Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Komunikacja w Wesseling tylko z autobusami wodorowymi. Od Solarisa

infobus
24.01.2023 15:03

W styczniu w niemieckim Wesseling wprowadzono do eksploatacji cztery autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen z ogniwami paliwowymi, zastępując całkowicie na lokalnych liniach pojazdy z silnikami diesla.

To efekt zakupu przez firmę Regionalverkehr Köln GmbH (która obsługuje transport publiczny w tym niemieckim mieście) łącznie 46 szt. Urbino 12 hydrogen, które sukcesywnie są odbierane i wdrażane do eksploatacji. Tak jak w Wesseling.

Wodorowa rewolucja

Od stycznia cztery autobusy napędzane wodorem na ogniwa paliwowe - Solaris Urbino 12 hydrogen wyjechały na stałe na ulice Wesseling, całkowicie zastępując autobusy z silnikami spalinowymi Oznacza to, że mieszkańcy mogą już cieszyć się zeroemisyjnym transportem, który znacząco poprawi jakość ich życia.

Komunikację miejska w tym mieście obsługuje firma Stadtwerke Wesseling GmbH, która z kolei wchodzi w skład Regionalverkehr Köln GmbH,. W 2022 roku RVK złożyło zamówienie na łącznie 31 pojazdów napędzanych wodorem od firmy Solaris Bus & Coach. Było to kolejne zamówienie przewoźnika na Urbino 12 hydrogen – w 2020 roku RVK zamówił 15 pojazdów. Tym samym RVK będzie dysponowało największą flotą wodorowych Solarisów w Europie. I to widać chociażby na przykładzie Wesseling.

-„Nie tylko zaczynamy nowy rok, ale także nową erę. Jako część obszaru metropolitalnego bogatego w przemysł, spoczywa na nas wielka odpowiedzialność za inicjowanie i wdrażanie zmian na rzecz klimatu i zmian strukturalnych. I tym właśnie dzisiaj się zajmujemy” – powiedział burmistrz Wesseling, Ralph Manzke.

Gunnar Ohrndorf (dyrektor zarządzający Stadtwerke Wesseling GmbH); Martina Engels-Bremer (Przewodnicząca Rady Nadzorczej); Burmistrz Ralph Manzke; dr Marcel Frank (dyrektor zarządzający Regionalverkehr Köln GmbH) - fot. UM Wesseling

A z kolei Gunnar Ohrndorf, dyrektor odpowiedzialny za lokalną komunikację dodał:

-„Zaprezentowane dzisiaj autobusy wodorowe będą odtąd integralną częścią naszego krajobrazu miejskiego i w znacznym stopniu przyczynią się do ochrony klimatu. W szczególności ruch miejski, taki jak ten, który mamy w Wesseling, może korzystać z alternatywnych napędów opartych o odnawialne źródła energii. Każde zaoszczędzenie energii z paliw kopalnych i związana z tym emisja to znaczący wkład w poprawę lokalnego klimatu. A to łączy się z utrzymaniem, a nawet rozbudową istniejącej oferty i infrastruktury komunikacyjnej”.

Eko zalety tego projektu są oczywiste: autobusy napędzane wodorem na ogniwa paliwowe zdobywają punkty pod wieloma względami. Z wyjątkiem pary wodnej nie powodują emisji lokalnych. Oprócz znacznej redukcji emisji hałasu oznacza to m.in. brak emisji NOx i CO2. Dla ruchu miejskiego Wesseling oznacza to między innymi oszczędność 295 ton CO2 i 0,36 ton NOx rocznie w porównaniu z autobusami Euro 6.

fot. UM Wesseling

Z rządowym wsparciem

Zakup autobusów Wesselinger był możliwy w ramach programu Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu z którego skorzystało RVK. To firma, która świadczy swoje usługi w regionie Kolonii i Bonn, a od 1998 roku jest udziałowcem Stadtwerke Wesseling GmbH. Przewoźnik jest jednym z pionierów wodoru w Europie.

-„Cel, który sobie wyznaczyliśmy na początek 2023 roku i udało nam się go osiągnąć – podkreślił dr Marcel Frank, dyrektor zarządzający RVK, który cieszy się, że nowe autobusy są wprowadzane na rynek mimo wąskich gardeł w dostawach komponentów. -Od 2014 roku konsekwentnie przestawiamy naszą flotę pojazdów na wodór i od tego czasu jesteśmy znani i wspierani na poziomie federalnym, stanowym i unijnym. Jesteśmy dumni, że razem z Wesselingiem możemy otworzyć kolejny obszar z komunikacja zbiorową opartą tylko na wodorze..”

Nowo włączone do floty 12-metrowe Solarisy oferują średni zasięg grubo ponad 350 km. Można je tankować równie szybko jak autobusy z silnikiem diesla i dlatego nie wymagają żadnych dodatkowych procesów operacyjnych.

Pojazdy tankowane są na stacji Shell przy Ahrstraße w Wesseling, która została zmodernizowana do tankowania wodoru w ramach inicjatywy wodorowej H2 Mobility i jest obecnie rozbudowywana. Przede wszystkim chodzi o ciśnienie nie wymagane do tankowania autobusów. Tutaj potrzebne jest 350 barów, a nie 700 barów, jak w samochodach osobowych.