergetyka-Polska to lider rynku europejskiego ładowarekdla autobusów elektrycznych. Do tej pory firma dostarczyła ładowarki dlaautobusów elektrycznych do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzeniauczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma proponuje ładowarki odmocy od 3kW do 450Kw, pracując z wiodącymi producentami autobusów, pomagamiastom we wprowadzaniu w życie zero-emisyjnych pojazdów transportupublicznego.
Jak podkreślił podczas swojego wystąpienia Bartosz Kubik,tak bogate doświadczenie Ekoenergetyki w zakresie elektromobilności daje spółcepełne prawo do wyciągnięcia pierwszych wniosków. Wśród nich trzy sąnajważniejsze:
1. Tworzenie sieci zasilania to bardzo skomplikowany proces,który w skrócie obejmuje 5 etapów:
-
audyt floty i sieci miejskiej
-
organizacja pozwoleń i przyłączy
-
stworzenie planu infrastruktury
-
konsultacje techniczne
-
przetarg instalacja i uruchomienie
2. Czas: proces stworzenia infrastruktury pod ładowanieelektrobusów zabiera bardzo dużo czasu i razem z uzyskaniem szeregu pozwoleń(przede wszystkim w zakresie zewnętrznych ładowarek) może zabrać ok. 50- 60tygodni. Do tego trzeba liczyć się z opóźnieniami w organizowaniu przyłączy ipozwoleń;
3. Przewymiarowanie infrastruktury, czyli częste tworzenieprojektów „na zapas” przyczynia się do bardzo wysokiego szacowanego kosztuprojektów.
Jak powiedział Bartosz Kubik, dzisiaj koszt budowyinfrastruktury ? zależności od przyłącza ? można oszacować w następującysposób:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
1300zł-1800zł/ kw koszt zakupu infrastruktury
-
200zł-500zł/ kw koszt instalacji infrastruktury / siećniskiego napięcia
-
800zł-1500zł/ kw koszt instalacji infrastruktury / siećśredniego napięcia
-
1,1-1,3kwh średnia konsumpcja energii autobusu 12m
Najważniejsze wyzwania czekające samorządy przy projektowaninowych systemów zasilania elektrobusów to:
-
prawo budowlane i energetyczne, które obowiązuje takżeładowarki i stąd konieczność organizacja pozwoleń już na etapie przetargu
-
w planie projektu należy uwzględnić czas na dopełnieniespraw proceduralnych
-
zdalny monitoring 24/h jest kluczem do pełnej operacyjności
-
przy wdrożeniu należy przewidzieć możliwość dwustronnegozasilania ładowarek lub zasilanie z agregatu prądotwórczego
-
spełnienie ISO 15118 jako normy wymaganej przy komunikacjipomiędzy pojazdami, a ładowarkami.
Zapraszamy na film z wystąpieniem Bartosza Kubika
{https://www.youtube.com/watch?v=hqjMd-m7XHg}
„